Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många höns per kvadratmeter?  (läst 9449 gånger)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Hur många höns per kvadratmeter?
« skrivet: 26 nov-09 kl 22:29 »
Vore kul höra hur många höns ni har per kvm i era hönshus. Kanske har frågan varit uppe förr, men jag har i så fall missat den. Själv har jag hedemorahöns och jag har alltid hört att ca 2 hönor per kvm är det vanliga. Stämmer det eller vad anser ni? Jag har ca 10-12 kvm i mitt hus och håller runt 20 höns. Det känns helt lagom och hönsen trivs bra.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
SV: Hur många höns per kvadratmeter?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-09 kl 22:36 »
Vi har 2-2,5 höns per kvadratmeter, lite olika beroende på hur många ungdjur från årets kläckningar som går kvar ännu. Tycker det är gott om plats för dvärgarna och lagom för de större.
2 höns per kvadrat är vad som brukar rekommenderas i olika litteratur för hönshållning på "hobby nivå".
« Senast ändrad: 27 nov-09 kl 08:48 av Suss i Sannum »
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Daaniel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 nov-09 kl 05:42 »
tror lagen säger 9 höns per kvadratmeter..

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 27 nov-09 kl 06:11 »
bror på. ekologiskt säger 7 per/kvm...

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 27 nov-09 kl 07:32 »
Ja, för ekologiska frigående är det 7 per kvm. som gäller  :'(.
Ni skulle ha sett minen när jag berättade för maken att jag kan ha 48 hönor o tuppen i vårat hönshus på ca 9-10 kvm  :o!
(Han ville ha 4-5 st...)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 27 nov-09 kl 08:41 »
Jag har mellan 0,75 och 1,75 höna per kvadrat inne. Kommer väl så småningom ha 2 hönor/kvm, när jag fått upp besättningarna.

Utegårdar på 90 kvadrat, just nu blir det typ 6kvm/djur, men flockarna är ju planerade att bli större så då blir det mindre yta/djur.
« Senast ändrad: 29 nov-09 kl 10:39 av färnevik »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 27 nov-09 kl 09:29 »
Just nu har jag 6 hönor på ca 5 kvadrat. Som mest har de varit 8 st där inne. Jag kan tänka mig max 10-12 tror jag, men då har jag ju en rätt stor ras.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 28 nov-09 kl 10:43 »
Få se, jag har ungefär 20 kvm och 26 hönor, sju tuppar (som skall reduceras till tre), det känns rätt lagom. Vad blir det? 1, 65 hönor per kvm.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 28 nov-09 kl 22:00 »
Blandgruppen - ca 60-70 djur, de har ca 25kvadram. inne + en lika stor gård utanför = 50kvadrat ungefär.

Sedan har jag en inhägnad på ca 5 kvadrat skulle jag tro där går det just nu ca 11 djur i mindre-mellanstorlek. Sedan har jag 2st inhägnader på ca 1,2-1,5 kvadrat (kycklingburar och dvärgraser). I den ena går mina Sebrights just nu och den andra 2st dvärgkochin.

Sedan så har jag ytterligare några mindre inhägnader/kycklingburar. De som går i dessa mindre går dock löst på tomten under perioder... Hösten räknas tyvärr inte dit alltför mycket med alla hungriga unga rovdjur.  :-\ Då ska jag själv sitta och råglo på dem under tiden de är ute...  :-[
De får ibland komma ut i själva rummet inhägnaderna är i också som är ca 12-13 kvadrat.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min pojkvän har sedan en inhägnad på ca 12-13 kvadrat där runt 25 djur går i + öppna portar ut till friheten. Så har han en på ca 3-4 kvadrat där han har sina 3 dvärg mesar, sedan en på ca 5kvadrat där det går lite blandat... Och en på ca 7 kvadrat där det också går några blandade få djur, ca 4st djur, sedan en mindre på ca 2 kvadrat där det går några pärlhöns nu.

(alla djuren får frigång till tomten för övrigt också, just nu kan alla gå ute samtidigt då det inte är avelsperiod)

Oj, blev rätt mycket text...  :-[ ;D
« Senast ändrad: 28 nov-09 kl 22:05 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

taccotad

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 nov-09 kl 22:08 »
Vi har ca 10 kvadrat inne och har just nu 13 stycken dvärgkochin + 3 svarthöns. Ute har dom en inhägnad på ca 14 kvm men där är dom sällan, går lösa mestadels av tiden.
Till våren ska svarthönsen flytta till eget hus som är ett gammalt utedass ca 1*1.5m.

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #10 skrivet: 28 nov-09 kl 22:28 »
Jag har ett litet isolerat "härbre" på bara 2 kvm till mina 10 höns, två tuppar och två myskankor. Där inne sover dom bara, har ett par reden, en värmelampa och en vatteautomat under den, så att vattnet inte fryser.
All utfodring sker ute där jag även har en stor balja med vatten till ankorna. Dom har en 30 kvm stor inhägnad dit dom kan gå ut fritt från härbret genom en öppning, med ett hus som vindskydd, samt att dom kan gå in under grunden på huset, där det är fritt med sand. ( Jag släpper även ut dom fritt i trädgården varje dag). dom har även reden ute, där dom gladerligen lägger ägg.
Det känns inte trångt, utan tvärtom, det skulle gå att hysa ett par höns till. Det finns plats på sittpinnarna.
Men skulle det inte vara så att dom kunde gå fritt under den vakna tiden skulle det naturligtvis vara för trångt. Ska man ha sina pullor instängda stora delar av tiden borde man verkligen tänka på lite större tycker jag.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 30 nov-09 kl 15:33 »
Okej, men om lagen säger 9 höns per kvm, hur stora får då hönsen vara?
Och om det är dvärgar, får man ha dubbelt så många då?
Blir ju idiottrångt  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Daaniel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 nov-09 kl 15:37 »
Okej, men om lagen säger 9 höns per kvm, hur stora får då hönsen vara?
Och om det är dvärgar, får man ha dubbelt så många då?
Blir ju idiottrångt  :-\
tror det är samma sak med dvärgar, höns som höns.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 30 nov-09 kl 15:39 »
tror det är samma sak med dvärgar, höns som höns.
ok
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Soshila

• Småland

Daaniel

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 nov-09 kl 16:59 »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 30 nov-09 kl 17:15 »
man lär sig något nytt varje dag  ;D  ::)

Ah där var ju bra info,tack. Nån som vet vad en Gul orpington väger?

Soshila

• Småland
« Svar #17 skrivet: 30 nov-09 kl 17:18 »
Enligt en bok jag lånat på biblan ska hönan väga 3 och tuppen 3,5 kg.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 30 nov-09 kl 17:20 »
Enligt en bok jag lånat på biblan ska hönan väga 3 och tuppen 3,5 kg.
Okej, tackar. Då vet jag maxgränsen för antal hönor i mitt hönshus så jag inte överskrider det.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 30 nov-09 kl 23:01 »
Tack för alla trevliga svar och åsikter  :) :D

Det var kul att höra lite hur ni andra har det :-)

Då har jag i alla fall inte för många höns i mitt hus (ca 2 per kvm). Dessutom har jag en bra hönsgård på 30 kvm så jag tror utrymmet är gott nog. Total frihet får de emellanåt på jättestort område... under bevakning för räv & hök.

Vi hoppas på en fin december!

Tidigt att säga God Jul till er alla - jag vet - men jag gör det ändå!

/Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser