Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grundfakta - Guldfasan  (läst 18408 gånger)

Daaniel

• Gäst
Grundfakta - Guldfasan
« skrivet: 21 nov-09 kl 01:00 »
Har tänkt att skaffa några guldfasaner och skulle vilja veta
Hur mycket utrymme dom behöver?
Vad dem äter, funkar det med vanligt hönsfoder?
Hur dem sover, på pinne?
Lever dom i flockar?
Har tuppen 1 eller fler hönor?
Flyger dem bra?
Går dem att få tama?
hur långa är dem från stjärten till näbben?
Hur mycket ägg lägger dem?
Är dem duktiga ruvare?
Hur känsliga för kyla är dem?
Vart ruvar dem? i rede?

oops vart lite många frågor  :-[ har en hel drös till med frågor men det kan jag fråga sen.
« Senast ändrad: 21 nov-09 kl 01:02 av Daaniel »

gernsö

• Skåne
SV: Grundfakta - Guldfasan
« Svar #1 skrivet: 21 nov-09 kl 07:44 »
För att inte förstöra sin fina stjärtfjädrar så ska de ha  mycket bra plats. de både sitter på golvet och sover men kan även sitta på pinne och sova. tuppen kan ha fler än en höna och ja de är ett flockdjur som lever i flock. De flyger mycket bra, så var snabb när du ska ut och in till dem, och det betyder oxå att de egentligen ska ha en ganska hög vuljör att finnas i , att de ska kunna hoppa upp på pinnar som sitter högt upp. de lägger sina ägg lite här och där, för att i slutändan besätmma sig för ett ställe, en lite grop i marken och lägger de slutliga äggen där som där som honan kommer att ruva. min erfarenhet av mina egna är att de är usla ruvare, de har spridit sina ägg överallt och inte velat ruva dem.  De behöver tillgång till jord, älskar att rulla sig, och att kunna kraffsa och rota i jord, blad osv för att hitta insekter att äta.  jag använder vanligt allfoder, men ger även rester av anant, samt lite extra till som majs, solrosfrön och annat.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Daaniel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 nov-09 kl 10:28 »
För att inte förstöra sin fina stjärtfjädrar så ska de ha  mycket bra plats. de både sitter på golvet och sover men kan även sitta på pinne och sova. tuppen kan ha fler än en höna och ja de är ett flockdjur som lever i flock. De flyger mycket bra, så var snabb när du ska ut och in till dem, och det betyder oxå att de egentligen ska ha en ganska hög vuljör att finnas i , att de ska kunna hoppa upp på pinnar som sitter högt upp. de lägger sina ägg lite här och där, för att i slutändan besätmma sig för ett ställe, en lite grop i marken och lägger de slutliga äggen där som där som honan kommer att ruva. min erfarenhet av mina egna är att de är usla ruvare, de har spridit sina ägg överallt och inte velat ruva dem.  De behöver tillgång till jord, älskar att rulla sig, och att kunna kraffsa och rota i jord, blad osv för att hitta insekter att äta.  jag använder vanligt allfoder, men ger även rester av anant, samt lite extra till som majs, solrosfrön och annat.
Okej tack! vet du om dem går att ha med duvor eller finns det massor av sjukdomar som smittar eller är dom aggresiva?

putte95

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 nov-09 kl 10:38 »
tror nog att duvor skulle strässa upp dem..

Daaniel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 nov-09 kl 10:45 »
tror nog att duvor skulle strässa upp dem..

aha såg en som hade sina ihop med duvor och höns.
http://tupptorpet.se/sida2.html

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 nov-09 kl 13:53 »
om du har platts nog så går det utmärkt att ha dem med duvor, jag har haft mina vanliga fasaner tillsammans med mina duvor och där var nog ett tjogotal duvor i allt, inga problem alls. sjukdommar vet jag inte om duvor har något som kan ges till fasaner, men tänk på att de håller sig i var sin höjd av vuljären så de är ändå ganska skillda.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Daaniel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 nov-09 kl 14:02 »
om du har platts nog så går det utmärkt att ha dem med duvor, jag har haft mina vanliga fasaner tillsammans med mina duvor och där var nog ett tjogotal duvor i allt, inga problem alls. sjukdommar vet jag inte om duvor har något som kan ges till fasaner, men tänk på att de håller sig i var sin höjd av vuljären så de är ändå ganska skillda.
okej! på bilder jag sett så ser guldfasanen ganska liten ut, hur lång är den??

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 nov-09 kl 17:25 »
Ingen aning faktiskt, har inte fångat och kollat, men de är betydligt mindre än vanliga jaktfasaner.

ledup

« Svar #8 skrivet: 20 dec-09 kl 14:19 »
Fasner kan vara riktigt ilskna vid parning, satyrtragopanerna är hemska vet jag , vis av erfarenhet. Siktade med sporrarna på ögonen gjorde den vi hade, guldfasanen är dock mildare till sinnet har jag för mig men skulle han bli galen så funkar huggar hjälm med visir bra som skydd (jag är seriös nu kanske jag skall tillägga).

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 dec-09 kl 14:38 »
Tuppen har inget emot sådär en fem till sju hustrur.  Kommer de inte åt insekter, får du ge dem lite kalkon start.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #10 skrivet: 05 apr-10 kl 19:05 »
Med just guldfasan vet jag inte. Men vanliga fasaner kan bli väldigt tama. Det var en nära mig som släppte ut fasaner. Och de var väldigt tama och kom fram till oss även när de skulle vara "vilda".

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #11 skrivet: 05 apr-10 kl 23:44 »
Med just guldfasan vet jag inte. Men vanliga fasaner kan bli väldigt tama. Det var en nära mig som släppte ut fasaner. Och de var väldigt tama och kom fram till oss även när de skulle vara "vilda".

Det där håller jag inte med om..jaktfasaner är mycket svåra att få tama.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #12 skrivet: 08 apr-10 kl 15:55 »
Kanska var för att han haft dem sen kyklingar.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #13 skrivet: 08 apr-10 kl 16:29 »
har jag med haft/har...dom är vilda av naturen inte alls som höns
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #14 skrivet: 08 apr-10 kl 16:36 »
okej, äta ur handen kunde han iaf. Men det kanske var ett undantag

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #15 skrivet: 08 apr-10 kl 21:18 »
så tama kan dom bli..men hoppa upp i knät för att bli klappade gör dom inte..försökt en hel del genom årens lopp..numer är jag nöjd om dom inte försöker fly när jag kommer i närheten

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #16 skrivet: 08 apr-10 kl 21:43 »
Nee hoppade upp i knät gjorde inte den fasanen heller. Men jag blev så förvånad att den kom och ville äta av mig, eftersom att jag först trodde att den var helt vild

nittonhundranittiofem

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 07 jul-10 kl 15:45 »

Med allt det sagt så vill jag även säga att fasaner är helt fantastiskt trevliga och lättskötta djur, och dessutom väldigt vackra att se på. Jag tycker det är riktigt underligt att inte fler har dessa underbara djur, det är långt enklare att bygga en fasanvoljär än ett helt hönshus, ingen uppvärmning vintertid och _ingen_ städning!

Vadå, behöver dem inget "fasanhus"? kan dem gå ute helatiden?

Weasel

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 07 jul-10 kl 16:30 »
Vadå, behöver dem inget "fasanhus"? kan dem gå ute helatiden?

Mina fasaner hade bara ett vindskydd med med tre väggar och tak, och granris hängande för den fjärde sidan. Ca 1*1*1 meter och välfyllt med halm. Där ruvade hönan även fram flera kullar.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 31 jul-10 kl 23:10 »
3z: Vilken fin och informativ hemsida ni har!!! Det verkar inte finnas så mycket fasaninfo på svenska på nätet! Kanon.

Hur är det med ljudnivå på guldfasan och diamantfasan? Vissa fasaner låter ju som spöken ju.. (Lyssnade på er hemsida på skrikande Klippfasaner (?) )
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 3 användare
Staem, Andre', simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser