Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare som ska börja med värphöns för självhushåll  (läst 2457 gånger)

mohsart

• Blekinge
Hejsan.

Jag och sambon har funderingar på att skaffa ett par hönor (max 4, som man får ha utan tillstånd) och då uppkommer ju massa frågor...

Jag har rätt bra koll på många praktiska frågor, men saker lär nog poppa upp när vi väl kommer igång :)

Nåväl, vad jag undrar NU är
- Ras? Jag ser gärna nån traditionell svensk ras, men primärt vill jag ha en lättskött och trevlig sort. Den bör värpa hyfsat också.
- Hur? Var köper man kycklingar/unghöns? Jag bor i södra Stockholm.
- Nåt man som nybörjare bör tänka på? Jag har läst runt lite och greppat att man ska överdimensionera hönshus/rastgård och lite annat sånt.

Vi bor i kedjehus, så tomten är inte gigantisk, men stor nog för detta.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Existens?

• Gäst
SV: Nybörjare som ska börja med värphöns för självhushåll
« Svar #1 skrivet: 18 nov-09 kl 13:28 »
Ett tips som jag har efter vår hönsstart här, är att inte köpa kycklingar, utan unghöns.
Vi köpte 23 kycklingar, 10 hade en sjukdom som gjorde att dom dog, 9 var tuppar... så det blev 4 hönor i slutänden.
Jag hade hellre köpt 10 unghöns.

Mårran

• Uppland
    • Mårrans kaniner
« Svar #2 skrivet: 18 nov-09 kl 13:31 »
Måste man ha tillstånd för att hålla fler än 4 hönor?? Hade jag ingen aning om...  ???

Var söker man detta tillstånd?

Ursäkta TS att jag kapar din tråd lite.

mohsart

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 18 nov-09 kl 13:34 »
Jag tror att det är olika var man bor.
Där jag bor gäller max fyra hönor. Fler höns eller tupp måste man ha tillstånd för.

http://www.smohf.se/Verksamheten/Djur-och-lantbruk/Lantbrukets-djur/

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Mårran

• Uppland
    • Mårrans kaniner
« Svar #4 skrivet: 18 nov-09 kl 13:39 »
Aha! Jag bor mitt ute i skogen och där verkar inte några sådana regler gälla.  :)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 18 nov-09 kl 13:55 »
Hej! Kul att du/ni vill skaffa höns. ;D Det blir ett rikare liv, :-* glad när det ligger ägg i redet, godare ägg, :D hönsen gör nytta i trädgården m.m Har du kollat "våran hemsida om svenska lantrashöns som är med i bevarandet? 8) www.kackel.se.   
Där finns annonsforum och kontaktpersoner som man kan ringa och kolla vart de hönsen man är intresserade av finns... Så detta fantastiska forum har också bra annonser, (gratis) ;D kan du sätta ut och se om du får napp. (vi kan hjälpa dig på många sätt). :-[ :P
 Du kan också låna hönsböcker på biblioteket för att läsa om de underbara varelser. ;D... Själv så har jag Kindahöns, den höna av lantraserna som vill ruva  :-[allra mest... de bor i ett omgjort gammalt dass... Lycka till!!! Therese
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 18 nov-09 kl 14:00 »
Vad jag förstår så får TS endast ha hönor där hon/han bor ochdå spelar det ingen roll vad man har för sorts djur då det ändå inte kommer att bli några kycklingar. Så bevandearbete inom vilken ras det än är går liksom bort här  ;)

Jag tycker att ni ska kaffa er några fina höns som ni själva tycker är fina. Kolla på sidor om raser och sen så är det bara att läsa annonser. Det brukar också vara hönsbytardagar på en del ställe, där kan man ha tur o fatt på fina höns också.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 18 nov-09 kl 15:44 »
Ja, och eftersom det inte kan bli några kycklingar så är det ju ingen vits att ha en ras som gärna vill ruva. Blomme är väl den ras som är minst ruvningsbenägen och värper väl rätt bra tror jag, om du ändå gärna vill ha lantras.

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 nov-09 kl 17:30 »
Jag har ungefär samma situation som Mohsart, som startade tråden. Jag har jätteroligt med mina två hönor utan tupp, för det blev två efter att en unghöna avlidit i Marek.

Jag vill bara invända mot synpunkten att det inte är någon mening med att  hönorna vill ruva om det inte finns tupp. Jag hoppas att någon av mina hönor vill ruva i vår så att jag kan skaffa kläckägg någon annanstans ifrån och få uppleva en hönsmamma med kycklingar och få 4-5 hönor till slut, som jag hade tänkt från början.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #9 skrivet: 18 nov-09 kl 22:24 »
Har du höns av en ras som gärna vill ruva så betänk att du inte får några ägg, eller sällskap i trädgården, under den tid de ruvar. Vissa hönor vill ruva så mycket som 3-4 gånger per år. Mina dvärgwyandotter fick flytta av den anledningen.

Har du höns som vill ruva kan du köpa in befruktade ägg, och sälja kycklingarna om du inte vill ha dem kvar.

Vi är en del som bor i Stockholmstrakten som brukar ses på hönsbytardagar/hönsträffar. Tyvärr är det oftast bara tuppar med. Vill du köpa unghöns så är det inte alltid så lätt att välja ras själv... Tillgången på olika raser i sthlm är begränsad.

Jag brukar annonsera ut djur här på alternativ samt på Blocket när jag har något "över". Jag tror de flesta gör så. Men det går ju alltid att sätta in en "köpesannons"

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 18 nov-09 kl 22:28 »
jag tror det kommer finnas mycket mera höns nästa år. tror jag i alla fall. jag kan ju säga att jag troligen kommer att ha det! var ju lite den tiden på året då man mest har tuppar kvar, tycker jag. jag hade sålt alla mina hönor för året...

så nästa år kan du nog hitta några hönor! jag kommer nog deffinititivt ha lohman höns med mig= super värpare! ;D

Daaniel

• Gäst
٩(●̮̮̃•̃)۶
« Svar #11 skrivet: 18 nov-09 kl 22:36 »
jag tror det kommer finnas mycket mera höns nästa år. tror jag i alla fall. jag kan ju säga att jag troligen kommer att ha det! var ju lite den tiden på året då man mest har tuppar kvar, tycker jag. jag hade sålt alla mina hönor för året...

så nästa år kan du nog hitta några hönor! jag kommer nog deffinititivt ha lohman höns med mig= super värpare! ;D
ah hösten/vintern är tupptiderna.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 18 nov-09 kl 23:05 »
Har du höns av en ras som gärna vill ruva så betänk att du inte får några ägg, eller sällskap i trädgården, under den tid de ruvar. Vissa hönor vill ruva så mycket som 3-4 gånger per år. Mina dvärgwyandotter fick flytta av den anledningen.

Håller med dej, lagom är bäst.
Som mest hade jag sju av åtta hönor som skrockde, då blir det inte mycket ägg till hushållet, så den rasen har jag bestämt mej för att inte ha igen.........
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 19 nov-09 kl 07:55 »
Om jag hade varit du så hade jag skaffat mej 4 olika hönor .
Tex Lohman , Leghorn , Bovan ..
Dessa raser är framtagna för att lägga massa ägg och vara lugna .
Och om du tar en av varje sort så ser du vem som lägger äggen o på så sätt kan du hålla koll om nån inte mår bra.

Det finns ställen som säljer unghöns , nära uppsala finns det ett sånt ställe dom har bovan unghöns och kycklingar till salu .
Vill du ha nr så pm:a mej bara .

Jag bor 1½ mil utanför Bålsta , i vår kanske jag har nåt att sälja .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 19 nov-09 kl 09:37 »
Dock så är ju den enda hönan som är en riktig ras ovan Leghorn, Lohmann och Bovan är värphybrider :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 nov-09 kl 12:04 »
Hade samma tanke som Travellerhorses, men att du kan ha olika äggfärg. En maran-bruna, En isbar-gröna, en blomme-beige, en lohman-vita. Du kanske ska tänka på att inte ha en alltför flygig ras, då de säkerligen flaxar iväg till grannens nyplanterade goda sommarblommor ::) Eller du kanske ska ha tak på hönsgården?

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 19 nov-09 kl 18:00 »
Mäh! Jag ser dom som raser fast dom är hybrider jue  ;D
Annars är ju silkes höns bland det sötaste som finns , små ulliga gose bollar som inte flyger .
Bra äggläggare tycker jag oxå .
Finns i otroligt läckra färger.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mohsart

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 21 nov-09 kl 14:10 »
Tack alla :-)

/Mats

Have Autism, Will Travel

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 21 nov-09 kl 14:18 »
Mohsart, jag är ju nyfiken på vad du kommit fram till oxå. Vad blir det för pullor :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser