Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avfallskvarn  (läst 2729 gånger)

maran

  • Inlägg: 6
Avfallskvarn
« skrivet: 18 nov-09 kl 17:53 »
Hej! Min fråga till er är om det överhuvudtaget finns nån avfallskvarn som inte är motordriven och som inte behöver anslutas till avloppet. Jag skulle vilja ha en som man vevade själv och sedan la i sin egen kompost, eller en vanlig liten kvarn som mal köksavfallet grovt. Har ni tips eller kunskaper som ni vill dela med er av, vore jag tacksam

jenses

  • Gäst
SV: Avfallskvarn
« Svar #1 skrivet: 18 nov-09 kl 18:07 »
Ta en gammal köttkvarn, utan hålskiva, skulle funkar.
Nödvändigheten att mala sitt köksavfall uppdagar sig däremot inte för mig  ???

maran

  • Inlägg: 6
SV: Avfallskvarn
« Svar #2 skrivet: 19 nov-09 kl 12:45 »
Anledningen är att jag har varmkompost, vill ha lite fart på den och mindre bitar av avokadoskal, äggskal och dyliga svårsmälta saker. Men det var en bra ide att ta köttkvarnen. Men funkar den utan hålplattan?? Jag får göra ett försök....

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Avfallskvarn
« Svar #3 skrivet: 19 nov-09 kl 13:04 »
Vet inte om det funkar men det jag fick i huvet när jag läste inlägget var en köttkvarn med det sista hålfiltret bortmonterat. Kanske kan funka......

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Avfallskvarn
« Svar #4 skrivet: 19 nov-09 kl 14:27 »
Det finns speciella frukt/grönsaks krossar/skärare som används för att skära/krossa tex äpplen för must och ciderframställning .
Kan det vara nåt ?

maran

  • Inlägg: 6
SV: Avfallskvarn
« Svar #5 skrivet: 21 nov-09 kl 11:55 »
Kanske det, men har för mig att det är stora prylar och dyra, men jag ger mig inte. Tycker det skulle vara en utmärkt ide att ha ett kvarnhål i diskbänken dit man bara föser sina rester och så mals det rakt ner i komposthinken. Sen är det bara att gå ut med hinken när den är full. Det blir inte så fort fullt i varmkomposten, och så behöver man inte springa ut så ofta....

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Avfallskvarn
« Svar #6 skrivet: 25 nov-09 kl 10:57 »
Skulle det inte gå att använda en elektrisk kompostkvarn, och koppla en remskiva till en cykel eller liknande?

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Avfallskvarn
« Svar #7 skrivet: 25 nov-09 kl 17:48 »
Jag tror inte det skulle gå så bra med cykel... Det finns klipp på youtube där dom alstrar energi med en cykel för att driva olika nätapparater. Om man med cykeln driver en laddare som laddar upp ett batteri skulle det ju gå för att klara försörjningen, men totalt sätt kostar det en massa tid/pengar och kräver en massa delar.

Det jag tänker mig som är enkelt och billigt men kanske inte just mal så mycket är att använda en stöt eller tung vikt i avfallshinken som i vart fall krossar t.ex äggskal och kompakterar ihop avfallet. Man kan ju också själv finfördela det som går med kniv eller annat lämpligt tillhygge, främst frukt, görnsaker och liknande. Jag tycker att själva ideén med avfallskvarnen känns som överkurs "bara" för kompostering.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

maran

  • Inlägg: 6
SV: Avfallskvarn
« Svar #8 skrivet: 25 nov-09 kl 18:48 »
Ja, du har rätt Softarn. Visst är det överkurs, men erkänn, det hade varit bekvämt. Jag tror inte det finns en sån kvarn, bara för storkök. Men din ide om en stöt som gör sönder resterna är inte dumt. Jag återkommer när jag har provat olika ideer och meddelar vad som blev bäst

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Avfallskvarn
« Svar #9 skrivet: 27 nov-09 kl 01:10 »
Jag tro nog mest på ideén med kniven... äppelskottar, potatisskal och liknande går ju snabbt att finhacka om man vill, beroende på mängd såklart... äggskal kan man ju finkrossa med handen i en bunke. Avocadoskalen är ju lite segare... men ärligt talat, hur stor del av din kompost består av avocadoskal?  :)


V-kaos

  • Inlägg: 175
    • Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
SV: Avfallskvarn
« Svar #10 skrivet: 27 nov-09 kl 12:36 »
Jag kan absolut förstå nyttan. Särskilt om det handlar om köttben och liknande. Sånt kan definitivt behöva finfördelas för att det ska ta en rimlig tid att kompostera. Men då krävs det en rätt rejäl doning också.

En gammal handvevad mangel att krossa benen i först kanske som sen mynnar ut i en likaledes handvevad köttkvarn? Eller så skaffar du en grävling som gillar att tugga till det knakar. ;D
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Avfallskvarn
« Svar #11 skrivet: 27 nov-09 kl 12:39 »
Man måste ju få lite valuta för sopräkningen också.
Inte så kul att betala bortåt en hundring per gång för att tömma luften ur tunnan.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Avfallskvarn
« Svar #12 skrivet: 27 nov-09 kl 22:21 »
Kanske knåpa ihop en lökhackare modell större, med knivblad eller nåt som kan krossa ben  ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 3 användare
tuslus, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser