Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu får det vara nog  (läst 8741 gånger)

MJ

Nu får det vara nog
« skrivet: 24 nov-09 kl 07:00 »
ytterligare missär för våra djur

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3258989

Lars Hultström sitter bla i djurhälsovårdensstyrelse fy f...

saint206

• Småland
SV: Nu får det vara nog
« Svar #1 skrivet: 24 nov-09 kl 09:04 »
ja....men är någon uppriktigt förvånad?? jag har jobbat inom grisindustrin(uppfödning av slaktsvin=inustri) och det där är snarare regel än undantag. jag gjorde så mycket jag kunde under min tid där, men fick också bannor nära nog varje dag av ägaren, eftersom jag hävde in för mycket halm, och det gjorde ju gödseln mindre lätthanterlig bland annat.. nä...jag är inte förvånad, men jag föder upp in egen mat, och kommer snart vara fri ifrån köpegrisen. likadant med ägg, hur många som köper ägg i affären har sett hur hönorna som producerar deras frukost ser ut?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Lönnhult

• Halland
« Svar #2 skrivet: 24 nov-09 kl 09:24 »
Givetvis är detta inte acceptabelt MEN är det verkligen djurrättsaktivisterna och medias jobb att dokumentera >:(.
Att gå in i djurstall och filma och sända ut i tv utan tillstånd. Jag är fullt medveten om att djurskyddet i sverige har stora brister men detta är regelvidrigt.

Hur känner man sig som djurägare med ett sjukt djur i stallet om detta förfarande tillämpas. Om helt plötsligt se dom på TV utan att att få förklara läget.
Alla som har anknytning till jordbruk och djur för livsmedelsproduktion vet att det är bara den magra sjuka individen folk ser.

Jag var själv på en gård för ett tag sedan där nästan alla kor hade blodiga diareer det hade varit något för TV det. Alla överlevde och mår nu bra.

Snuttifieringen av produktionsdjur kommer att knäcka många svenska djurhållare.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 24 nov-09 kl 10:06 »
Givetvis är detta inte acceptabelt MEN är det verkligen djurrättsaktivisterna och medias jobb att dokumentera >:(.
Att gå in i djurstall och filma och sända ut i tv utan tillstånd. Jag är fullt medveten om att djurskyddet i sverige har stora brister men detta är regelvidrigt.

Hur känner man sig som djurägare med ett sjukt djur i stallet om detta förfarande tillämpas. Om helt plötsligt se dom på TV utan att att få förklara läget.
Alla som har anknytning till jordbruk och djur för livsmedelsproduktion vet att det är bara den magra sjuka individen folk ser.

Jag var själv på en gård för ett tag sedan där nästan alla kor hade blodiga diareer det hade varit något för TV det. Alla överlevde och mår nu bra.

Snuttifieringen av produktionsdjur kommer att knäcka många svenska djurhållare.

mycket möjligt, men nu var det inte 1 gris som hade skador i detta stall utan närmare ett 10-tal. Det är en jävla skillnad  >:(
det finns inget snuttigt med produktionsuppfödning (har en själv) men oavsett skall djuren behandlas med respekt och god omvårdnad, om man har 3 eller 300 spelar ingen roll. Hinner man inte med själv får man ta hjälp utifrån eller satsa på ett annat arbete!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Wisteria

« Svar #4 skrivet: 24 nov-09 kl 10:15 »
Jo jo men är man en person som representerar "köttnäringen" borde man förstå att man har ögonen på sig, som sagt det kommer att gå ut över oss alla som har djur! Och svenska bönder behövde verkligen inte den här reklamen, det är svårt nog som det är redan. Sen tycker jag att man ska tänka på att om en lärare eller liknande får psykbryt då finns det ett helt nätverk som fångar upp.. Mår en jordbrukare dåligt så finns det inte ett utvecklat nätverk, det borde man tänka på mer och utveckla på något sätt, så att sånt här inte händer. Hallå Lrf sätt igång!!!

Lönnhult

• Halland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-09 kl 11:54 »
Jag försvarar inte dom som sköter sig dåligt, men jag är starkt emot att missförhållanden skall vräkas ut i media och att lagbrott glorifieras.
Berörd myndighet skall ha resurser att ha koll på sådant, inte suspekta föreningar.

Klart att djuren skall behandlas med respekt och även människor...

Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

signe

« Svar #6 skrivet: 24 nov-09 kl 13:44 »
Vad är det för lagbrott som glorifieras??

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 24 nov-09 kl 14:54 »
Vad är det för lagbrott som glorifieras??

gå in i stallet och filma utan tillstånd (av djurägaren)

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 nov-09 kl 17:15 »
Det lagbrottet är fullständigt minimalt, vem bryr sig? I förhållande till den gedigna research som de fick gjort.

lj

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 24 nov-09 kl 18:04 »
Ruggigt avslöjande. Eftersom Blacksta nyligen inspekterats kan man undra om vanskötseln är planerad för att bättra på plånboken. Eftersom man tydligen lyckas röja stallarna före varje aviserad inspektion, iallafall den senaste, vet man uppenbarligen vad som är anständigt och förenligt med svensk djurskyddslagstiftning. Ett djur kan dö under natten men felläkta benbrott och öppna variga sår på leder är uppenbar misskötsel.

Var beredd på stora drevet efter dessa avslöjanden. Har LRF beredskapen att hjälpa bönder som blir anmälda för allt möjligt. Finns bönder som blir deprimerade av alla anonyma anmälningar. Alla hörn är inte vita hos någon när man tittar noga.
Har ingen erfarenhet av hur länsstyrelsen hanterar djurärenden. Men jag och många andra i flera kommuner blev mycket trötta på hur inkompetent man hanterade djur o människor. Att med hänvisning till lagar ringa och/eller inspektera efter varje anonym anmälan blir absurt.

Djurrättsaktivister och allmänhet borde förstå att man gör djuren en björntjänst om man anmäler djurägare utan att ha på fötterna.

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 24 nov-09 kl 19:35 »
Hej!
Det är obehagligt nära anarkism om man "värderar" detta intrång som "... fullständigt minimalt......, detta betyder att man får begå brott om det man då upptäcker är "ett värre brott"?!?!

I massmedia har dessa aktivisters olaga intrång betecknats som ...."vid oanmälda besök"....... betyder det att om ett rån ska beskrivas som ett oanmält lånande av,,,,

Det finns en myndighet som ska sköta detta besökande!!
Eller ska alla vara poliser och agera som sådana- " jag såg att du inte stannade vid stoppskylt osv
MVH
OBS!!!! Jag tar INTE de utpekade bönderna i försvar!!!!!!!

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 nov-09 kl 23:30 »
Det är olaga intrång om någon kör upp på min gårdsplan. Inte fan polisanmäler jag var å varannan granne för det.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 26 nov-09 kl 11:26 »
Bortsett från djurrättsaktivisternas syfte (att få folk att sluta äta kött) så tycker jag det är bra att dessa missförhållanden kommer ut till konsument.
det öppnar bl.a för oss som i många år kämpat för en naturligare djuruppfödning.
Snuttifiering ::) nej, det tycker jag inte det är, djuren ska ha rätt till ett för djurarten drägligt liv. Grisar har behöv av sysselsättning, som att få böka t.ex.
Släpp grisarna loss!!!!! Ut med dem på åkrarna hos slättbönderna, så slipper de använda gift för ogräsbekämpning!

Moëll i Trädet

• -
« Svar #13 skrivet: 26 nov-09 kl 12:49 »
Bortsett från djurrättsaktivisternas syfte (att få folk att sluta äta kött) så tycker jag det är bra att dessa missförhållanden kommer ut till konsument.
det öppnar bl.a för oss som i många år kämpat för en naturligare djuruppfödning. 
Snuttifiering ::) nej, det tycker jag inte det är, djuren ska ha rätt till ett för djurarten drägligt liv. Grisar har behöv av sysselsättning, som att få böka t.ex.
Släpp grisarna loss!!!!! Ut med dem på åkrarna hos slättbönderna, så slipper de använda gift för ogräsbekämpning!

Håller med till 100%!! Men vem skall betala? Du kunde lika gärna säja: Lägg ner i Sverige. Grisköttproduktionen är i dag helt marknadsstyrd och hade svenska konsumenter varit beredda att betala hade slätten redan kryllat av grisar. Det är inte så att det sitter illvilliga grisbönder och håller emot, man är beredda att göra det mesta för att finnas kvar på marknaden, det visar väl de senaste "avslöjandena". Det handlar ofta om produktion i otidsenliga slitna stallar med för lite personal, allt för att man hoppas kunna överleva till bättre tider.
"Kärleken är livets bäste vän"

Birgit

« Svar #14 skrivet: 26 nov-09 kl 14:42 »
Men då kanske det är fel folk som är producenter? Dessutom har vi en övertro på fina byggnader. Grisar, precis som de flesta andra lantbruksdjur klarar sig bra med en skyddad liggplats och i övrigt ute vistelse. Dessutom är grisar även gräsätare och bör få annat än spannmål. De borde käka ensilage t.ex.
Mina f.d grisar älskade det. Fick de en ensilagebal så använde de den som ett ätligt bo 8)
Det är väl snarast att man halkat in på "så här ska det vara" tänket. Svenskar är dåliga på att tänka billigt, enkelt. Då kanske grisarna mått bättre och lönsamheten varit bättre?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #15 skrivet: 26 nov-09 kl 15:08 »
Då är ju frågan: varför håller sig rätt folk borta från branschen? Det är ju fritt fram att starta för alla som ser en affärsmöjlighet.
Jag är bekant med en som under många år födde upp KRAV-gris ute, men slutade, han talar fortfarande om hur bra det var med grisar i växtföljden, men det var för tungt att sköta i förhållande till betalningen. Fick jag bestämma skulle varenda gris komma ut på marken, om en gris lyckas rymma ser man ju riktigt hur den lever upp när den får ner trynet i jorden. Det är tragiskt som det är nu, men att ha gris ute kostar både arbets och uppfödningstid och foder. Det ger billigare byggnader bättre kött och lyckliga grisar, men de två sistnämnda värdena är svåra att få ut på tillräckligt många grisar.
« Senast ändrad: 26 nov-09 kl 15:18 av siern58 »
"Kärleken är livets bäste vän"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 26 nov-09 kl 19:23 »
Jag tycker att en del av djurrättsaktivisternas handlande är tveksamt. Smittskyddsmässigt är det katastrof! Att gå in i ca 100 besättningar, utan sanering innan, är inte OK. 

Sen tycker jag att hittar man uppenbara fall av vanvård - som de ju gjort - så anmäler man det med en gång! Man låter inte vanvården fortgå i månader för att kunna släppa avslöjandet lagom till julskinkshandeln... Det tyder på en otrolig dubbelmoral. Djur har fortsatt att lida för att de ska få in en femetta innan jul!!!

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #17 skrivet: 26 nov-09 kl 20:59 »
Visst vallhunden, men då får du ju beakta smittskyddet också! De har ju hållit på under flera år, så de har inte besökt alla 100 gårdar samma vecka och inte samma folk heller ::)
Sedan är de ju helt klart ute efter att skapa lite kaos, få fler veganer t.ex.

Fåraherden

• -
« Svar #18 skrivet: 26 nov-09 kl 22:08 »
Bara att konstatera att mycket av de här anmälningarna är direkt tveksamma.  Två av dem finns hos personer i min närhet. Det är defintivt inget fel på deras djurhållning. Har varit "oanmäld" på plats många gånger. Ytterligare ett par har jag besökt som journalist och har mycket svårt att sätta  samband med vanvård.

Folk har svårt att förstå att grisar faktiskt skitar ner sig och trivs med det. Dessutom äter grisar av naturen på polare som dör, det är tyvärr så. Det går blixtsnabbt. Har sett suggor äta döda smågrisar på mindre än en timme.

Det här är en organisation med tveksamma syften som vill smutskasta en hel branch. Det är samma slags människor som trakasserar skinnhandlare och körsnärer. De är inte ute efter att visa att djur lider, det är inte syftet. Syftet är precis det de lyckats med. Att genom ofta helt grundlösa anklagelser tvinga fram en debatt för att få en bransch att ge upp.

Så vitt jag hittade inte Länsstyrelsens kontrollanter någon som tydde på vanvård hos Meats-pampen. anmärkninganra gällde lite dålig ventilation lite brist på strö. Detta faktum försvann dock snabbt i mediamalströmmen.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Seglaren

« Svar #19 skrivet: 26 nov-09 kl 23:00 »
Klart Djurrättsalliansen är partiska. Som om inte Hulström & Co skulle vara det, och dessutom tjänar pengar på sin verksamhet. Alla har vi våra agendor.

Jag tror tyvärr stordrift kan ge en viss typ av slentrian och att vissa arbetsmoment inte tillåts ge den tid de behöver. Det behöver inte bero på kallsinnighet hos grisskötarna om grisarna far illa, utan är snarare en följd av ett för pressat arbete och att man med tiden blir avtrubbad. Säkert kommer många, kanske flerparten av deras anmälningar att avfärdas, men jag tycker det är bra att saken diskuteras, det ska de ha cred för. Man kan ju kika på deras film: http://www.ettlivsomgris.se/ och läsa Hultströms blogg så får man lite av varje: http://hultstrom.wordpress.com/

Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser