Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp hälta!  (läst 3252 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Hjälp hälta!
« skrivet: 24 nov-09 kl 09:45 »
Mina getter har börjat halta, jag har tittat på deras klövar och sett det finns sår mellan klövarna, endast en klöv i taget. Har även sett detta på ett får men hon e bra nu kan tänka mig att det är pga allt vatten som kommit från ovan och blött ner hagarna.
Jag försöker hålla ligghallen så torr som möjligt tvättar med jod och idag ska jag upprepa proceduren igen men har hört att ren trätjära ska vara bra så jag ska testa de med, hade innan en hovsalva med tjära i som verkade lindra bra.

Finns det någon som har bra tips i dessa fuktiga tider ?

Ps tycker inte det ser ut som klövröta då det endast är typ självsprickor och illaluktande mellan klövarna Ds

Vänliga hälsningar Monika

Mushi

SV: Hjälp hälta!
« Svar #1 skrivet: 24 nov-09 kl 11:19 »
Det låter som att du bör låta en veterinär kolla upp detta. Illaluktande och sår i klövspalten kan vara klövröta, när det gått längre är också klövens sula påverkad. Har du tur är det "bara" klövspaltinflammation.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 24 nov-09 kl 11:29 »
SvDHV har en broschyr om fotröta hos får på sin hemsida, där det finns en del bra bilder:
http://www.svdhv.org/Artiklar/090211_Fotrota_hos_far.pdf

SecretQ

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 24 nov-09 kl 12:43 »
Tack för svaren !

Alla mina 3 getter och 4 gotlänningar  står inne på spån nu, ska gå igenom varje klöv ........ tvätta rent och inspektera!
Tidigare hade ett av fåren fått ett gamalt ben som fastnat mellen ena klöven och fick ett så av det. Ska ta fram lilla raspen
med och fila till dem .

Mushi

« Svar #4 skrivet: 24 nov-09 kl 14:43 »
Vi hoppas på det bästa. Klövproblem är såå tråkigt, men ju förr man tar tag i det desto bättre. Lycka till!

SecretQ

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-09 kl 21:17 »
Har nu penslat trätjära på och klöva,  ,  alla utom 2 var ok henne tvättade jag med jod och sedan en tjärsalva och penslade även på och lite runt om. Hoppas
nu detta kan ge resultat, tar in dem för att torka om det fuktiga vädret fortsätter. Den som tidigare haltade var bra nu efter tidigare behandling.
Tycker detta verkar likna trålröta som hästar kan ha.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 25 nov-09 kl 04:54 »
Ja, principen är väl densamma som för strålröta - väta och mikrober.  Getter trivs inte i blötväder, så den här hösten är verkligen inget vidare för dem.  Även jag håller tummarna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #7 skrivet: 28 nov-09 kl 01:23 »
Om getter vet jag absolut inget, men till nötkreatur kan man göra ett omslag med kopparsulfat vid klövröta. det torkar ur och dödar väl det mesta. Förbjudet i många länder, men tillåtet i Sverige.
« Senast ändrad: 11 dec-09 kl 11:18 av Gruff »
"Kärleken är livets bäste vän"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 11 dec-09 kl 11:29 »
Och vips, så har moderatorn varit framme och städat bort rekommendationer kring i Sverige olagliga preparat. Ok, man kan prata OM dom. Men inte rekommendera dom. Sorry folks, men det droppade in anmälningar. Vad de gamla rävarna anser om "gamla beprövade metoder" privat lägger jag mig inte i. Men en nybörjare ska inte behöva hamna i dilemmat över att skaffa fram preparat som inte säljs i Sverige av den ena eller andra anledningen, efter att ha läst på Alternativ.

Mushi

« Svar #9 skrivet: 11 dec-09 kl 12:36 »
När det gäller får med fotröta eller andra klövproblem av infektionskaraktär så är det 10 % zinksulfat-lösnig som gäller. Säkert det bästa att använda även för getter. Jag antar att det står i länken till Svdhv, men eftersom det verkar som att råden har drivit iväg kanske det kan vara värt att ta upp igen.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 dec-09 kl 21:02 »
Tack för all information och hjälp!!   Jag har med all sannorlikhet sjukdomen orf eftersom en get och ett får  även haft/har munsår några har haft mellan klövarna . Mun eksemet har jag baddat med jod och sedan  smort med helosan. Klövarna har jag tvättat lätt med jod, även penslat med trä tjära som gjorde dunder......   ohalta dagen efter de som drabbades.

Hälsningar Monika

ninna b

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 dec-09 kl 21:39 »
Förra året hade jag några getter som hade lite problem med klövarna och då behandlade jag alla förebyggande mot klövröta med mycket gott resultat. LGprodukter har olika preparat både för fotbad och som spray.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 12 dec-09 kl 02:14 »
ORF inte roligt att få som mäniska. Bara så du är vaksam.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 12 dec-09 kl 09:32 »
Näe jag försöker vara noga med och tvätta efter, men gosar ju en del med dem med!  Hur ser symtomen ut på orf hos människor? heter det orf då med?
/ Monika

Mushi

« Svar #14 skrivet: 12 dec-09 kl 11:44 »
Så de kan få orf på fötterna, det var mer än vad jag visste. Usch då. Tur att du inte körde fotrötebehandling då, det hade nog inte varit skönt. Är jod och tjära en huskur eller har du fått det ordinerat av veterinären? Och hur ser orfen på fötterna ut egentligen? Är det blåsor? Så att man kanske kan ha en chans om man stöter på det nån gång, menar jag.

Orf kan flamma upp när de killar och immunförsvaretr försvagat. Orsakar då fruktansvärda sår på juvren som kan leda till en massa bekymmer. Hoppas såklart att det inte blir så men håll järnkoll, och var snabb att ringa veterinär och få penicillin om det verkar behövas.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 12 dec-09 kl 14:19 »
Ja på SVA´s sida står det att "mun" blåsorna kan komma även mellan klövarna.......

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 13 dec-09 kl 02:08 »
Man får spända onda blåsor som övergår till en svart skorpa. Såren kan ta 2 månader att läka. Orf är zoonotisk och heter Orf även på mäniskor.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 13 dec-09 kl 12:05 »
Man får spända onda blåsor som övergår till en svart skorpa. Såren kan ta 2 månader att läka. Orf är zoonotisk och heter Orf även på mäniskor.
Hum.....  låter bekant med herpes.........   Har aldrig hört orf inom human sjukvården under alla mina år men kanske inte så vanligt?

Såg nu efter sökning att det går under ett flertal olika namn....   orf är ett!
« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 12:16 av SecretQ »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 13 dec-09 kl 14:12 »
Jag vet två som har haft det. Jag själv och en till. Det är INTE som herpes utan gör mkt. mkt. ondare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 3 användare
Dyane68, Berberis, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser