Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkning?  (läst 2557 gånger)

Hållkärr

Kalkning?
« skrivet: 18 nov-09 kl 08:30 »
Hej allesammans!
Jag funderar lite kring det här med att kalka hos hönsen. Jag har läst om att man ska kalka väggar och golv för att förhindra spridning av ohyra. Men jag funderade på hur man gör när man "storstädar". Jag kör ut allt spån och all halm ungefär en gång i månaden och lägger in nytt, ska man kalka golvet varje gång man byter? jag sopar golvet väldigt ordentligt och funderar då om kalken försvinner???

Daaniel

• Gäst
SV: Kalkning?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-09 kl 08:38 »
vi lade kalk under och det har "sugits" fast i golvet... men vi har även kalk på väggarna så när fåglarna flyger så hamnar kalket ovanpå sågspånet :)

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 18 nov-09 kl 21:33 »
Skillnad på kalk och kalk. Den kalk man normalt använder för att desinficera är släckt kalk (Kalciumhydroxid). Släckt kalk är ganska farlig att hantera eftersom den är så alkalisk (stora likheter med lut). När den reagerar med vatten så bildas krita och därför kan den blandas med vatten och strykas på väggar och tak. Läs riskbladet: skyddsglasögon och gummihandskar!!!
Använd aldrig släckt kalk i pulverform på golvet, när det blir fuktig blir det frätande på djuren och det är djurplågeri.

Annan vanlig typ av kalk är foderkalk (kalciumkarbonat). Helt ofarlig men fyller ingen funktion på ohyra.

Ta inte fel sorts kalk.

se mer här: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=61634.30

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 16 dec-09 kl 14:48 »
Jag målade med kalk närjag hade kvalster och det dammar när man rör vid men jag räknar med att måla om till våren. En gågn om året bör väl räcka!

Och det är ju bra att hålla rent - viktigare än kalken...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser