Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu får det vara nog  (läst 8755 gånger)

Birgit

SV: Nu får det vara nog
« Svar #20 skrivet: 27 nov-09 kl 07:36 »
Och oavsett om anmälningarna är "överdrivna" så är det väl ingen som kan påstå att dessa grisar har ett bra liv?
Det är industriproduktion och intresset för grisen är ju minimalt. Den ska ge pengar eller hur!
Fenomenet "djurfabriker" är sjukt och det är väl närmast det som diskussionen gäller. Att grisar gillar att skita ner sig vet nog de flesta. Men att ligga i sin egen skit förstår de flesta att de inte vill. Dessutom har jag svårt att blunda för de övriga skadorna som fanns på många av grisarna. Sånt ska inte förekomma alls.
Det säger sig självt att man inte kan ha individ kontroll med så många djur som det handlar om, men det är väl det man bör kunna ha enligt djurskyddet? Kan tänka mig att det är en deprimerande miljö att jobba i också.

Tycker det är bra att fokus läggs på företeelsen för jag tror inte konsumenten förstått hur djuren lever i dessa fabriker. Inkludera kyckling/ägg fabriker och de stora mjölkgårdarna, samt de som intensiv producerar lamm under vintern, där infot är att: "lamm är en miljövänlig produkt". Lamm som käkar sojaprotein från Brasilien och gynnar avverkning av regnskogen! Lamm som aldrig får ut och springa i gräset! Lamm som föds upp på så stora mängder spannmål, att om de inte slaktas inom 3-4 mån. får problem med att skelettet inte bär tyngden. Samma problem hos göd kycklingar. Benen går av om de inte slaktas i tid. Kul liv va?

Fåraherden

• -
« Svar #21 skrivet: 27 nov-09 kl 15:54 »
Ingen motsättning här. Jag håller också med Birgit. Problemet är att Djurrättsalliansens enda syfte är att få folk att inte äta kött, överhuvudtaget. De bryr sig inte särskilt om djuren speciellt eller något sådant. De bryr sig om att få ut sitt budskap. Köp inte skinn, ät inte kött, kött är mord, djurtortyr. Hur djuren föds upp är inte problemet, det är att de föds upp. Att  de slog till mot grisnäringen beror på att det är tacksamt.

Vi "alternativare" kan precis lika gärna bli nästa offer. Det är ett slags godtycke. Passar vi in i syftena för stunden blir det vi som råkar ut. Att vi sedan bryr oss mer om våra djur och hur de lever än hur mycket pengar vi tjänar spelar ingen roll.

De agerar på samma urgamla sätt som nazisterna inför judeförförljelsen. Leta upp några röttägg. De finns alltid, i alla grupper, organisationer, yrkeskårer osv. Använd sedan rötäggens brott för att demonisera en hel grupp.

Man kommer säkerligen att konstatera att det stora flertalet av de polisanmälda gårdarna inte har något fel på sin djurhållning. Men det spelar ju ingen roll, skadan är ju redan skedd, drevet går.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 27 nov-09 kl 16:51 »
Jag instämmer med Fåraherden, och även Birgit!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 27 nov-09 kl 17:20 »
Vi "alternativare" kan precis lika gärna bli nästa offer. Det är ett slags godtycke. Passar vi in i syftena för stunden blir det vi som råkar ut. Att vi sedan bryr oss mer om våra djur och hur de lever än hur mycket pengar vi tjänar spelar ingen roll.
Man kommer säkerligen att konstatera att det stora flertalet av de polisanmälda gårdarna inte har något fel på sin djurhållning. Men det spelar ju ingen roll, skadan är ju redan skedd, drevet går.
Jag funderar mycket på just detta som Fåraherden skriver....
Självklart ska inte djur behöva lida (då är det egentligen märkligt hur djurvänner kan vänta två år för att hinna samla ihop tillräckligt med smaskigheter att lämna till media istället för att agera direkt?!?).
 Men jag undrar om det inte är ganska naivt att tro att man skulle vara "skyddad" bara för att man har exstensiv, ekologisk produktion?
Handen på hjärtat.... Visst skulle det gå att hitta "smaskigheter" hos oss att filma om man gör tillräckligt många besök? Även ekologiska djur blir sjuka.... Eller råkar ut för olyckshändelser på betet osv. Och filmas detta och läggs ut på Internet så hjälper det förmodligen inte att man säger att man bryr sig om sina djur när man ska möta massmediadrevet...
 Jag tänker tex på hur det är nu med denna otroligt leriga höst... Vi skulle normalt ha snö och fint torrt underlag för foderhäckarna.... Istället får vi flytta dom VARJE dag hos korna, ändå är det en del lervälling när dagen är slut... Fåren är inne nu till snön kommer, finns liksom ingen anledning att låta dom gå och trampa upp i hagarna, dom äter inte upp en bunt förrän några dagar gått, jag vill inte tänka på hur det skulle se ut runt bunten om dom vore ute...
 Skulle det bli en inspektion kan man förmodligen visa att man flyttar varje dag, att det finns fin otrampad mark för korna att gå på också och att dom har en torr halmad ligghall. Men kommer Djurrättsalliansen och filmar så visas förmodligen bara leran.... Kul att hamna i media med namn på det sättet.... Har alla hårdgjorda ytor till foderhäckarna för sina extensivt hållna djur? Annars kanske ni kommer i TV?
 Avlivar ni ALLA sjuka djur på stört och skickar dom på destruktion direkt? Annars kanske era sjukboxar med behandlade djur också filmas?!? Tänk om någon filmar just den där krassliga hönan man valt att spara ett dygn till för att ge henne chansen att pigga på sig, också går hon och dör under natten?!? Eller den där lite tunna tackan som haft trillingar och inte hunnit äta upp sig riktigt ännu.... Med rätt vinklar och ljus kanske hon går att få se riktigt vanvårdad ut?!?
 Jag tycker definitivt att de som kan fällas för djurplågeri pga filmerna ska straffas.... Men de som gör olaga intrång borde också få ett straff. Eller är det meningen att man av rädsla för att hamna i TV ska avliva alla djur utan behandling även om dom har chans att tillfriskna? Man kan förmodligen gå ut och förklara sig i media tills man blir blå ;) men då finns redan stämpeln att man är en djurplågare där....
                                              Mvh
                                            Charlotte
« Senast ändrad: 27 nov-09 kl 17:46 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

« Svar #24 skrivet: 27 nov-09 kl 18:59 »
Vad vi inte riktigt förstår är hur lite vanlige Svensson vet om jordbruk och djurhållning. Vanliga Svensson bor inne i staden och har inte en susning om hur det ser ut i ett stall. Han och hela svenska journalistkåren kan inte skilja på en god och en dålig gård. De konstaterar bara att här ser det skitigt och bajsigt ut, vad äckligt. Går min mat här? Idealet är någon genuin och autentisk "äkta bonde" i slokhatt och knätofsar som står i sin trädgård och matar sin gris med ett äpple. Vem vill och orkar ställa upp på det verklighetsfrämmande idealet?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Fåraherden

• -
« Svar #25 skrivet: 27 nov-09 kl 21:13 »
Håller med er båda. Jag är oroad över utvecklingen.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

ulfg

« Svar #26 skrivet: 28 nov-09 kl 09:28 »
Det finns goda skäl att vara oroad över utvecklingen. Anmälningarna slår helt blint nu och kommer att få många bra lantbruk att gå i konkurs. Även om vi är mot stordrift, vill jobba alternativt med köttproduktion, mm så kommer vi också att bli skjutna - förr eller senare. Debatten drivs av veganer med egen agenda och vanlige Svensson vet inte längre någonting om hur bönder arbetar och ser ut. Det goda med läget är att vi kan framgångsrikt göra reklam för gårdsbutiker, närproducerat mm, men till helt andra priser som folk inte längre är vana vid att betala. Å andra sidan äter folk för mycket kött som faktiskt är för billigt för att det skall vara hållbart. Men jag lider med de stora och medelstora bönderna som har krav på sig att producera utan att kunna få betalt för det.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

samaka

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 28 nov-09 kl 15:05 »
Håller fullständigt med fåraherden, Charlotte och Ulfg!

Bilder kan lura ögat. Jag är rätt säker på att jag skulle kunna gå ut till mina tackor och ta en bedrövlig bild, bara vinkeln är rätt, det är mörkt, jag använder blixt, får med marken utanför som är lerig värre, får med några får som står och tittar ut bakom grindarna och sedan gärna få med en bit av en mörk omålad/flagnad trävägg. Samtidigt som jag även skulle kunna ta en bra bild om jag tänder lyset, tar den inne hos fåren i den fina ströbädden. Allt är ju dessvärre inte alltid vad det ser ut att vara. Bilder tagna i mörkret blir nästan aldrig fördelaktiga vad gäller stallmiljö.

Inte sagt att jag vill ta djurplågeri i försvar, no way! Men jag har svårt att sätta någon större tilltro till bilder tagna av människor som uppenbarligen vill att hela näringen ska avvecklas.

Nej tack till privatspanare med tvivelaktiga syften!!! Det måste finnas bättre sätt att säkra djurens välfärd!

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 28 nov-09 kl 17:45 »
Klart att djurrättsaktivister har en agenda och visar givetvis de värsta bilderna, dock är det säkert inte förfalskningar. Jag har själv sett hur det kan gå till. På större besättningar slarvas det mest under veckosluten och helger.

Stordriften kan knappast förenas med god djurhållning. Grisarna lever för tätt, och det framkallar både att det blir skitigt fort och stress hos djuren.

Jag köper mitt fläsk gårdslaktat från en bonde som inte är KRAV eller ens har annat certifikat, han har ett ganska stort svinstall, men endast tre grisar där andra har tio, och det är gott om halm.   Själv säger han att det lönar sig dåligt, men han vill inte ha det på annat sätt.

Det går inte att köpa fläsk i butik, om man vill vara säker på att djurhållningen är bra. 

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 28 nov-09 kl 18:01 »
Håller med till 100%!! Men vem skall betala? Du kunde lika gärna säja: Lägg ner i Sverige. Grisköttproduktionen är i dag helt marknadsstyrd och hade svenska konsumenter varit beredda att betala

Konsumenten så klart. Varför i hela friden ska man inte betala för sig?

Birgit

« Svar #30 skrivet: 28 nov-09 kl 23:14 »
Ja, grejen är väl att upplysa konsument om att vill man ha "reko" kött så kostar det? Man får den kvalité man betalar för.

Oavsett om man kan vinkla bilder osv. så är dagens grisproduktion inte någon höjdare för grisen. Utöver att grisarna lever skitigt och under stress p.g.a trångboddhet o sysselsättnings brist, så ger detta hållande sätt en enorm smittspridning vid sjukdom.
Gäller även mjölk, lamm och kyckling produktion.
Det vi människor håller på med är sjukt! Att vi började hålla oss med husdjur var för att slippa dra ut på jakt var gång vi var sugna på kött, men därifrån till dagens profit tänkande och massproduktion med konstlade medel är det långt. Då är jag inte ens kommunist 8)
Därutöver tycker jag inte det är positivt att det springer folk o smygfotar i stallar nattetid. Men det kanske behövs för att få fokus på den sjuka industrin som bedrivs? Att andra försökt berätta om eländet har ju inte haft önskad effekt!
Man kan ju ta en sån som Swedish Meats lamm ansvarige t.ex. När jag diskuterade lantraser o extensiv produktion med henne påtalande att detta ger nyttigare kött, blev svaret: "Om det är så, är det inget vi ska upplysa konsumenten om".
För kött är ju bulkvara. Därutöver ska kött hanteras på "köttcentraler". Därifrån distribueras ut till hela landet. Tala om smittrisk ::) Men om  någon enskild vill ha ett litet gårdsslakteri ska det till mängder av regler o avgifter för att förhindra denna tveksamma verksamhet!
Men Sverige är ju så duktiga! Bäst i världen på att göra allt rätt, eller hur!

Moëll i Trädet

• -
« Svar #31 skrivet: 29 nov-09 kl 01:07 »
Konsumenten så klart. Varför i hela friden ska man inte betala för sig?

Jag har som framgår ovan ingen avvikande uppfattning om hur det borde vara, men jag förstår fortfarande inte hur det ska gå till.
Hur skall du konkret tvinga konsumenten att betala? Beväpnade vakter vid köttdiskarna? Vi kan kanske argumentera bättre för den goda saken, men hittills har påverkan på marknaden gått rätt trögt, några få procent har erövrats.
Tror du verkligen att vi kan släppa ut alla Sveriges grisar, i runda slängar fördubbla priset, och krossa importen med det fläsket?
Godnatt svensk produktionsvolym säjer jag. Grisarna kommer att flytta till utländska stallar, och där sker ju förvisso betydligt färre lagbrott än i Sverige, men det bror inte på skötseln, utan på lagen.

Strukturrationaliseringen som lett fram till köttidustritänket har inte drivits enbart av branschen, utan det har varit en mycket medveten politisk strävan, delvis genomförd med ganska brutala metoder, speciellt under 60-70-talet. Då var det förbjudet att köpa små gårdar, staten påbjöd sammanslagning och bestämde vem som fick köpa.
"Kärleken är livets bäste vän"

Birgit

« Svar #32 skrivet: 29 nov-09 kl 07:59 »
Jo, det är mycket som är och har varit fel. Men det enda man kan göra är att visa på bättre produktionsformer och ta betalt för det.
För annars accepterar man ju eländet ???
Här är också svenskar dåliga på att samarbeta. Finns ju några goda exempel som lyckats, inom olika produktionsgrenar. Men det borde bli fler!

AnnaPanna_is_back

« Svar #33 skrivet: 29 nov-09 kl 08:16 »
Härifrån köper i alla fall jag min julskinka. Man måste vara beredd att betala för välmående kött.

http://svtplay.se/v/1787545/sydnytt_direkt_fran_ekologisk_gard

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 29 nov-09 kl 10:09 »
Ja, skratt, det är sant att jag gärna förtränger importen:-) Och nog kommer svensken köpa plågat billigt kött och jag har ingen som helst lösning på det. Men det känns heller inte bra att vi plågar 3000 slaktsvin "lite mindre" i Sverige för att hålla emot importen. De har det rätt eländigt även då gården är välskött, inträngda i boxar utan stimulans.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är bra om branschen saneras, i mängd. Det är överproduktion på gris när man måste gå ner så i pris och driva ett så olönsamt företag. Och den låga lönsamheten har lett till djurplågeri. Så vi behöver helt enkelt en jävla ordentlig nedläggning av en massa grisgårdar.

Att driva en grisgård i dag är den mest korkade företagsidé man kan komma på. Hade det inte varit jordbruk hade aldrig någon drivit ett företag med så låg vinst. En fabriksgrisgård får 5 kr kilot per gris efter att fodret är betalat! Fatta vad lite pengar! För de 5 kr ska han sen underhålla byggnader, betala personal och hålla en maskinpark. Det är ju helt vansinne.

Det är också något konstigt med grispriserna visade nån av lantbrukstidningarna nu i dagarna. I förhållande till produktionskostnad så ligger gris mkt lägre än nöt och lamm. Gris har blivit lågstatus trots att det är det dyraste köttet att producera. Förr i tiden åt man inte i närheten så mycket gris som i dag. Varför ser vi det som naturligt att gris är nåt sorts billighetskött?

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 nov-09 kl 12:54 »
Det är bara en sak som haltar i ditt annars riktiga resonemag, Stabon. och det är den där lilla importdetaljen som du väljer att blunda för.

Om vi så lägger ner 50% av den svenska grisproduktionen så kommer inte priset att höjas. Danmark ser oss som en hemmamarknad, och kan enkelt fylla på det som fattas, eller Tyskland, eller Holland..

Det är den för grisen bistra verkligheten.
Födas upp här, under tråkiga förhållanden, eller födas upp i ett annat land under ännu värre förhållande.

louise

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 29 nov-09 kl 14:52 »
Ja den haltar ja, det skrev jag ju.

Birgit

« Svar #37 skrivet: 29 nov-09 kl 16:36 »
Stabon, om lönsamheten ser ut som du beskriver, varför är det ingen som försöker andra vägar? Är alla inkompetenta eller?
Varför ger man grisen en massa dyrt inköpt foder, om man inte tjänar på det? Vore ju bra om någon började fundera på alternativa produktionsformer. Billigare produktion behöver i detta fallet inte innebära sämre förhållande för grisen.
Det är ett radikalt systemfel i dagens grisindustri iaf.

Som jag också påpekat flertalet gånger förut, så kom djurskyddet till för att skydda djuren från överutnyttjande i industriproduktionen. Nu är den typen av produktion något rättesnöre för hur djur bör hållas. Inomhus stor del av året, intensiv utfodring för snabbast möjliga tillväxt. Minimala möjligheter till rörelse och naturliga beteenden, för att inte störa tillväxten. Ingen protesterar, utan accepterar detta 8)
Skulle man mot förmodan hålla djur ute året runt, då riskerar man anmälningar. Hästar, kor, får och i viss mån även grisar och höns är gjorda för ute vistelse året runt. Men det förstår inte ens djurskydds inspektörer idag. De är mer intresserade av att man har utrymme med värmeanordning till sjuka djur än att friska får vistas i den miljö de är gjorda för. Man bör väl ha fler friska än sjuka djur i sin besättning?

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 29 nov-09 kl 17:27 »
Nu vet jag ju egentligen ingenting om konventionell  risuppföldning, men jag tror inte heller Birgit gör det. Däremot har jag uppfödning av utegrisar och har någorlunda hum.

Och jag anser att det är konsumenten som betalar för lite, inte uppfödningen som är för dyr. Nog fan har de billig uppfödning i fabrikerna, jag kan inte tänka mig annat. Eller, slakteriet som betalar för lite alltså. Svenska slakterier betalar sämre än danska till exempel.
« Senast ändrad: 29 nov-09 kl 17:46 av Stabon »

bakben

« Svar #39 skrivet: 29 nov-09 kl 19:33 »
Som konsument så blir jag ju naturligtvis intresserad av vad ni som producenter anser vara "rätt" pris för griskött?

Köttlådor verkar vara en enkel produkt och relativt standardiserad, 10 kg styckat och klart, precis som det ligger i kyldisken på ICA. En snabb googling gav idag att i södra sverige ligger priset någonstans mellan 40-50kr/kg, flest säljare ligger mellan 45-50. Är det ett skäligt pris?
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser