Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotogen  (läst 28193 gånger)

Eulalia II

• Södermanland
Fotogen
« skrivet: 23 nov-09 kl 10:31 »
Var köper man fotogen till kaminer på dunk?  
Eller överhuvudtaget förresten.... jag har frågat på ett par bensinstationer men de ser oförstående ut.
Och var finns billigaste/bästa lampoljan?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Fotogen
« Svar #1 skrivet: 23 nov-09 kl 15:37 »
Fråga igen efter lysfotogen, t.ex har finns hos statoil Statoil Blå, dock inte gratis, 1 liter för 40:- eller 5l för ungefär 170:-

Lite beroende på hur värmaren är konstruerad kan den gå bra att elda med sk "miljödiesel" (city klass1) istället. Jag skulle bara prova det om värmaren har utledning av avgaser utomhus och är av någorlunda manuell typ med vekbrännare eller pottbrännare. Det går att elda nästan allt som är flytande och brännbart i dessa, men man kan få lov att justera brännaren något för mer eller mindre bränsle.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 nov-09 kl 15:56 »
Ok så lysfotogen är lite hälsosammare i värmaren också? Sablar vad dyrt det blir isåfall!

Nej, inget uttag för avgaserna tyvärr, den är av typen Kerona.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 23 nov-09 kl 16:07 »
Fotogenkaminer är inget för långvarig uppvärmning, men bra att ha vid strömavbrott, i båtar o likn.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 23 nov-09 kl 16:08 »
Mitt strömavbrott är permanent  :)
Men värmebehovet är tillfälligt.
~ Kahlil Gibran~

stedevil

« Svar #5 skrivet: 23 nov-09 kl 16:29 »
Ved brukar vara ett hett tips vid permanent strömavbrott...

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 23 nov-09 kl 17:42 »
Jo, ved är fint, men det kräver också gärna en liten skorsten.

En fotogenvärmare som har öppen förbränning ska man tänka på att inte köra några längre perioder i stängda utrymmen (risk för syrebrist och att kolmonoxid bildas). Under uppsikt och med friskluftsventilation är det ok, men jag skulle inte ens överväga att sova med värmaren tänd i sovrummet.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #7 skrivet: 25 nov-09 kl 08:01 »

[/quote]
Har själv en sån värmare när jag är i skogen o jobbar. Den eldar jag med vanlig lacknafta.
(Provat med diesel, men som sagt den ger lukt)
Prova först med liten mängd o se om just din värmare fungerar på alla värmeläge.
Om den gör de så är de inga problem att köra fullt ut med just lacknafta.
OBS. Kan ge liten tendens till lukt, men inte så kraftigt som med diesel.
Har kört med värmaren i huset för att hålla lagom temperatur i sovrummet.
Sedan släckt ner o väntat på att den skulle svalna.
Påfyllning av bränsle. Sedan kört hela natten utan problem alls.
Kör inte med lacknafta i dina lampor, endast lampolja.
Den köper du billigast idag på färgaffärer.Lampolja innehåller mer parafin.
Teacher59.
Med sol i sinne, både ute o inne.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 26 nov-09 kl 15:39 »
Hej Teacher, tack för dina tips!
Men är inte lacknafta explosivt, till skillnad från fotogen?

Nej, läser jag, det verkar ha samma bas, men lacknafta är renare. Förmodligen också dyrare då.
« Senast ändrad: 26 nov-09 kl 15:45 av Eulalia II »
~ Kahlil Gibran~

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 26 nov-09 kl 15:57 »
Förr så fanns dieselvärmare för bostadsuppvärmning, stora som en vedkamin ungefär, och anslutna till skorstenen.
Borde väl finns några såna kvar, tycker man...

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #10 skrivet: 26 nov-09 kl 18:03 »
@Foppas fot: Jag har hittat sådana fotogenkaminer på både loppis och sopstationer. De kan säkert fås att fungera ganska enkelt. Husqvarna hade en modell vid namn Varmvind. Jag har haft två olika
men aldrig provkört dem. Öknamnet "villabomb" har varit lite avskräckande men inte lika mycket
som de höga bränslepriserna. Kanske kan man bygga om dem med förvärmare till begagnad frityrolja?  8)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 26 nov-09 kl 18:17 »
Måste det vara fotogen kamin eller liknande ??
Köp en vedkamin av något slag , ta ur ett fönster och sätt en skiva där . med hål igenom för ett kaminrör .
Bara undrar .

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 26 nov-09 kl 18:47 »
Foppas: jo det hade ju varit toppen, men jag har redan införskaffat en billig liten värmare utan skorsten.
Kostade 150 :- så då får det väl duga så länge. Men så småningom så vill jag ju ha nåt större o bättre.

JohnA! Säg till när du testat din frityrkamin, du kanske har en köpare  :D

Esten: Ja, det där har jag också funderat på, för huset jag ska värma med fotogenkaminen har dessutom ingen skorsten.
Men jag har ingen fungerande kamin att ställa in där.
Köpte billigt en liten rund förfallen täljstenskamin, som jag måste reparera innan den kan komma ifråga. Inte mitt bästa köp..  ::)

Nån som vet var man fixar nya runda täljstenar? Och är det värt att försöka svetsa ihop järnringen, eller bättre be nån smida en ny?
~ Kahlil Gibran~

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 nov-09 kl 19:58 »
Har för mig att jag sett enlitersflaskor lysfotogen på ÖoB för 22 eller 26 kronor. Annars undrar jag om inte diesel miljöklass 1 är nog så bra.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 26 nov-09 kl 22:35 »
Har en gammal varmvind i stugan som hittills bara gått på fotogen (Använder den inte så mycket utan det blir mest ved i spisen) men tänker prova att köra den på diesel när fotogenen tar slut. Dessa värmare brukar räknas som säkra så någon större brand eller explosionsrisk tror jag inte föreligger.
//Daniel

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 26 nov-09 kl 23:22 »
Justeringstips för dieseleldning i Warmvind-kamin:

http://www.husbussensvanner.net/forum/index.php?showtopic=950

Tydligen tillverkas liknande modell fortfarande:

http://www.exergon.se/produkter-foer-fritidshuset/dieselkaminer/warmvind-kamin.aspx

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 26 nov-09 kl 23:37 »
Nån som vet var man fixar nya runda täljstenar? Och är det värt att försöka svetsa ihop järnringen, eller bättre be nån smida en ny?

De där stenarna verkar specialhuggna för just den kaminen, ganska hopplöst att hitta likadana tror jag.
Det finns eldfast murbruk som kanske går att fylla ut enstaka trasiga stenar med.
Eldfast lera kanske också funkar, brukar användas i gamla vedspisar.
Eller hugg en täljstensbit till passande form, men sannolikt jättesvårt.
Ringen är av gjutjärn, går att svetslaga men det blir väl dyrt om man inte kan själv eller har känningar.
Spännband av metall runt stenarna kanske räcker för att hålla ihop "paketet"?
« Senast ändrad: 26 nov-09 kl 23:49 av Foppas fot »

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 26 nov-09 kl 23:55 »
Spännband....ohemult men nimnt!

Kanske. Järnringen ska jag försöka beställa hos en folkhögskola som (jag tror) har smide.
Egentligen borde jag försöka dumpa hela kaminen på dem, de blir säkert tacksamma över ett sånt fantastiskt objekt att öva på  :)

Tack Ulric, bästa pris hittills, ska försöka hitta stordunk dock. Ljust ska det vara!
« Senast ändrad: 26 nov-09 kl 23:58 av Eulalia II »
~ Kahlil Gibran~

stedevil

« Svar #18 skrivet: 27 nov-09 kl 07:01 »
Tydligen tillverkas liknande modell fortfarande:

http://www.exergon.se/produkter-foer-fritidshuset/dieselkaminer/warmvind-kamin.aspx

Undrar hur en sådan funkar med gammal frityrolja. Nu slänger man ju ett antal liter då och då, borde vara bättre att få värme istället för sopor. :)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 27 nov-09 kl 07:48 »
Jobbade en gång ihop med en snubbe som hade fotvandrat genom hela Canada från väst- till östkust nån gång på 60-talet.
Enligt honom var det vanligt med dåligt isolerade hus, som värmdes upp med stora oljebrännare av Eberspächer-typ.
Brännaren var helt enkelt uppallad vid husväggen, med ett helfat brännolja intill, ett lodrätt rökrör, plus ett vågrätt rör där varmluften blåstes in i kåken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 2 användare
JoeDirt, Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser