Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sittpinnar  (läst 5225 gånger)

kalas

Sittpinnar
« skrivet: 18 nov-09 kl 10:56 »
Vilken form på sittpinnarna är bäst för våra höns?
Hur tjocka ska dom vara? Fyrkantiga, runda, åttakantiga, vad säger ni?
/Eva

Daaniel

• Gäst
SV: Sittpinnar
« Svar #1 skrivet: 18 nov-09 kl 10:58 »
oj jag har ingen aning... men mina är runda  ::)  ;D

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 18 nov-09 kl 11:13 »
Jag använder gamla gärdesgårdsstörar. (Det är väl egentligen störar som använts tilll att hässja hö på)
« Senast ändrad: 18 nov-09 kl 11:18 av Kålrabbis Mamma »
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 18 nov-09 kl 11:19 »
Ovala pinnar ska tydligen vara bäst. Storleken beror på hur stora hönorna är. Bifogar pdf med mer info.

Mysse

« Svar #4 skrivet: 18 nov-09 kl 11:28 »
Jag använder sly som jag byter lite då och då. En säkerhetsåtgärd eftersom jag tidigare haft problem med kalkben. Sly kostar inget och man gör bara nejden en tjänst att rensa lite. Inte för tunna, inte FÖR tjocka, helst så jämna som möjligt, men lite skrovel och ojämnheter tycker jag de får stå ut med, det kan lika gärna vara bra som dåligt. Mina hönor har möjlighet att sitta på de platta redena, men de vill sitta på pinne även om det tidvis har varit trångt.

Jag tycker att fyrkantiga pinnar "känns" sämst ( kan de inte få skavsår på tårna då?), men jag har hört de som påstår att det är bäst.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 nov-09 kl 22:51 »
Jag läste mig till 8-10 cm och det har jag också satt upp. Sussexklumparna sitter stadigt vill jag lova.
Jag sågade helt sonika ner träd med lagom dimension.
De lite tunnare satte jag högst upp där dvärgtuppen och hans damer huserar och längst ner där de bara klättras på.
Jag tänker byta ut varteftersom de blir ofräscha, har både björk o sötbär, ganska släta men natruligtvis lite ojämna.
Hönsen väljer ju själva - några valde i början när dom var ovana att sitta på själva krysset (fabrikshöns). Några sitter fortfarande på redespinnen - en rundad husläkt, ca 4 cm bred.
//Luff

putte95

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 nov-09 kl 07:44 »
tror nog natur-grenar är bäst.. för de är ju lite ojämna... har de i sommer huset i vinter huste har jag 8-kantiga...

bea

« Svar #7 skrivet: 20 nov-09 kl 08:10 »
Jag har oxå naturpinnar/grenar ,tycker det har funkat bäst här + att det blir mycket enklare att byta ut dom.
Man slipper ju åka till byggvaruhuset iaf ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 20 nov-09 kl 08:43 »
I hönshuset har jag fyrkantiga med ordentligt avfasade kanter. Ute i gårdarna har jag naturpinnar, hassel och ek.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Höns-Patrullen

• Närke
« Svar #9 skrivet: 23 nov-09 kl 11:00 »
hej! vi har fyrkantiga sittpinnar, vanliga, dom är 25x37 mm. hönsen sitter på den smala kanten.
dom verkar gilla det i alla fall.  ;)  ;D

Live your life just the way you want...

Luffsen

• -
« Svar #10 skrivet: 23 nov-09 kl 11:14 »
Jag använder en regel, 45x70 med avfasade kanter till mina Brahma hönor, och det funkar för VISSA av dom... medan andra knappt ens vill SE åt pinnen överhuvudtaget.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Gert

• Småland
« Svar #11 skrivet: 23 nov-09 kl 16:54 »
Sittpinnarna ska ej va fyrkantiga detta för att undvika skador på tårna.
Dom ska va så tjocka så att hönsen inte når hela vägen runt med tårna utan dom döljs av fjädrarna när dom sätter sej.
Detta för att dom inte ska förfrysas vid minusgrader.

Har jag åtminstone lärt mej av Gösta Andersson.

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser