Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Resultat av blandad grupp silver-guld sebright?  (läst 4447 gånger)

Pukared

• Halland
Resultat av blandad grupp silver-guld sebright?
« skrivet: 22 nov-09 kl 16:35 »
Om jag blandar sebright silver och guld i samma grupp vad blir det då för färg på kycklingarna? Och går de att använda i vidare avel? Har haft lite frånfall pga jakthundsbesök mm så det saknas lita djur...  :'(
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Resultat av blandad grupp silver-guld sebright?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-09 kl 17:07 »
jag ska ha det till nsäta års avel :D blir guld, silver och citron. allt rent :) vet inte exakt procent, men det beror ju på vad du har för tupp till och vilken färg som då blir mest dominant

Gert

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 nov-09 kl 18:02 »
Hälften av kycklingarna får den färg som tuppen har,
den andra hälften blir citron.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 22 nov-09 kl 18:05 »
tja, beror på. jag hade tex tänkt att ha guld och silver tuppar=kan bli alla tre färger. men om man bara har en färg till hönorna blir det ju som gert säger! :) alltså tex. en guld tupp till 4 silver hönor :D

Gert

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-09 kl 18:11 »
Men  vad händer om man korsar guld med gul/vit?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 nov-09 kl 18:47 »
enligt den uppfödaren jag köpte ifrån så blir det endel rena och endel icke färgrena. han hade nämligen själv testat..

Pukared

• Halland
« Svar #6 skrivet: 22 nov-09 kl 19:46 »
Men  vad händer om man korsar guld med gul/vit?

Vad är gul/vit?

Och är det alltså så då att citron är en korsning mellan guld och silver?

Och det är alltså tuppens färg som styr?

Men hur var det om man avlar vidare på dessa sedan?
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #7 skrivet: 22 nov-09 kl 19:54 »
Trodde inte heller att citron var rena direkt efter första korsningen utan trodde att man måste göra syskonparning på dom och därefter välja ut två "citroner" ur den generationen att avla vidare på..är ni 100 på att citronavkommorna från en sån korsning är helt färgrena?
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Gert

• Småland
« Svar #8 skrivet: 22 nov-09 kl 20:07 »
Gul/vit är en variant där det svarta på guld sebright är ersatt med vit.

http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Sebright

Citron är en korsning mellan guld och silver, ja.

Tuppen styr färgen på fjädrarna mer än vad hönan gör och tvärt om när det gäller typen.
Så är det hos alla hönsraser.

Jag har inte avlat på sebright så mycke men jag tvivlar på att färgerna blir rena redan i första generationen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 22 nov-09 kl 20:19 »
Jag har en guldtupp på mina gulvitsömmade hönor... Inga befruktade ägg hitills men hönorna har nyss börjat värpa så... Får se om det stämmer det där med att vissa blir rena och andra inte.  :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gert

• Småland
« Svar #10 skrivet: 22 nov-09 kl 20:21 »
Citera
Och det är alltså tuppens färg som styr?

Där gav jag fel svar. Det spelar ingen roll om tuppen är guld eller silver.
Hälften av kycklingarna bilr citron vilket som. Däremot om du har en guld tupp
blir den andra hälften guldfärgade. Eller silver om du har en silvertupp.

Pukared

• Halland
« Svar #11 skrivet: 22 nov-09 kl 20:34 »
Där gav jag fel svar. Det spelar ingen roll om tuppen är guld eller silver.
Hälften av kycklingarna bilr citron vilket som. Däremot om du har en guld tupp
blir den andra hälften guldfärgade. Eller silver om du har en silvertupp.

Jo, så förstod jag det. Svarade lite snabbt bara.  ;)

Intressant det där med tuppens färg. Då ska man alltså aldrig använda en tupp som inte är riktigt bra i färgen men om hönorna inte är superbra tecknade spelar inte riktigt lika stor roll? Och hönorna ska ha riktigt bra typ... är det kroppsform?

Och man gör alltså syskonparningar i nästa led för att få färgerna rena? Eller parar med ett annat djur med ren färg?

Gert

• Småland
« Svar #12 skrivet: 22 nov-09 kl 20:40 »
Citera
Intressant det där med tuppens färg. Då ska man alltså aldrig använda en tupp som inte är riktigt bra i färgen men om hönorna inte är superbra tecknade spelar inte riktigt lika stor roll? Och hönorna ska ha riktigt bra typ... är det kroppsform?

Exakt.

Citera
Och man gör alltså syskonparningar i nästa led för att få färgerna rena? Eller parar med ett annat djur med ren färg?

Rätt där med.
Själv andvände jag uteslutande syskonparning när jag försökte ta fram en ny färg.
Det var först i 3-4 generationen som jag började korsa in förfäderna.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #13 skrivet: 22 nov-09 kl 20:56 »
Jag brukar göra en syskonparning först och sen korsa tillbaka på en av föräldrarna men detta gäller oftast inte när man ska ta fram en ny färg utan bara om man ska förstärka vissa anlag hos sina fåglar..

..i det här fallet skulle jag försöka köra 2 oberoende linjer. syskonpara bägge linjernas avkommor från första generationen och därefter korsa ihop dom 2 linjerna med dom bästa avkommorna från varje linje och använda mig av den linjen i framtida avel..

..det gäller dock att du tar fram ett tillräckligt stort underlag dvs "breeding in numbers" att göra ditt urval för framtida korsningar fråndin F1 och syskonparningen..av 30 kycklingar får du fram 15 med önskvärd färg och bara 5 av dessa(statistiskt) är av sån kvalite att du ska använda dom i aveln..välj ut 3-4 hönor och en tupp från varje linje som du sen korsar ihop..

..vet inte om detta är den optimala arbetsgången men det är så jag skulle göra..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Pukared

• Halland
« Svar #14 skrivet: 22 nov-09 kl 21:01 »
Oj, det där måste jag nog skriva ner nånstans...  ;D

Herregud vad man lär sig hela tiden på den här sidan! Vad ni är duktiga allihopa!

Nu är jag mycket klokare! Tackar, tackar!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #15 skrivet: 23 nov-09 kl 09:44 »

Med förbehåll för att sebright har andra för mig okända anlag, vill jag ifrågasätta att citron är en korsningsfärg av silver och guld.
Jag har dvärgwyandotte i liknande grundfärger: silver,  guld  och orange.  Orange är en lite ljusare eller blekare variant av guld.
Men den är inget resultat av korsning med silver utan en helt egen, recessiv variant av guld.
Den kan förvisso dyka upp i silver-guld-korsningar, för  silverdjuren kan bära den utan att det syns. Silver är dominant över både guld och orange, men i korsningar  med silver blir tupparna lite mittemellanfärgade.  Hönorna rena.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gert

• Småland
« Svar #16 skrivet: 23 nov-09 kl 15:01 »
Det är inte så enkelt att man kan jämföra två olika teckningsformer med varann
bara för att båda heter guld.
Dina wyandotte är väl av typen rapphönsfärgad, silvertecknad osv?
Då stämmer det du säger,
Men korsar man guldrandig wyandotte med silverandig så blir resultatet det samma
som med sebright även om det faktiskt finns genetiska skildnader mellan guldrandig
wyandotte och guldrandig sebright.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #17 skrivet: 23 nov-09 kl 19:04 »

Enligt en mycket erfaren utställare och uppfödare av sebright  får man inte citron vid korsning av silver-guld.
Citronfärgen är enligt honom konstant, inga andra färger dyker upp i aveln.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gert

• Småland
« Svar #18 skrivet: 24 nov-09 kl 09:57 »
Det där låter konstigt i mina öron eftersom det var just genom en korsning guld X silver som
man fick fram dom första citronfärgade.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 24 nov-09 kl 09:59 »
tycker också det låter konstigt, jag är rätt säker på att det var citron en uppfödare hade fått fram avmisstag när en guld och silver kom ihop. hur som helst tycker jag färgen syns väldigt sällan  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 3 användare
Efwa, eriksjos, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser