Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svarta skinn  (läst 1256 gånger)

purelyplatonic

Svarta skinn
« skrivet: 21 nov-09 kl 14:01 »
Nu är jag besviken på mig själv. Jag har helt klart trott fel på vad det blir för olika färger på skinnen efter beredning.
Jag trodde att våra svarta lamm skulle ge skinn som var mörktgrå men oj vad fel jag hade de är svarta nu efter beredning också.
Det jag egentligen undrar över är om det är lätt att sälja svarta skinn, finns det en efterfrågan på det?
själv tycker jag att de inte alssär lika snygga som de som vi fick tillbaka som är mer ljusgråa.

ninna b

• Gäst
SV: Svarta skinn
« Svar #1 skrivet: 21 nov-09 kl 19:21 »
Somliga, inklusive mig själv, älskar svarta skinn. Höj priset.. ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 nov-09 kl 21:39 »
Det beror på vilken ras det är...
Men eftersom du trodde att de skulle bli gråaktiga, så antar jag att du har Gotlandsfår eller Gutefår.
Om så är fallet så är svarta skinn ovanliga och borde vara lättsålda! Det är svårt att få fram helt svarta skinn utan vita/grå stickhår i.

Ett tips till nästa år är att titta ner i botten på ullen för att se vilken färg skinnen kommer att få (om du klipper ner dom i beredningen).
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 nov-09 kl 17:48 »
Alla typer av skinn går väl att sälja...?

purelyplatonic

« Svar #4 skrivet: 22 nov-09 kl 17:58 »
Det är väl mycket olika raser i mina får. Vi har ett par gutefår och baggarna vi använde var halvgutar.
Men jag har aldrig sett helt svarta skinn så därför trodde jag att de inte skulle bli det utan mörktgrå. Men nu har man lärt sig något nytt igen :)

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 28 nov-09 kl 07:40 »
Jag håller med Stabon; alla skinn går att sälja  :)

Snygga (dvs gärna glansiga) svarta skinn är efterfrågat och svårt att få tag på så sälj dem inte för billigt. Detta gäller även mörkgrå.
Glansiga och lockiga svarta skinn ska man ta riktigt bra betalt för, kanske minst 2000 kr upp mot 3500 kr om det är jämnt och lite storlek på.

Pysslan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 nov-09 kl 08:27 »

Det är ju härligt att det finns olika färget på skinn att välja mellan när man ska köpa. Fastän du själv inte gillar det så ska du inte tro att alla andra tycker lika.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 4 användare (1 dolda)
kretslopp, javill, olenius

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser