Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på ostformar?  (läst 2898 gånger)

Stadsbarn

• Gäst
Förslag på ostformar?
« skrivet: 25 nov-09 kl 10:14 »
Är det någon som har förslag på vad man kan använda som ostform? Då menar jag färdiga formar som man inte behöver tillverka själv och går bra ur ett hygieniskt perspektiv. Som ett exempel använde jag själv i går ett durkslag. Osten blev jättevacker! Finns det andra förslag?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Förslag på ostformar?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-09 kl 11:42 »
Fina durkslag har jag provat också. Jag har sett lite mindre med högre kanter än vanligt. Dom var i rostfritt. Men jag har använt besticksställ också.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 26 nov-09 kl 01:12 »
Nån bra och billig plastpyts som är livsmedelsgodkänd som du kan borra hål i. Har sett avsågade, orangea avloppsrör med hål i... de funkade bra.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 27 nov-09 kl 12:14 »
Dom orangea rören innehåller ett gift för att förabygga tillväxt av....ja, vad det nu när som kan växa och stoppa igen röret i ett avloppssystem. De grå rören däremot, innehåller inget gift.

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 nov-09 kl 21:07 »
Eller så var det precis tvärtom.....

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 28 nov-09 kl 12:32 »
Uhm...jag hörde att den orangea färgen var en varningsfärg? Ok.....något att fråga tillverkaren om då, innan man sätter igång.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 28 nov-09 kl 12:37 »
Jag brukar bara låta osten hänga i en påse av lakansväv. Men jag är ju inte så finessrik heller  ;)
Min bästa ägodel är min vedspis!

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare (1 dolda)
Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser