Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PBV -41  (läst 1343 gånger)

freeky

• Gäst
PBV -41
« skrivet: 18 nov-09 kl 07:52 »
Har analyserat mitt grovfoder och det är jättebra bortsett från PBV-värdet som ligger en bra bit under gränsvärdet,-41.Vad ska jag ge lämpligast för att få upp värdet? Det är det enda som behöver regleras.
Sen undrar jag vad som händer med en tacka som haft mastit, varför måste man ta bort henne? Det är ju bakteriellt och man ger penicilin så det borde ju försvinna.Vi hade mastit på en tacka förra året, hon fick penicilin och har inga knölar i juvret så det känns helknäppt att ta bort henne, men det står ju så i all litteratur man läser, men inte varför ???

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: PBV -41
« Svar #1 skrivet: 18 nov-09 kl 07:59 »
Risken att hon lammar in med mastit är STOR..
Bakterierna försvinner inte helt , hon sprider smittan i besättningen.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

freeky

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 nov-09 kl 08:15 »
Då är jag in deep shit!Det var meningen att hon skulle gå med småbaggarna på Får-Spa(Scan), men hon är högdräktig så jag har inte mage att skicka henne, hon lammar vilken dag som helst.Faaan!

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 18 nov-09 kl 08:29 »
Ha koll på hennes juver , märker du att  det blir hårt m.m så sätt henne i egen box med sina lamm.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

texelmatte

« Svar #4 skrivet: 18 nov-09 kl 12:14 »
PBV -värden kan jag inte, men mastittackor har jag varit med om. Vet jag om att tackan haft mastit betäcker jag inte om henne, men ibland kan det ha hänt något med ena juverhalvan eller spenen utan att man märkt det. Då får man göra det bästa av situationen....Även om hon lammar utan att verka dålig är det jätteviktigt att kolla om hon har mjölk i den juverhalva som hon hade mastit i. Min erfarenhet är att mjölkproduktionen inte fungerar efter mastit, även om tackan tillfrisknat. Lammen måste alltså lära sig att äte på den spene som det finns mjölk i. Hoppas att hon inte får många lamm, så kan det nog fungera. Jag har tackor som utan vidare klarat att föda upp två lamm med en fungerande juverhalva. Var beredd på att stödfodra lammen om det krånglar till sig.

freeky

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 nov-09 kl 12:58 »
Då kan man se fram emot ett litet elände alltså.Vi fick stödfodra hennes lamm i våras, så det lär vi få göra nu oxå misstänker jag. Det var liksom inte meningen att hon skulle bli dräktig.

Är det ingen som har koll på PBV?Det står lite i fårboken av han Sjödin, men jag fattar inte hur man ska räkna, havrekärnor, som vi har, har ett PBV på -2, mitt hö har -41, gränsvärdena är -20 till +30, hur ska man tänka?

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 18 nov-09 kl 17:12 »
Det foder som jag så här i huvudet kommer på som har högt PBV är soja, men kolla i Sjödin på olika foder, eller här:
http://www-huv.slu.se/cgi-bin-huv/foderlista/ko/db.pl?typ=alla&subtyp=ut
Du kanske kan få tag på något av dom andra fodermedlena med högt PBV?
 Sen räknar du ut ur många kg Ts som tackorna kan äta av höet, vi säger 1 kg för enkelhetens skull, då blir PBV -41 och sojamjöl har ett PBV på runt 180.
För att uppväga ditt hö till  PBV inom gränsvärdet skulle du behöva ge lite mer än ett hekto soja per kg Ts fåren äter av höet. Lite mer om dom får av havren också eftersom det värdet också är negativt.
                                   Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

« Svar #7 skrivet: 18 nov-09 kl 20:29 »
Tackor med mastit bör väl också slås ut därför att det kan vara ärftligt -alltså inget man vill avla vidare med, även om hon skulle klara av lammen.
Idag slog jag ut två tackor ur besättningen. En som misslyckats med två lammningar i rad och en med bara ett juver och som också misslyckades med sitt lamm. Men det är verkligen inte roligt att slå ut vuxna livdjur som man utvecklat en relation till. Skönt jag kan sälja köttet så jag slipper känna mig som kannibal i alla fall...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 18 nov-09 kl 21:00 »
Angående PBV så dör väl inte fåren av fel balans, men det innebär sämre utnyttjande av proteinet i fodret....
Och det är ju just optimalt foderutnyttjande som analyser och tabeller handlar om.
                                      Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser