Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jorddjup till bärbuskar?  (läst 4708 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Jorddjup till bärbuskar?
« skrivet: 28 nov-09 kl 01:36 »
Hur djupt vill bärbuskar gå med sina rötter för att trivas?

Jag hoppas på att få köpa en tomt som har berg i dagen på vissa ställen. Jorddjupet varierar säkert en hel del på tomten. Kanske behöver jag fylla på med jord lite här och där. Min tanke är att skapa en skogsträdgård i en glänta i skogen.

Någon som har tips och idéer till en som är nybörjare?   :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

masa

• -
SV: Jorddjup till bärbuskar?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-09 kl 10:52 »
När det gäller krus- och vinbär så har de väldigt vidlyftiga rotsystem och kan gå djupt om jorden medger det.

Men åtminstone röda vinbär och krusbär kan klara sig med ganska lite jord om den är fuktighetshållande. Vi har ett hörn av trädgården som fylldes upp med sprängsten på 1950-talet ovanpå detta mindre än 15 cm matjord. Där trivs våra buskar utmärkt, men man ser att rötterna går mycket ytligt.

Vi får en enorm skörd varje år från våra vin- och krusbärsbuskar, och kanske gäller våra skötselråd generellt. 1. Håll rent från ogräs. 2. Gödsla ej för mycket. 3. Beskär buskarna kontinuerligt.

När vi beskär träd och buskar och klipper häckar, kör vi kvistarna genom en kompostkvarn eller flistugg. Fliset lägger vi runt bärbuskarna, ganska tjockt. Detta håller tillbaka ogräset och om det kommer något genom täckningen så är det lätt att rycka upp. Buskarna får lite vedaska årligen, men ingen annan gödning. Varje år tar vi bort 25-30 % av de äldsta grenarna.

För att få bär måste blommorna pollineras. Vi hade tidigare 2 låne-bisamhällen i vår trädgård, och när biodlaren blev sjuk och sålde alla sina samhällen, trodde vi att nu får vi mycket sämre skörd av bär och frukt. Men trots att vi ser väldigt få bin i trädgården, så får vi lika bra skörd som tidigare. Uppenbarligen kan humlor och blomflugor sköta pollineringen alldeles tillräckligt bra.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 30 nov-09 kl 22:05 »
Oj! Detta var intressant masa.   :D  Trodde att det behövdes rejäla djup och räknade med att behöva bygga upp med torvblock och jord på vissa ställen. Nu är det ju svårt att se hur djupt det går att gräva eftersom det är kuperat och berg på olika djup. Men nu är jag hoppfull.

Hur är det med hallon och björnbär? Det är väl inte så kräsna heller?

Kanske går det att få till lite fruktträd också, av mindre sorter?

Jag har funderat på att locka till mig solitärbin genom att ordna bon till dem. Eller så kanske det finns en bigubbe/gumma som vill ställa kupor någonstans i närheten.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 01 dec-09 kl 10:07 »
Hej!
Amerikanska blåbär har ca 30 cm djupt rotsystem. De flesta växter och träd klarar sig utmärkt med ett tunnt jordlager om man har möjlighet att vattna tillräckligt. Ett intressant odlingssystem är Lennart Öhmans våtbäddar.
MVH
Jan

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 02 dec-09 kl 00:00 »
Det skulle vara kul om jag kunde ha lite fruktträd också. Jag tänker absolut testa.   :D

Jag hittade en artikel om Våtbäddar - Owe Jaktlund/TrädgårdsAmatören. Det var intressant läsning. Har Lennart Öhman någon sida på nätet? Jag hittade ingen, kanske missade jag den...

Åter nr 1/13

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 02 dec-09 kl 16:42 »
Hej!
Det var Lennart som "uppfann" våtbädden och visade att det gick att odla vad som hels i den. Nu är Lennart gammal och har slutat att odla.  Min son som har sommarstugan på ett berg där det är vattenbrist på sommaren använder några våtbäddar. Han har odlat grönsaker, snittblommor, rhododendron, blåbär osv. Det hela fungerar utmärkt. Testa!
MVH
Jan

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 02 dec-09 kl 23:53 »
Få se om jag får tillfälle att testa detta. Väntar på besked av tomtköp.

Tack till er båda, masa och Jan lindgren.

Vad ska jag tänka på i samband med plantering av buskarna? Jordmån, gödning mm?

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser