Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundattack  (läst 3516 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Hundattack
« skrivet: 17 nov-09 kl 10:58 »
Igår kväll när jag kom till stallet stod två polarhundar vid mina betesburar och hade brutit upp en av dom och dödat kaninen. Den låg vid en annan bur och var fortfarande varm... Dom höll på och cirkla dom andra kaninerna oxå, och det tog ca 10 minuter att få dom att ge sig av. Dom bara vek undan från mig och cirklade tillbaka till kaninerna.
Jag har ingen aning om vem som äger hundarna, men jag ska åka runt och höra mig för i grannbyn idag.
Om jag haft ett gevär, hade jag fått skjuta dom då?
Dom kom även tillbaka en stund senare, men gav sig av igen när jag skrek åt dom. Gissa om jag var förbannad... Grr...
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Chandra

• Södermanland
SV: Hundattack
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 11:10 »
Fy!  :( Kolla med Kennelklubben, de är bra på lagen. Självfallet har hundägaren brustit i sin tillsyn och kan anmälas.
Bor i lantliga Ekeby i Nynäshamns kommun med sambo, dotter, 4 katter (sphynx, cornish rex), blandisen Sally, staffordshire bullterriern Samson o 2 hästar (basjkir, kallblodstravare). Har 2 stora köksland o Gotlandskaniner. Hoppas på höns så småningom!

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 17 nov-09 kl 11:12 »
Hej!
Stackars dej (och kanin) men:
Du får inte skjuta dom!!
Du skulle kopplat dom( eller stängt in dom) och ringt polisen- gör det nästa gång!
En hundägare är ALLTID ansvarig för det som hunden ställer till med, så nu behöver du hitta hundägaren och kräva ersättning!!!

mvh!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 11:18 »
Dom gick inte att fånga, och dom var väldigt svåra att skrämma bort. Inte förrän jag fått in ett par fullträffar med en kastad spade började dom ge sig, och då kom dom ändå tillbaka en stund senare. Jag har för mig att det står i lagen att om en tamhund som utgör en fara för tamboskap inte går att fånga in eller avhysa från platsen så får man skjuta den och sedan ringa polisen och anmäla att man skjutit en tamhund. Nu har jag ingen bössa, så det hade inte gått ändå, men kan vara bra att veta...
/Sara

lumpus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov-09 kl 11:23 »
Hej!
Stackars dej (och kanin) men:
Du får inte skjuta dom!!
Du skulle kopplat dom( eller stängt in dom) och ringt polisen- gör det nästa gång!
En hundägare är ALLTID ansvarig för det som hunden ställer till med, så nu behöver du hitta hundägaren och kräva ersättning!!!

mvh!

där har jag hört anorlunda,att man får freda sina djur även om det handlar om avlivning.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 17 nov-09 kl 11:26 »
Jag skulle vända på resonemanget. Om din hund skulle råka smita(vilket inte är så troligt om jag har uppfattat det rätt, men OM), hur skulle du reagera om du fick veta att den hetsat/bitit ihjäl en kanin och därför blev skjuten?

Jag vet faktiskt inte vad lagen säger, vill gärna veta däremot.

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 17 nov-09 kl 11:27 »
Hej!
Jag är inte helt säker men du kommer att få ett helvetes jobb att bevisa att drt var det enda du kunde göra för att freda dina tamdjur!
Om man inte gör som, rykten påstår, med vilda rovdur i vissa jägarkretsar SGT, skjut gräv och tig.
mvh

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 17 nov-09 kl 11:50 »
Om en hund jag ägde (en annan än denna, för han är då så dumsnäll så han skulle aldrig komma på tanken) hade gett sig ut på egen jakt och dödat ett tamdjur och utgjort ett hot mot övriga djur så skulle jag ta smällen att de attackerade djurens ägare hade skjutit den. Det hade ändå varit mitt fel, och jag skulle aldrig kunna lita på min hund igen. Jag och pojkvännen pratade igår kväll och han föreslog att man skaffar ett paintball-gevär eller liknande och laddar med permanent färg som inte går att tvätta bort. Då kan man ju sen bevisa vilken/vilka hundar som stått för attacken om man ser dom igen... ;)
/Sara

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #8 skrivet: 17 nov-09 kl 12:14 »
Om en hund jag ägde (en annan än denna, för han är då så dumsnäll så han skulle aldrig komma på tanken) hade gett sig ut på egen jakt och dödat ett tamdjur och utgjort ett hot mot övriga djur så skulle jag ta smällen att de attackerade djurens ägare hade skjutit den. Det hade ändå varit mitt fel, och jag skulle aldrig kunna lita på min hund igen.

Så skulle jag också resonera, jag har ju ett barn, en hund som attakerar och döda tamdjur vill jag inte ha nära mitt barn.

Jag och pojkvännen pratade igår kväll och han föreslog att man skaffar ett paintball-gevär eller liknande och laddar med permanent färg som inte går att tvätta bort. Då kan man ju sen bevisa vilken/vilka hundar som stått för attacken om man ser dom igen... ;)
/Sara

Det låter som en jättebra idee, kan inte se att det kunde vara mot lagen. Det kan ju inte alltid funkar att spärra in hunden och låter den hämtas av polis.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 17 nov-09 kl 13:48 »
Nu har lokalblaskan varit här... ;) Så då spär jag väl på debatten med oansvariga hundägare... ;)
/Sara

Mysla

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 17 nov-09 kl 16:25 »
Nu har lokalblaskan varit här... ;) Så då spär jag väl på debatten med oansvariga hundägare... ;)
/Sara

Du var väl noga med att framföra att det var POLARHUNDAR och inte kamphundar?  ;D

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 17 nov-09 kl 16:26 »
Du var väl noga med att framföra att det var POLARHUNDAR och inte kamphundar?  ;D

tänkte just säga det. det brukar ju bli kamp- eller mördarhundar även om en labbe har varit i farten  :-\
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 17 nov-09 kl 18:46 »
Hej!

Jag är själv hundägare och har vapen hemma i skapet.

Min flat coated som är jättemjukt skulle inte lyssna pa andra människor när hon jagade.. därför har jag nog fullt förstaende när hon skulle attackeras av tamdjurägare som försvarar sina djur. Faktisk skulle jag har haft tur när hon kom hem.

Som tamdjursägare som ser 2 främmande hundar brytar upp burar och dödar mina djur har jag nog lite tvekan heller. Kan man inte ta fast dom och ger dom sig inte iväg är det nog försvar som gäller (kallas även skyddsjakt). Har du mobil pa dig, tar bilder av situationen innan du angriper hundarna pa allvar. Har du inte jaktlicens kan en slangbella vara ett intressant vapen. Eller kanske har ni luftgevär?

Januschka 
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 17 nov-09 kl 19:44 »

Japp! Polarhundar sa jag... hoppas han skriver det oxå...  ::) Jag poängterade att jag egentligen inte klandrar hundarna, utan att det är ägarna som brustit i tillsynen.

Jag har förresten ett tänkbart namn på en som har draghundar i närheten av min gård. Han bor dock inte där, utan har bara hundarna där... öhm... låter det bra, eller...?

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 17 nov-09 kl 19:50 »
Hej!

Jag är själv hundägare och har vapen hemma i skapet.

Min flat coated som är jättemjukt skulle inte lyssna pa andra människor när hon jagade.. därför har jag nog fullt förstaende när hon skulle attackeras av tamdjurägare som försvarar sina djur. Faktisk skulle jag har haft tur när hon kom hem.

Som tamdjursägare som ser 2 främmande hundar brytar upp burar och dödar mina djur har jag nog lite tvekan heller. Kan man inte ta fast dom och ger dom sig inte iväg är det nog försvar som gäller (kallas även skyddsjakt). Har du mobil pa dig, tar bilder av situationen innan du angriper hundarna pa allvar. Har du inte jaktlicens kan en slangbella vara ett intressant vapen. Eller kanske har ni luftgevär?

Januschka 

Det var kolsvart, så en mobilbild hade inte sagt mycket... Jag hade en riktig kamera i bilen, men jag tänkte inte på att ta fram den förrän hundarna kom tillbaka andra gången. Jag var alldeles för arg och inriktad på att köra bort dom. Dock hann jag inte rota fram den tillräckligt snabbt andra vändan, när jag kom tillbaka till burarna igen var hundarna borta.

Jo, luftgevär har jag, men det känns inte helt rätt att orsaka en långdragen plåga för hundarna. Då skulle jag hellre använda nåt som inte tränger igenom huden, utan bara gör ont, typ paintball...

Ska alldeles snart börja med jägarexamen, så nästa gång kanske...  ;)

/Sara

Gösta

« Svar #15 skrivet: 17 nov-09 kl 20:08 »
Rovdjur som angriper tamboskap får skjutas om det inte går att skrämma bort djuret. Lagen gör ingen skillnad på typ av rovdjur.
Gösta

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 17 nov-09 kl 20:13 »
*flinar*

Nej, med luftgevär ska man inte skjuter pa hund/katt/kanin.. snarare stracks över eller framför djuret. Verkar som om ljudet och susande minikulan är otäcka. Pa djuret ska det nog vara nagot som verkar pa kort distans.

Januschka,
som hade mycket roligt i jägarskolan
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 17 nov-09 kl 22:13 »
Häpp!
Men dom skriver ju som krattor... *suck* Det mesta stämmer dock...

http://op.se/ostersund/1.1532811

Det blev dock lite för puttinuttigt mot vad jag hade velat, men men...

/Sara

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 17 nov-09 kl 22:33 »
Från artikeln:
Citera
Kaninen Sotis var chanslös när de båda hundarna bet sönder hans bur. De lyckades ta sig in och döda henne.

Han eller hon?  :P
Landsflykting i storstan...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 17 nov-09 kl 22:34 »
Fast det var kanske det du menade med att "de skriver som krattor"?
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 1 användare
fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser