Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värde på kanin  (läst 2544 gånger)

Fiat

• -
Värde på kanin
« skrivet: 21 nov-09 kl 12:13 »
Ska sälja 7st kaninhanar fransk vädur/gottlandskanin men vad är dom värda? Vist kan jag sälja dom billigt men vad är billigt 100kr är det billigt eller för billigt ::). Dom väger ca 2-3 kg. ???  Detta var inte tänkt som en annons utan bara en fundering på vad en blandraskanin av köttras kan vara värd :P

Tina-a

SV: Värde på kanin
« Svar #1 skrivet: 21 nov-09 kl 13:29 »
Blandraser är ju ofta lite mindre värda, och det beror på vad du ska sälja till. Men jag tycker att ingen kanin ska säljas för under 200 om den är frisk och fin, även om det är en vanlig dvvblandning. Men 200-300 tycker jag är ett bra pris. Det är lagom, också med tanke på att det är blandras du säljer.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 22 nov-09 kl 10:41 »
150-250kr beroende på vilka raser som är inblandade. för köttproduktionsändamål duger de ju inte men i grytan är det ok blandras.
annars tycker jag gott att man kan ge 3-400kr för en renrasig kanin. honorna betalar sig ju redan efter första kullen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 22 nov-09 kl 20:10 »
Jag har betalt 200,- eller 250,- för mina gotlandskaniner med genbanksintyg.
Skulle alltså inte betala mer än 150,- för en blandraskanin.
(Men skulle inte heller köpa ett..)

OT: För ett levande som jag vill slakta direkt skulle jag inte betala mer än 50,- Kr -men så har jag ju för det mesta egna, och också får (för köttet).

« Senast ändrad: 24 nov-09 kl 09:51 av Angelika »

vårlängtan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 23 nov-09 kl 07:55 »
Citat:"För ett levande som jag vill slakta direkt skulle jag inte betala mer än 50,- Kr"
Hoppas att ingen är så dum så de säljer kaniner till dej då  ;) snacka om att gå back i så fall!!!
Njuter av värme och allt det gröna!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 23 nov-09 kl 10:15 »
Citat:"För ett levande som jag vill slakta direkt skulle jag inte betala mer än 50,- Kr"
Hoppas att ingen är så dum så de säljer kaniner till dej då  ;) snacka om att gå back i så fall!!!

Hur menar du då?

Med ett vettigt upplägg, kan du få upp kaninen till slaktvikt med en kostnad på 35 kr, som tidigare diskuterats här.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 23 nov-09 kl 15:19 »

Jag har ju egna, då lönar det sig inte för mig att betala mer för ett slaktkanin. Mina gottisar kommer mig inte dyrare än så.

vårlängtan

• Småland
« Svar #7 skrivet: 23 nov-09 kl 17:30 »
Citat: "slaktvikt med en kostnad på 35 kr" . Tänker bara, hur räknar du då?
Är du beredd att föda upp kaniner och sälja för 50 spänn? Kanske du kan
komma undan med foderkostnad på 35 kr, men ändå . .  Dålig affär säjer jag.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 23 nov-09 kl 18:50 »
Citat: "slaktvikt med en kostnad på 35 kr" . Tänker bara, hur räknar du då?
Är du beredd att föda upp kaniner och sälja för 50 spänn? Kanske du kan
komma undan med foderkostnad på 35 kr, men ändå . .  Dålig affär säjer jag.

Allt beror på mängden. Täckningsgrad 30 % dålig affär? Grattis till dina affärer!
« Senast ändrad: 23 nov-09 kl 18:53 av Edgar »

vårlängtan

• Småland
« Svar #9 skrivet: 23 nov-09 kl 21:26 »
Så du säljer kaniner för 50 kr och är nöjd? Grattis på dej själv!

vårlängtan

• Småland
« Svar #10 skrivet: 24 nov-09 kl 07:38 »
Nej, allvarligt talat: Frågan var:"7st kaninhanar fransk vädur/gottlandskanin men vad är dom värda?"
Jag antar att de fått mat och omvårdnad, även om de är blandisar. Säg att fodret kostar typ 35kr,
men sen vill du ju ha lite för jobb och pyssel, antagligen har du köpt burar mm och behöver kanske
köpa nya tillbehör. Honan (mamman) har kostat i inköp, foder mm.
Ursäkta att jag drivit med er, men jag hoppas att ni inte menar allvarligt att 50 kr är ett rimligt pris för kaniner.
Jag köper inte heller kaniner, eftersom vi också har, men att påstå att 50kr är ok pris tycker jag är
fjantigt!!!!
Vi har tagit 200 kr, för NZ-kaniner, sen kan man ju ge mängdrabatt om någon vill ha flera. Vi pratade ju om värdet, inte om outlet!

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #11 skrivet: 24 nov-09 kl 09:48 »
*suck*
jag sa ju inte att jag tycker att 50,-Kr är ett okej pris för ett kanin. Jag skulle betala 150.- för en blandras till avel, och 200-250 för en raskanin till avel. Och ta lika mycket.

Jag tar inte tillbaka det med 50,- Kr men det var nog OT, tråden handlade ju om värde på en kanin.

Jag skulle inte sälja ett kanin för 50,- Kr inte ens för slakt -då lönar det sig mer att äta det själv.
(Tillägg: jag föder inte upp för att sälja till slakteri, jag föder upp till självhushållning.) Men om jag skulle köpa in ett kanin någon vill bli av med bara för att slakta det -då skulle jag inte betala mer än 50,- Kr -jag har ju jobbet att slakta det då.. och har ju egna att äta som inte är dyrare än så för mig.

Skulle du köpa ägg av grannen för 2,-Kr/styck om du har egna som kostar dig -,50 öre att ta fram (omvårdnad hönan plus foderkostnad) ?
förmodligen inte

« Senast ändrad: 24 nov-09 kl 11:13 av Angelika »

Fiat

• -
« Svar #12 skrivet: 24 nov-09 kl 10:49 »
50kr/st är väll ungefär vad man får om man säljer dom till slakteri???

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 24 nov-09 kl 10:57 »
Priserna ligger på 15 - 18 kr/kg levandevikt exkl moms vid vikter runt 3 - 4 kg

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #14 skrivet: 24 nov-09 kl 11:21 »
50kr/st är väll ungefär vad man får om man säljer dom till slakteri???

Priserna ligger på 15 - 18 kr/kg levandevikt exkl moms vid vikter runt 3 - 4 kg

Tack Edgar och Fiat  ;)

18 kr x 3 kg = 54,- Kr -och kaninerna i fråga vägde 2-3kg.

och jag är nu färdig med denna tråd.

Angelika

Tina-a

« Svar #15 skrivet: 24 nov-09 kl 21:38 »
Hur mycket kaniner kostar beror ju också mycket på ras! Teddydvärgvädurar brukar säljas för mellan 600-800 kr normalt sett. Men de lämpar sig förstås inte till slakt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 24 nov-09 kl 22:13 »
Hur mycket kaniner kostar beror ju också mycket på ras! Teddydvärgvädurar brukar säljas för mellan 600-800 kr normalt sett. Men de lämpar sig förstås inte till slakt.

Dom går nog att äta dom oxå...  ;D Blir en väldigt dyr middag såklart...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tina-a

« Svar #17 skrivet: 24 nov-09 kl 22:24 »
Dom går nog att äta dom oxå...  ;D Blir en väldigt dyr middag såklart...  ::)

/Sara

Jodå.. Dom går säkert att äta ^^ Fast dom väger runt 2 kg så det blir inte så mycket kött på en sådan liten krake!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 24 nov-09 kl 22:45 »
Ca halva levandevikten går bort vid slakt, så dom skulle väl väga knappa kilot. En rejäl munsbit!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser