Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solvärme, varmvatten, byta till vattenburen värme  (läst 4764 gånger)

FiffiH

Solvärme, varmvatten, byta till vattenburen värme
« skrivet: 25 nov-09 kl 23:50 »
Vi bor i ett ganska stort hus, ca 250 kvm. Idag förbrukar vi ca 25000 KWh. Har elvärme. Några radiatorer, en luft-luftpump samt lite vedeldning i öppen spis med insats. Varmvattenberedaren är nog från 70-talet och vi funderar på att byta den snart. När man ändå byter vore det kanske bra att byta till en som fungerar med solvärme.

Är det ekonomiskt värt att byta varmvattenberedare bara för att den är gammal? Är de nya mkt energisnålare?

Är det ekonomiskt värt att lägga till solpaneler för att värma varmvattnet? Behövs accumulatortank eller kan man köra direkt mot beredaren? Jag är novis som ni märker.

Vi kommer att göra en ganska stor renovering av delar av huset. Funderar på att sluta med elradiatorer och byta till vattenburen värme, kanske både i form av värmegolv och element. Jag skulle jättegärna vilja veta en ungefärlig kostnad för att byta el till vattenburen värme. Hur räknar man? Per element? Arbete? Material? Hur ska man vämra vattnet förutom med sol? Kan det vara värt att göra den investeringen? Går det över huvud taget? Krångel med rördragningar mm?

stedevil

SV: Solvärme, varmvatten, byta till vattenburen värme
« Svar #1 skrivet: 26 nov-09 kl 00:37 »
Är det ekonomiskt värt att byta varmvattenberedare bara för att den är gammal? Är de nya mkt energisnålare?

Troligen ner. Uppvärmningen är samma då som nu. Möjligen är kanske isoleringen något sämre, men då hela huset är eluppvärmt så är det ju bara en förlust sommarmånaderna.

Citera
Är det ekonomiskt värt att lägga till solpaneler för att värma varmvattnet? Behövs accumulatortank eller kan man köra direkt mot beredaren?

Ja, det är värt det, men det är längre återbetalningstid på ett solsystem än tex en luft/vatten värmepump. Ett solpanelsystem är dock plus på miljövänlighets kontot. Och ja, du behöver någon form av acktank. Vattnet i solpanelerna behöver frysskydd (för att inte gå sönder vintertid) så du kan inte blanda det med drickvattnet.

Citera
Kan det vara värt att göra den investeringen? Går det över huvud taget? Krångel med rördragningar mm?

Först blir det väl en motfråga, Ni har ju en L/L-VP idag. Hur fungerar den (dvs hur mycket av årsvärmebehovet tar den). Har ni öppen planlösning så det blir varmt överallt med L/L-VPen?

M8e

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 26 nov-09 kl 10:57 »
Det finns varmvattenberedare med solslinga. Nibe har en på 275L. (NIBE COMPACT 300 SOL)
Om man har ackumulatortank så får man ett onödigt steg ifall man bara vill ha varmvatten.

Tror även någon säljer en varmvattenberedare då styrning, pump osv är inkluderat.

solvätska=>acumulatorvatten=>varmvatten
solvätska=>varmvatten
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

FiffiH

« Svar #3 skrivet: 28 nov-09 kl 12:11 »
Tack för svar.

Ok, det är Nibe Comfort 300 Sol jag tittat på. Det innebär alltså att jag inte behöver ack.tank?

LL-pumpen räcker inte på långa vägar för att värma huset. Den räcker för att få någorlunda värme i det rum (100kvm) som den sitter i. Har inga andra element där, men det blir lite kallt ibland.

Jag funderar fortfarande på om det kan vara värt att dra in vattenburen värme. Solslingor lär ju inte funka tillräckligt bra för att värma hela huset året runt. Det innebär att man måste komplettera med något mer för att värma, t ex ved eller pellets. Det innebär att vi behöver dra in rör för vattenburen värme, pelletskamin, ack.tank. Såklart svårt att svara på om det är värt det, men hur mycket kan det röra sig om i investeringskostnad? På ett ungefär!

vilde

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 nov-09 kl 13:57 »
Uppskattningsvis 100 000 - 200 000 beroende på vad ni har (ex skorsten, storlek på hus mm.) och hur mycket ni gör själva.

Digger

« Svar #5 skrivet: 28 nov-09 kl 17:24 »
Du har ett stort jobb framför dig, och beroende på vilket bränsle du väljer, ännu mer jobb. 25000kwh är inte farligt, så jag antar att det är ditt behov. i pellets blir det ca 6 pall o jag räknat rätt. ca 15000:- i inköp per år alltså.

ved ca 25 kubik kanske närmare 30, då vedeldare som jag har tendens att ha det extra varm o gött på vintern Björk ligger på ca 200:-kubiken i stockar, dvs 5000-6000:- med all ved plus sågning o klyvning o bärning o stapling. Dock brukar man få tag i ved gratis ofta också, om man kan hämta det.

Kom i håg att ved bara värmer när man eldar, dvs att åker man bort mycke så måste något annat hjälpa till, eller en granne går ju också.

Du måste dessutom ha tid att elda, dvs att det tar 4-6 timmar att elda per dag på vinter. men totalt tar det en kvart o dagen, men man måste göra några i lägg under laddperioden. och sen vill man ojärna gå till sömns med fullt ilägg i pannan, eller åka bort, fast det gör jag ändå i bland.

Har du det som krävs för vedeldning, så är det billigt att ha ved som värmekälla.
« Senast ändrad: 28 nov-09 kl 22:07 av Digger »
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #6 skrivet: 28 nov-09 kl 22:42 »

Vill du ha hjälp med att räkna på olika lösningar för både varmvatten och kombinationsvärme..
maila via min adress på denna sidan eller:
suncarry-syd@hotmail.com

MVH Teacher59
Med sol i sinne, både ute o inne.

FiffiH

« Svar #7 skrivet: 29 nov-09 kl 21:14 »
Wow, vilken service man får här:)
Vilka uppgifter behöver du för att kunna räkna på det?

Jag måste inte gå plus på det här. Men gärna jämnt upp i alla fall. Halva grejen är att inte betala till Eon. Men det måste jag ju göra till viss del ändå. Kanske vindkraftkooperativ är smartare och sedan att utnyttja våra öppna spisar med insats lite bättre.

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #8 skrivet: 30 nov-09 kl 05:03 »
Wow, vilken service man får här:)
Vilka uppgifter behöver du för att kunna räkna på det?
Svar: Volym på dagens VVB, och antal personer i huset. Kanske oxå beräknad vattenförbrukning i dagsläget för att kunna ge lite exaktare information.
För ett fungerande värmesystem så måste jag veta total uppvärmd golvyta och om du har extra hög takhöjd i huset.
Finns billigare lösningar än element idag, även billigare än golvvärme oxå.Kan ganska enkelt förberedas av husägaren.
2 rör genom huset och en anpassad ackumulatortank till värmesystemet.
Ska du ändå bygga om till ett vattenburet system, så är det lika bra att bygga det direkt och skippa VVB:n. Ta ut ditt varmvatten från en riktig tekniktank direkt. Från denna tank hämtas oxå värmen till huset. Kvittar om du har golvvärme eller konvektorer till det.
Har du MSN så kan du lägga till dig på min hotmailadress för mer personlig service. Kolla på min profil eller tidigare text.
MVH Teacher59.
Med sol i sinne, både ute o inne.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #9 skrivet: 22 dec-09 kl 21:45 »
Åsiker om denna anläggning önskas!

http://www.nordenberedaren.se/
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #10 skrivet: 22 dec-09 kl 21:46 »
Åsiker om denna anläggning önskas!

http://www.nordenberedaren.se/
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 3 användare (2 dolda)
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser