Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig kanin  (läst 2941 gånger)

Chandra

• Södermanland
Hängig kanin
« skrivet: 17 nov-09 kl 10:56 »
Skaffade mina första kaniner (Gotlands) i somras, en hona och en hane från genbank samt en blandras gotland/vädur från en annan uppfödare. Blandrasen slaktades för ca 1 månad sedan. För 4 månader sedan fick jag min första och hittills enda kull (honan var parad när jag köpte henne). Fick 5 ungar som alla var pigga och friska. Nu tycker jag att en av hanarna sedan någon vecka tillbaka är hängig. Han flyttades till egen bur/hage för ca 2 v sedan. Nu sitter han mest och trycker i ena hörnet av buren. Har inte sett honom ute i hagen, men vet att han går ut och går på toa för buren är inte smutsig. Avföringen ser helt normal ut. Tycker också att han lutar huvudet/ena örat lite åt höger, inte mycket men ändå märkbart. Inga andra symtom. Äter som vanligt. Alla de andra kaninerna mår bra. Har läst lite om nosematos och hoppas verkligen inte att det är detta han drabbats av  :( Hoppas på en beskedligare otit. Har några av er några tips på hur jag ska gå vidare med detta eller vad det möjligtvis kan vara för sjukdom? Om jag skulle bli tvingad att slakta, hur gör jag med kroppen? Antar att köttet inte ska ätas? Det här känns verkligen jättetrist eftersom jag ligger i startgroparna för att starta egen genbank  :(

Har även en annan fråga; jag krattar ur hagarna varje vecka men tycker inte att det blir tillräckligt rent. Tips på vad jag mer kan göra?

Hälsningar från Saira, vilsen och olycklig kaninmatte
Bor i lantliga Ekeby i Nynäshamns kommun med sambo, dotter, 4 katter (sphynx, cornish rex), blandisen Sally, staffordshire bullterriern Samson o 2 hästar (basjkir, kallblodstravare). Har 2 stora köksland o Gotlandskaniner. Hoppas på höns så småningom!

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: Hängig kanin
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 12:07 »
Stackars du, jag vet hur det känns när nån är hängig.  :-\
Jag här läst mycket om kaninsjukdomar på nätet när mina blev sjuka, ochså om nosematosis, och det smittar djur som bor i samma bur, använder samma matskal, samma toa.
Så om det nu är en av ungahanarna ur kullen då är det lite otroligt att det är bara han som har det. (så då är det kanske nåt annat)
Man kan göra blodprov för att se om det är nosematosis -men det är ju ganska dyrt så det är kanske bättre att avvakta.

Jag kan inte kaninsjukdomar så bra, det enda jag haft själv var gulsot, så det vet jag om nu hur det ser ut, men inte andra sjukdomar.
Om du slaktar honom nu kan du äta köttet skulle jag nog tycker.

Det med hagarna: man flyttar ju kor, hästar, får till nya hagar jämnt så att gräset kan återväxa. Om kaninerna går i samma hage länge då se ju marken ut som i en hönsgård -kal och skitig... skulle jag tro
Så du måste nog byta hage ibland (vet ej hur precis du har det när du skriver hage..)

Chandra

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-09 kl 12:37 »
Tack för ditt svar. Ja, det är verkligen inte roligt med sjuka djur :(

Det är tyvärr inte görligt att flytta hagen. Den är ca 25 kvm indelad i 4 sektioner, nätad från golv till tak.
Bor i lantliga Ekeby i Nynäshamns kommun med sambo, dotter, 4 katter (sphynx, cornish rex), blandisen Sally, staffordshire bullterriern Samson o 2 hästar (basjkir, kallblodstravare). Har 2 stora köksland o Gotlandskaniner. Hoppas på höns så småningom!

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 15:37 »
Ett sne huvudet tyder ju på nosematosis enligt vad jag googlat fram. Men kanske är det bara något med just det örat... ? Du kan ju kolla om det är en fästing i det örat, eller om han har nån parasit där eller något du kan se.
Om han ändå bara skulle dryga ut matsedeln då är det ju inte så farligt att han är inte riktig bra -men du vill nog veta om det är nåt "farligt", smittsamt som dom andra kanske ochså har/kan få.
Men om dom inte utvecklar nåt då är det troligen inte smittsamt, och om han blir sämre är det bara att avliva honom.
Tyvärr.  :-\

25 kvm är en ganska stor hage och mer än att kratta den vet jag inte heller -kanske att sopa den med en sån där stor röd sopkvast (gräset är ju säkert ganska kort nu)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 17 nov-09 kl 17:41 »
Vanlig öroninflamation kan göra att de lutar huvudet, också. Det är inte smittsamt.
Landsflykting i storstan...

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 17 nov-09 kl 18:28 »

Tänker öroninflammation jag med.

Kolla örat!

Har han feber?

Eftersom det är besvärligt att hitta vet som kan kaniner, gäller det att läsa, läsa, läsa och sedan kanske försöka nagot själv. Det finns en homöopatisk medel som kan öppna bölder och liknande - brukar funkar bra med djur.

Lyckas till.

Vad som gäller bur/hägn:
Se till att du spärra av hälften sa att du kan flyttar kaninerna när det som är i bruk blir kal. I mina hägn tar jag bara ut toaletthörnet med spade, kanske lägger jag lite halm dit när det blir kladdig. Och sedan byter jag hägn efter varje säsong. Det tar ju tid innan maskarna luckra upp jorden igen och det växer saker som kaninerna gillar. Hägn med bara smörblomma och nässlor är ju rätt trista.

Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Chandra

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 18 nov-09 kl 10:00 »
Tack för era svar!

Jag har förut fött upp rasmarsvin och det var samma sak där vad gäller kunskaper hos veterinärer... Bäst tips får man enligt min mening från erfarna uppfödare, därför jag i första hand vänder mig till er här på listan!

Tanken är att nu behandla mot öroninflammation och se om han blir bättre. Jag har inte tagit tempen. Vad är kaniners normala temp? Blir han sämre så slaktar jag direkt för att undvika onödigt lidande. Synd om det skulle bli så, han har nämligen en så fin färg att han skulle få bli kvar i avel.

Januschka

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 18 nov-09 kl 15:41 »
*skakar huvudet*

Man ska inte avla gotlandskaniner för färgen, för xxxx!

Temperatur:
Hos en frisk kanin mellan 38,5 och 39,5°C. Över 40°C klassas det som feber.
Puls 120 til 150/minut, andning 50 till 60/minut.

Hoppas att han blir bra snabbt.

Januschka

Chandra

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 nov-09 kl 15:58 »
Men det skadar inte om färgen är ovanlig, eller hur? Om kaninen i övrigt är bra lämpad så är ju färgen en bonus!

Torparmaja

« Svar #9 skrivet: 18 nov-09 kl 16:39 »
Men det skadar inte om färgen är ovanlig, eller hur? Om kaninen i övrigt är bra lämpad så är ju färgen en bonus!

Föreningen Gotlandskaninens Hemsida:

Avla för stärkt motståndskraft. Behåll eller sälj inte djur som varit sjuka och tillfrisknat. Välj i stället syskon till den sjuka kaninen, som under samma betingelser varit friska (symtomfria). Dessa symtomfria djur kanske har en bättre motståndskraft än sina syskon, något som deras avkommor förhoppningsvis kan nedärva.

varit sjuk = bra lämpad   ???

jag har en gubbe, Tack.

Januschka

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 18 nov-09 kl 18:31 »
hmmm... nu blir det annat ämne, men..

om hanen som nu är sjuk är en av fem och sjuk som ungdom... da ser jag inte varför han är bra lämpat. Färgen är ingen anledning att avla med honom och hans sätt har inte ens nämnts här. Det skulle nog finns andra anledningar värför han anses som särskilt önskvärd pappa.

Nu vet jag att man särskilt som nybörjare ser nagot bra med nästan alla ungar, men men....

Antar nog att det är honans första kull och därför lite mindre kull.
Sedan finns det ju alltid kaniner man fästar sig vid även om dom inte blir särskilt dugliga avelskaniner. Kanske är det bäst att hitta en familj med plats i trädgarden för dessa kaniner. Man har dom i liv och som reklam för rasen.. annars är det bara att blir mera konsekvent och gratulera kaninen till ett bra liv - och avsluta detta.  ::)

Men självklart - vi gör alla vad vi tycker bäst för rasen och individen. Balansen mellan sakerna är nog det som är mest difficil att hitta/träffa.

Januschka,
som har blivit mycket tuffare i urvalet med tiden

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #11 skrivet: 18 nov-09 kl 19:06 »
OT också...
Urval:  jag hade i somras en jättestor betesbur/inhägnad där jag "förvarade" alla ungar ur 2 kullar. Alltid när jag kom fram till de för att kolla om de hade mat och vatten rusade ca. hälften bort och gömde sig i husen, några stannade och avvaktade -och en kom alltid fram till nätet för att bli kliad på näsan  :-* . Henne har jag behållit.
Och så var hon förstås inte sjuk.

Men jag behövde lite tid att fatta vad man ska avla på (ha glädje av i längden), men har ju kaniner sen 8 år tillbaka...
« Senast ändrad: 18 nov-09 kl 19:32 av Angelika »

Chandra

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 19 nov-09 kl 09:42 »
Har precis fått papper från föreningen som jag inte hunnit läsa. Hade jag läst igenom dem hade frågan om att behålla i avel varit avklarad. Självfallet kommer jag följa föreningens uppmaningar och regler och kommer nu inte avla vidare på honom även om han tillfrisknar. Man kan tycka att detta borde vara en självklarhet, men jag tänkte att om det var en simpel otit så var det ingen större fara. Men tänker man ett steg längre så kan man kanske dra slutsatsen att han är mindre motståndskraftig än de övriga? Drar man resonemanget ännu längre så skulle man kanske kunna säga att ingen av kullsyskonen borde gå i avel heller? Jag är helt ny inom kaninvärlden och för er mer erfarna så kanske mina frågor ter sig dumma, men om man inte frågar så lär man sig inte något.

Chandra

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 19 nov-09 kl 09:48 »
Angående hans temperament så är han social och orädd. Blir gärna klappad. Hans mamma är helt underbar. När man går in i hagen och sätter sig så hoppar hon upp i knät alt lägger sig helt utsträckt tätt intill  :)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 19 nov-09 kl 10:53 »
Kullsyskon som hållt sig friska, är bra.... men man ska ju väga in en massa annat också.
Är syskonen skygga?
Är han den som har trevligast temprament, så tycker ju jag det slår rätt högt.... Frisk och lättfödd är ju andra kriterium...
Tar du fler kullar nästa år, kanske någon av de ungarna passar bättre i avel?
Landsflykting i storstan...

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #15 skrivet: 19 nov-09 kl 13:24 »
Har precis fått papper från föreningen som jag inte hunnit läsa. Hade jag läst igenom dem hade frågan om att behålla i avel varit avklarad. Självfallet kommer jag följa föreningens uppmaningar och regler och kommer nu inte avla vidare på honom även om han tillfrisknar. Man kan tycka att detta borde vara en självklarhet, men jag tänkte att om det var en simpel otit så var det ingen större fara. Men tänker man ett steg längre så kan man kanske dra slutsatsen att han är mindre motståndskraftig än de övriga? Drar man resonemanget ännu längre så skulle man kanske kunna säga att ingen av kullsyskonen borde gå i avel heller? Jag är helt ny inom kaninvärlden och för er mer erfarna så kanske mina frågor ter sig dumma, men om man inte frågar så lär man sig inte något.

långt skulle inte jag dra resonemanget, dom har ju förblivit friska.
Men du måste ju inte behålla nån detta år. Du ska få jättemånga kaniner du vill spara dom åren som kommer, tror mig...
Jag tar alltid två kullar (betäcker två honor) samtidigt. Då har jag en ersättningsmamma om det skulle nåt händer med ena (förstås bara kort efter födseln) -och jag har två kullar att jämföra med varandra angående temperament och hur dom växer.

hur hette det:  inga frågor är dumma, att inte fråga är dum
   ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser