Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda papper?  (läst 11635 gånger)

Seglaren

Elda papper?
« skrivet: 22 nov-09 kl 22:21 »
Är ny på forumet, men har läst här till och från i många år och tidigare prenumererat på tidningen, nu kanske det är dags för det igen.

En fundering jag har är allt tidningspapper jag släpar till återvinningen. Vore det helt förkastligt att elda med det i kakelugnen? Det är ju torrt och fint, borde vara ganska högt energivärde.

Miljöaspekt?
Fara för igensotning eller liknande?
Hur utnyttja energin på bästa sätt?

Vet att jag trolgien på Youtube såg ett klipp en enkel hemmagjord press i vilken man pressade ex torrt gräs, löv mm blandat med vatten. Pressade hårt till briketter som man lät torka och sedan eldade med.
Hur gör ni som kanske har vedpanna hemma, eldar ni mjölkpaket, papper mm?

MVH. Seglaren
Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

trädman

SV: Elda papper?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-09 kl 22:51 »
Det är ganska myckey fyllmedel i dagens tidningspapper, runt 10% tror jag, så det blir mycket mer aska än vid vedeldning.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 23 nov-09 kl 10:26 »
Hur gör ni som kanske har vedpanna hemma, eldar ni mjölkpaket, papper mm?
Tänder gör vi med papper, elda med det skulle jag aldrig komma på tanken, dels för askan som trädman skriver, sen skulle det gå åt såna otroliga mängder papper om det skulle bli någon värme att tala om. En tjock bunt med tidningar blir dessutom alldeles för tät, det kommer inte in syre och därför brinner det nog mest lite i kanterna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Seglaren

« Svar #3 skrivet: 23 nov-09 kl 17:07 »
Jo kanske går det åt "otroliga" mängder papper, men det går ju i så fall också åt "otroliga" mängder ved ;) Skillnaden skulle då vara att det blir mer aska per viktenhet än vid vedeldning. Det är en nackdel. Men 10 kg tidningspapper som då kanske innehåller 10% "fyllnadsmaterial" borde ändå vara mer energi än 10 kg ved som ju är en hel del vatten.

Men jag bara funderar, tycker det är roligt. Och som jag var inne på tror inte heller jag det bara är att kasta in en tidning och tända på, utan snarare göra en massa och kanske pressa till brikettform.
Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 23 nov-09 kl 17:17 »
Ur samhällsekonomisk synvinkel är det slöseri med energi och vedråvara att elda papper i större skala, om det är återvinningsbart.
Tända en vedbrasa med papper är en annan sak.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-09 kl 12:31 »
Men jag bara funderar, tycker det är roligt. Och som jag var inne på tror inte heller jag det bara är att kasta in en tidning och tända på, utan snarare göra en massa och kanske pressa till brikettform.
Rent arbetsmässigt är det troligtvis smidigare att fälla, kapa och klyva 20 kubik ved än att framställa motsvarande energivärde i hempressade pappersbriketter. Ska en ha de mängderna lär en dessutom få köra hem papper från tidningscontainern ;) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Seglaren

« Svar #6 skrivet: 24 nov-09 kl 18:10 »
Rent arbetsmässigt är det troligtvis smidigare att fälla, kapa och klyva 20 kubik ved än att framställa motsvarande energivärde i hempressade pappersbriketter. Ska en ha de mängderna lär en dessutom få köra hem papper från tidningscontainern ;) ...

Jo kanske är det så. Kanske om man  har egen skog. Men man måste ju ut i skogen, kanske med traktor, motorsåg, klyva, torka stapla och bära in i huset osv. Eller så köper man kluven ved. Jämfört med dagstidningar och reklam som istället för hushållet kan räknas som en outnyttjad restprodukt som redan finns hemburen blir det annorlunda. Tycker bara att de perioder vi haft två dagstidningar, ex. DN eller SVD och en lokaltidning drunknar man i papper. Hm, undrar hur många kg det blir på ett år.

bo_i_dala

« Svar #7 skrivet: 24 nov-09 kl 19:27 »
Hej!
Om du ibland lägger in en tidning när du eldar är inte farligt/skadligt, doch blir det lätt mycket rester av tidningen, beroende på för låg temp vid förbränningen, men PROVA !!
MVH

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 25 nov-09 kl 09:45 »
Jag tycker du ska prata med sotaren. Jag tror att han bestämt kommer att avråda och ge dig bra anledningar till att låta bli som du inte kommer att få här.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

trädman

« Svar #9 skrivet: 25 nov-09 kl 23:22 »
Jag tycker du ska prata med sotaren. Jag tror att han bestämt kommer att avråda och ge dig bra anledningar till att låta bli som du inte kommer att få här.

/Sara

I så fall får sotaren också lov att avråda från vedeldning. Tidningar utgörs nästan uteslutande av mald ved och fyllmedel. Det senare gör att askmängderna blir mycket stora om man börjar elda med tidningar i stället för ved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser