Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra pH-mätare?  (läst 6454 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Bra pH-mätare?
« skrivet: 20 nov-09 kl 17:18 »
Någon som har tips på bra pH-mätare för ystning och vart jag köper denna? :)
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Stadsbarn

• Gäst
SV: Bra pH-mätare?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-09 kl 19:43 »
Om man ska köpa en bra ph-mätare kostar de tusenlappar.
Hittills har jag använt ph-stickor som jag köpt från hjemmeproduktion.dk.
De är bra men det går ju åt några stycken vid varje ystning. 87kr för 25 st plus frakt
Köpte en ph-penna för 449:- från Tradgardsteknik.se, men den har jag inte testat ännu.

Mushi

« Svar #2 skrivet: 21 nov-09 kl 11:59 »
Den här kanske? har inte provat själv.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134689197

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 24 nov-09 kl 14:22 »
"Lämplig till swimmingpooler, fiskodlingar, skolor, laboratorier."

Det skulle kunna jämföras med laboratorier då kanske? Annars känns de väldigt långt ifrån pooler...

vet att det finns i en tysk firma där mätaren kostar några hundra. ska leta på adressen.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Mushi

« Svar #4 skrivet: 24 nov-09 kl 14:45 »
Tja, frågan är vilket pH man har i poolen. Jag vet då rakt inte.

Tesse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-09 kl 17:25 »
Tackar alla för svar :), har själv tittat på sagitta.se, erfarenheter därifrån?

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 nov-09 kl 18:59 »
På apoteket finns ph-stickor att köpa. Visserligen stämmer det inte riktigt, 4-7 ska det ju vara. På apoteket blir det då 5-10 som är närmast.

Tesse

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 nov-09 kl 19:06 »
Får nog bli nån sorts elektronisk historia för mig, verkar bökigt med alla dessa stickor  :P

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 nov-09 kl 08:02 »
Elektroniska element ska under vägen kalibreras  på olika sätt. En sticka är mycket enklare faktiskt!
På 2 sek har du pH!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 25 nov-09 kl 08:57 »
Det är fråga om hur noggranna värden man vill ha. Stickorna kanske ger en pH-indikation med en halv enhet felmarginal åt båda håll, enklare mätare 0,1 - 0,2 pH enheters fel osv. I detta fall följs nog exakthet och pris åt.

pH är en haltbestämning (av vätejoner), och en pH-enhet gör 10 gångers förändring av halten.

Personligen hade jag nog börjat med stickorna, tills jag känt av om ysteriet var något för mig. Hittar man en ystningsvariant man vill upprepa flera gånger kan ju exaktare pH-värden än stickorna ger vara av värde.
« Senast ändrad: 25 nov-09 kl 09:15 av Edgar »

Lars Pers Maria

• -
« Svar #10 skrivet: 26 nov-09 kl 01:14 »
Verkar vettigt det som Edgar säger. Har också hört att man "lär" sig vartefter. Det är ju inte tillförlitligt egentligen men icke att förakta tror jag.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser