Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är bocken dum eller är de så här?  (läst 4702 gånger)

Luff

• Västergötland
SV: Är bocken dum eller är de så här?
« Svar #20 skrivet: 03 dec-09 kl 20:43 »
Presentgetter kan ju ha missat att växa upp i flock och inte fått rätt fostran. Jag hade ett tag hand om en hingst som aldrig gått med andra hästar sen han avvants från stoet. Han blev senare kastrerad och ihopsläppt med andra. Han vaktade konstant övrig flock och kunde aldrig slappna av. Hans flock fick inte äta utan skulle stå i ett hörne där han hade koll.
//Luff

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 05 dec-09 kl 21:43 »
Klart Du ska se till att få jobba i fred i hagen!  Bind honom när så behövs, men här är ett tips som har fungerat för mig:

En ficka full med havre, och så tar jag en halv näve och visar bocken att jag har den.  När han sträcker sig fram, visar jag med handen, att han kommer att nå den om han står på bakbenen.  Först brukar han bli lite förvånad, men efter ett tag fattar han:  "Jag gör en liten cirkuskonst, står på bakbenen, och DÅ får jag havren.  Inte annars.  Inte när jag vill, utan när det passar Matte."

På hundspråk kallas det ledarskapsträning.  Du tränar in tanken hos Din bock, att det är Du som är chefen, och att Du är en mycket bra chef.

Går det så går det.  Jag gissar dock fortfarande att mycket skulle kunna förklaras om Du visste mer om vad han varit med om tidigare i livet.  Stackars alla "vandringspokaler"!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SannaF

• -
« Svar #22 skrivet: 07 dec-09 kl 17:26 »
Vi har nu tagit beslutet att ta bort honom.

Jag tycker att han är otäck och att ge mat hjälper inte, han bråkar lika mycket för det.

Jag orkar inte lägga ner en massa tid på getterna då vi inte har dem som sällskapsdjur i den bemärkelsen.
Det räcker med att jag inte hinner med hästarna och unghunden som jag skulle vilja.
Det låter kanske hårt men jag har getterna för avel, kött och mjölk, det är klart att jag pussar på dem varje dag men  jag vill inte hålla på med konster för att få dem att funka.  :-\
Mot nya äventyr!

Sussilo

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 08 dec-09 kl 08:24 »
Sanna, jag håller med dig. Det är ohållbart i längden att behålla ett djur vars beteende man inte trivs med. Jag har haft både inköpta  bockar och sådana som jag fött upp själv och enl min uppfattning funkade den egna uppfödningen allra bäst. Jag valde medvetet ut en bockkilling som verkade lugn och snäll. Han visste från början sin plats i flocken där han var född och hade förtroende och respekt för mig och andra människor.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 08 dec-09 kl 09:37 »
Jag tror du göra rätt beslut. Oftast brukar det kännas helt rätt efteråt.
När jag avlivade bocken i våras blev en tung börda lyft från mina axlar och solen sken igen, det låter kanske konstigt men det var rätt beslut både för mig och bocken.
Tror det är svårt att få de helt pålitliga igen när de väl har börjat tjafsa....
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

SannaF

• -
« Svar #25 skrivet: 08 dec-09 kl 16:28 »
Tack snälla för ert stöd!

Det känns tungt men samtidigt skönt.

De kommer ikväll o avlivar honom.  :-\
Mot nya äventyr!

Lina W

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 08 dec-09 kl 16:36 »
Skickar en styrkekram, vet att det inte är lätt  :'(

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #27 skrivet: 14 dec-09 kl 09:44 »
Jag har också fått lite problem med min bock. Har 2 bockar, varav en kastrerad, en bockkilling och 6 getter, de har inte varit hos mig så speciellt länge. Den kastrerade bocken brukar klänga på mig, hoppa upp med frambenen på axlarna och ge mig en kram, är det ett ok beteende? Han verkar iaf se det som en lek eller lite kel, men nu har den andra bocken tagit efter klängandet och för honom verkar det vara mer som en dominansgrej, när han hoppat ner börjar han ta ner hornen och ta sats för att attackera. Han lugnar ner sig om man säger åt han med lite högre röst, men det känns inte bra att höja rösten därinne, de andra kanske tar illa upp eller blir nervösa (?). Jag har inte försökt att välta ner honom, är osäker på om jag klarar det och skulle jag misslyckas så växer väl hans självförtroende kan jag tro. Är, som ni nämnt här i tråden, att lugna med en kupande hand, eller dra i skägget för att visa vem som bestämmer? Har sett på andra ställen att man kan ha en liten vattenflaska och spruta i ansiktet, lämpligt eller inte?

Det är också sån hysteri när det är in och utsläpp, har en väg rätt genom gården så jag tar bockarna i grimskaft och getterna får gå lösa i samlad trupp. Men bockarna agerar draghundar (hänger efter som en vante ibland :-\ ) och det är svårt att få med alla ur ladugården för de hittar alltid nåt intressant att titta på eller äta på eller leka med korna. Är så nervös att nån ska bli efter och springa bort osv. Leda dem en och en fungerar ju inte heller för då blir de nervösa för det, flockdjur som de är. Tips?

Tack för svar :)
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Lina W

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 15 dec-09 kl 11:01 »
Rent spontant tycker jag inte att du ska låta någon av bockarna hoppa på dig, det är så lätt det beteendet blir värre. Putta vänligt men bestämt bort de, visst kan vattenflaska vara bra om de inte accepterar en lätt knuff. Men går du in för en strid måste du vinna den.
Rätt tänkt när det gäller att lägga ner bocken, man ska bara göra det om man vet att det går för annars det de kaxigare än någonsin   
Så ta hjälp av någon, jag brukar ta de ifrån sidan och ta tag i bakbenet på andra sidan och dra det under magen gärna bortre frambenet också. Dra emot dig under magen eller ännu hellre knyck till lite lätt så brukar de tippa omkull. Håll ner bocken och prata bestämt med honom och gör honom absolut inte illa.

Ta med bockarna på promenad ett tag så de får lära sig att gå bra i grimskaft och att de får lära sig att det lönar sig att inte dra, tex att de får en morotsbit när de går bredvid och inte drar. I somras ledde jag mina två bockar till ett bete en bit bort varje dag och i början var det blod, svett och tårar men ganska fort kom på de att tjänade på att gå snällt.

Hur stora är bockarna?

Hoppas du får ordning på problemen för det ska vara roligt att ha getter.

Tesse

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 15 dec-09 kl 11:42 »
Tack för svar!
Båda bockarna är såpass stora att jag knappt orkar hålla emot dem (är inte helt säker på hur gamla de är, måste ringa förra ägaren igen). Jag har försökt ta ut dem en och en för gångträning men då är ju såklart handbromsen på direkt eftersom de andra är kvar inne..Dom MÅSTE gå längst fram i flocken, vilket bidrar till ett väldigt springande när getterna rusar förbi,  annars blir det hysteri och den ena bocken motar den andra med hornen och bråkar..Får testa att ta ut bara bockarna. Just nu känns det som att det bara är problem med alla bockarna, kan den kastrerade bli lugnare om den andra försvinner?

Bocken har nu börjat bli väldigt sexuell av sig..mindre uppskattat av de dräktiga getterna, borde ju fatta att de redan är dräktiga eller brukar det hållas på ändå? Han verkar tämligen desperat för han parar sig med den andra bocken också  ::)
Blir dom extra besvärliga under sånnahär "sexuella perioder"??

Lina W

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 15 dec-09 kl 13:16 »
Har du halsband på de eller grimma? Är de starka och utnyttjar sin styrka kan det vara bättre med en grimma.
Har också märkt av mina bockar att de vill gå längst fram före getterna.
Rent generellt tror jag det är bättre att föda upp bockarna själv och få ordning på de innan de blir stora, så slipper man många problem. De jag skaffade i vuxen åldern har det varit problem med (kanske därför de ville bli av med de också) medans de jag har fött själv är mycket snälla och tjafsar aldrig mot mig men gärna mot andra om de kommer in i hagen.

Det där med sexuella bockar vet jag inte så mycket om, de jag har är bara intresserad när de brunstar. Det låter inte så jätte bra att han försöker sig på både dräktiga getter och den stackars kastrerade bocken. Känns inte som ett önskat beteende men det kanske de mer getkunniga på forumet vet mer om...

Tesse

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 16 dec-09 kl 19:13 »
Jag har halsband på dem, kanske kunde försöka med grimma när de ska ut..är det sånna som man kan köpa till får?

Lina W

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 17 dec-09 kl 08:11 »
Jag har provat flera varianter men det är mycket sällan jag behöver använda någon nu.
Till stor bock har det passat med en fårgrimma, till mindre getter funkar det med haltigrimmor som är till hundar.
I USA köpte jag en grimma som är till alpackor men den har jag inte testat riktigt än.

Sussilo

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 17 dec-09 kl 10:40 »
Om man ska lägga ner en vuxen bock ska man ha bestämt sig för att genomföra det, inte bara pröva på! Då förvärrar man problemet. Tänk på att fatta tag från ena sidan, under magen, i bockens motsatta benpar ovanför knälederna innan ni drar undan benen på honom. När jag haft en besvärlig bock, har jag gått bestämt in i hagen och lagt ner honom utan att invänta hans dumheter. Bocken blir mycket förvånad! Efter att suttit på honom tills han lugnat sig, har jag släppt upp honom och gått lika bestämt ut ur hagen utan kel eller godis. Minst en gång/dag har bocken fått stå ut med min maktdemonstration tills han fattat who´s the boss. Är man osäker är det bättre med en vattenspruta, typ tom ketchupflaska. Tidig fostran av en egen bockkilling är i min uppfattning det bästa och då ska "nedläggningar" av en vuxen bock inte behövas.
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 13:01 av Sussilo »

Dollar

• Västerbotten
« Svar #34 skrivet: 27 dec-09 kl 14:06 »
Nu har jag väl inte super erfarenhet av getter, har haft mina i 4 år snart. Har idag 81 st av mjölkras. Fött upp  bockar själv och köpt in 2. Sist jag köpte in var hösten -08 och den bocken var då ca 2,5 år. Nu är han snart 4 år om ett par månader. Han är jäkligt stor. Han fick gå hos sin mamma tills han var avvand och sen flyttade han. Denna bock tar vi alltid fast i hornen för det var han van vid från liten och han blir jättelugn när man gör så. Vi leder honom både i horn och halsband. Han har aldrig visat någon aggressivitet över att man tar i hornen.

Jag tar även många getter i hornen också och visst finns det en del som inte tycker om detta men majoriteten accepterar det och gör ingen affär av det, blir inte stångiga eller så. Så visst kan man ta i hornen, absolut. Men det beror väl kanske på vilket ledarskap man i övrigt kanske, men som sagt det funkar här.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 4 användare
fall, skogskälla, simon.arvestrand, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser