Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rede  (läst 1739 gånger)

Höns-Patrullen

• Närke
rede
« skrivet: 23 nov-09 kl 16:59 »
hej! våra reden är "fyrkantiga" kan man säga. det är som 4 trä "plankor" som vi har skruvat fast i varandra som en kvadrat.
Hur kan annars ett rede se ut? hur ser era ut? några tipps?  :) ;D

(kanske lite konstig fråga... :-[)
Live your life just the way you want...

Gert

• Småland
SV: rede
« Svar #1 skrivet: 23 nov-09 kl 17:16 »
En plast spann med avtagbart lock och hadtaget kvar,
Ett häl i sidan så hönsen kan komma in.
I botten cement med en urgröpning i mitten.
Men det hade vart bättre om jag hade gjort så att cementen hade gått att ta väck
när det var dax för rengjöring.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 23 nov-09 kl 17:18 »
Så här ser mina ut. Fyrkantiga de med förvisso. Sluttande tak för att de inte ska sitta där och skita.
Däremot undrar jag vad man ska ha i botten. Har spån och hö, men hönorna krafsar undan allt innan de värper och ibland blir det nån liten spricka i ägget av krachlandningen. Hade aldrig problem med det i mina förra reden av masonit. Dessa är av plyfa (tror jag det heter), kanske lite hårdare. Funderar på att lägga tidningar eller wellpapp i botten.

Höns-Patrullen

• Närke
« Svar #3 skrivet: 24 nov-09 kl 18:36 »
Vi har halm i våra reden, det funkar bra och hönsen krafsar inte bort halmen, den kan ligga där i flera veckor.  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 nov-09 kl 19:23 »
På Östra Göingeträffen var det nån som sålde riktigt snygga reden. Kommer inte ihåg vad hon heter ::) men hon kanske kikar in i tråden ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Daaniel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 nov-09 kl 20:24 »
På Östra Göingeträffen var det nån som sålde riktigt snygga reden. Kommer inte ihåg vad hon heter ::) men hon kanske kikar in i tråden ;)
Östra  ::)  ??? kanske hette så, jag var iallafall på en göinge hönsträff och längst bort i hörnet stod en och sålde fina reden+ mat/äggskal lådor :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 nov-09 kl 20:26 »
Precis dem Daaniel. Kommer du ihåg vem det var?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Daaniel

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 nov-09 kl 20:38 »
Precis dem Daaniel. Kommer du ihåg vem det var?
nopp , men kommer ihåg att dem hade myyyyycket djur, undelater,höns,kaniner,nymfparaktier,minigrisar,ankor osv osv.
Ska ta och kolla i göinge tråden vem som hade dem djuren, men som jag minns det så var det inte en person som hade djuren utan två olika dom kände bara varandra och stod brevid varandra.

Jakobsson

« Svar #8 skrivet: 24 nov-09 kl 21:02 »
Dom hette Patrik och Jeanette och Bitte (efter info från EvaE) Det är Patrik som
bygger dom grejerna, det var mer grejer än reden där, bla barnkammare också.
Kaninburar med, tror jag. :)

MVH
Daniel

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #9 skrivet: 25 nov-09 kl 19:05 »
Mina silkes ligger i stort sett i vad som helst, på bilderna syns träbananlådor uppsatta på väggen, korg på golvet , chipskartong och direkt på golvet ;D  Mina Silkes föredrar att hålla sig på LÅG nivå i hönshuset men tror det är typiskt för just silkes. Mvh Mimmi
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Sklepo

• Dalarna
    • Webservern
« Svar #10 skrivet: 25 nov-09 kl 19:58 »
Jag byggde reden som såg ut så här, dom var totalratade av hönorna så jag satte en bräda i nedre kanten på hålen så ingången blev mindre och öste in spån, dock värper dom bara på golvet fortfarande   :-\

Lars Pers Maria

• -
« Svar #11 skrivet: 26 nov-09 kl 01:22 »
jag har tvåvånings från nordpost och det fungerar bra. äggen rullar undan. ingen halm i redena för då fungerar ju inte principen men hönorna verka tycka det är ok. fast inte just nu. nu är det vinter o då ska man inte ha barn (ägg) verkar det som...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Höns-Patrullen

• Närke
« Svar #12 skrivet: 26 nov-09 kl 10:09 »
tack så mycket för alla svar och tipps!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser