Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för hundar?  (läst 106065 gånger)

Lena A

Re:Vad har ni för hundar?
« Svar #60 skrivet: 30 maj-06 kl 13:10 »
Lusa, tack för länken till Cane Corson  :)

filurfigur

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 30 maj-06 kl 21:22 »
Lena A

Har du tittat på Lagotto?? Kom att tänka på den rasen, och jag tror banne mig bara jag träffat på trevliga sådana.  :D

http://www.lagotto.org/rasen.shtml

Lena A

« Svar #62 skrivet: 31 maj-06 kl 10:10 »
Filurfigur, Lagotton har jag glömt! Jag ska läsa på om den  :)

Cane Corson verkar för tuff för mig. Vi har inte haft hund förut och den verkar inte vara bra som förstagångshund.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #63 skrivet: 31 maj-06 kl 19:09 »
Hej. Vi har två hundar.
En Border Collie som älskar att valla. Hon är snart fyra år gammal. Hon heter Daysi och är min absoluta tvillingsjäl. Vi har en sån härlig ordlös kommunikation med varandra. Hon tycks veta allt jag tänker nästan innan jag tänkt det!!!
Min dotter tränar och tävlar henne i agility också.

Sedan några veckor tillbaka har vi också en dansk/svensk gårdshund. Det är en liten tikvalp 11veckor gammal. Hon heter Sia.
Lena jag tror att denna rasen skulle passa er. Gå gärna in på Björkstugans kennel hemsida och läs mer om den. Kenneln ligger i Skåne och det var där vi köpte Sia.
Rasen trivs hemma på gården. Är positiv och glad! Trivs med barn och andra djur.

Kajsa

Lena A

« Svar #64 skrivet: 31 maj-06 kl 19:53 »
Kajsa, tack för tips om dansk/svensk gårdshund. Jag har förstått att den är något "lättare" att hantera än terrier, så det passar mig utmärkt, eftersom (som sagt) vi inte haft hund tidigare.

Att den stannar på gården (vi har egentligen "bara" ett hus) är bra och mer eller mindre ett krav. Att den gillar andra djur är ett måste.

Du får gärna skriva och berätta om hur det går med lilla Sia  :), antingen här på forumet eller privat. Jag ska kolla Björkstugans Kennel också. Tack igen  ;D

Lena A

« Svar #65 skrivet: 01 jun-06 kl 19:32 »
Filurfigur, har du personlig erfarenhet av Lagotton? Jag är bara nyfiken, för den verkar trevlig nu när jag läst litet om den.

filurfigur

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 01 jun-06 kl 21:22 »
Lena A

Det beror på vad man menar med personlig erfarenhet. Jag har aldrig haft en lagotto själv. Jag har inte heller någon nära bekant som har en.

Men jag har haft några på kurs, både på unghundskurs och agilitykurs, och de var supertrevliga. Sen känner jag en som har passat en lagotto och hon sa att det var en härlig hund. En kompis som också håller kurs har precis haft en på sin senaste kurs, och hon blev också väldigt positivt inställd till rasen efter det...

Du kan säkert få komma på besök hos någon uppfödare ju. Prova att ta kontakt med rasklubbens valphänvisning.  :D

Berätta gärna för mig om du får mer info om rasen... Tycker det verkar vara en trevlig hun och kanske skulle kunna tänka mig en sån sen när det är dags för mig att köpa ny valp.....  :)

Falin

• -
« Svar #67 skrivet: 07 jun-06 kl 05:53 »
Lena A, har du provat att ringa Svenska Kennelklubben (www.skk.se) och prata med dem? Man kan ringa dit och få råd om passande hundraser, och även hänvisning till seriösa uppfödare. En del lokala brukshundsklubbar har även "skaffa-hund"-kurser.

Till syvende och sist är det ju så att en hund lär sig inte att stanna på gården själv, och umgås med djuren på ett bra sätt, det handlar om träning. (som du säkert redan förstått) Men självklart finns det raser som är mer lämpade och lättlärda än andra. Jag har en bullterrier och en retriever som nu i vuxen och lite äldre ålder passar in på dina önskemål, men jag skulle ändå inte rekommendera någon av de raserna generellt. Retrieverraserna är arbetande hundar, precis som de andra bruksraserna, och kräver en hel del aktivering. Och bullterriern är...ja, en speciell ras...  ;D (Med ett utseende endast en mor kan älska, som min kompis brukar säga.)

Lycka till med hundletandet!

Lena A

« Svar #68 skrivet: 07 jun-06 kl 09:02 »
Falin, tack för tips. Jag har funderat på att kontakta Kennelklubben när det väl blir dags för hund för oss  :)

Bullterriern tycker jag är söt  ;)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #69 skrivet: 07 jun-06 kl 15:04 »
Vi har två tikar, en rottisblandning som är jätteduktig som vakt- och knähund och en flatcoated. Rottisen är skvättet äldre så flatten är lugnare som vanlig, har lärt sg av den stora..jättebra att ha två så olkia hundar!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Abruzzo

« Svar #70 skrivet: 08 jun-06 kl 21:17 »
Jag har den italienska rasen Maremmano-Abruzzese, två tikar.Det är en vaktande herdehund och vi har haft rasen sedan 1989. Fantastiska hundar!

Falin

• -
« Svar #71 skrivet: 08 jun-06 kl 22:41 »
Jag har den italienska rasen Maremmano-Abruzzese, två tikar.Det är en vaktande herdehund och vi har haft rasen sedan 1989. Fantastiska hundar!

Var det dom som var med i ett inslag på tv för inte så länge sedan? Som följde med fåren upp i bergen, vaktade dem och tog hem dem på kvällen? Det var riktigt häftigt att se! Ganska stora, ljusa hundar som påminner lite om golden till utseendet?

Abruzzo

« Svar #72 skrivet: 09 jun-06 kl 14:41 »
Ja, det är det .Nere i Italien används de fortfarande till att vakta får. Även här i Sverige ingår hundarna i ett projekt genom Viltskadecenter som gett bidrag till fårfarmare främst i Värmland och Dalarna .De har köpt Maremmano- Abruzzese till att vakta sina får.

Lusa

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 14 jun-06 kl 10:31 »
Lena A

vad är Du intresserad av för hund?  :) korthårig/långhårig, modell större/modell mindre, pigg och aktiv/lugn och lufsig, finns det något ni vill göra med hunden? någon aktivitet? träna nånting? det finns sjukt många raser som passar in på den beskrivning du gett! här är en länk med alla dom vanligaste raserna som finns i Sverige, kanske hittar du något intressant!
http://www.k9.se

eller om du vill göra tvärtom.. att först finna utseendet.. och sedan läsa om dom raser du valt ut kan det ju vara en idé att kika nåt galleri med många raser tex: http://vovve.net/Galleri
eller så kan du göra ett rastest  ;D inte för att dom alltid stämmer enligt mina erfarenheter men du kan ju testa , kanske dyker nån lämplig ras upp! här är ett sånt test:  
http://www.alltomhundar.com/hundraser/rasevelger.php

Lycka till!  :)

Lena A

« Svar #74 skrivet: 14 jun-06 kl 12:09 »
Lusa, ja jag vet att min beskrivning täcker massvis med raser.  ;)

Tack för alla tips om länkar  :)

Hundskaffandet är inte aktuellt än, men det skadar ju inte att förbereda sig och läsa allmänt sett om hundar. Jag tror att, när det väl kommer till själva införskaffandet, så kommer jag att göra en lista på de hundar som INTE är aktuella av olika anledningar och sedan se vad som blir kvar och gå vidare därifrån.

Tack för information!  ;)

Ante

« Svar #75 skrivet: 03 jul-06 kl 13:31 »
Har en høg me Huskys.. Alaskan. Och en Malamute.
Hade 13st +12 valpar i høstas men har nu "bara" 5sammanlagt!
Kanonfina hundar både som sællskap och som arbetshundar.
Har en kanonhund som heter Somby som e 12gammal o e min superledare! :)

Ante

« Svar #76 skrivet: 03 jul-06 kl 13:32 »
På bilden ovan æ som føljer.... Frost, Lyran, Rim o Sisko! :)

Lena A

« Svar #77 skrivet: 03 jul-06 kl 15:21 »
Vilken härlig bild!  :D

Anna.D

« Svar #78 skrivet: 03 jul-06 kl 23:10 »
Ante vilka vackra hundar!!själv har jag Dansk /svenskgårdshundar 3st och en korthårig collie/Anna

jessica93

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 19 jul-06 kl 11:44 »
hejhej !
jag har 6 st hundar 3 mopsar o 3 rottweiler...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1672 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser