Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  måste få sjunga en lovsång till fosforsyrans ära.  (läst 13241 gånger)

lumpus

• Gäst
måste få sjunga en lovsång till fosforsyrans ära.
« skrivet: 17 nov-09 kl 10:31 »
jo jag använder nästan alltid fosforsyra när jag avrostar detaljer,ca 10 procent syra resten vatten,,funkar kanon,bättre än blästring,födärvar inte detaljen,slår sig inte, så prova detta nästa gång ni har något riktigt rostigt som ni vill göra i ordning.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: måste få sjunga en lovsång till fosforsyrans ära.
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 10:36 »
Det lär kunna bli sk väteförsprödning, om man låter järnbitar ligga i för länge.
Finns det ren fosforsyra på färghandeln eller?
Jag har nån liten plastflaska med utspädd syra, som jag köpt för länge sen, men den var nog förhållandevis dyr.

lumpus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 nov-09 kl 10:45 »
bra att du tog upp detta!  jag köper koncenterad i 5l dunk av kontakt ,vissa privatpersoner blir nekade, som sagt jag blandar själv kostar väll 5-10 kr litern,köper man färdigt kostar det väll ca 2oo nånting litern,jag kan rekomendera ett företag som säljer färdig mixtur har diskuterat detta om avrostning många gånger med dessa gubbar i real life, har stort förtroende för dem, vet inte om man får länka till företag? är det reklam?  moderator får väll ge mig en åthutning om så är fallet,

http://www.smedjansrostlosare.se/news_1.html

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 10:50 »
Om man inte får köpa fosforsyra som rostlösare, så kan man ju alltid köpa coca cola... ;)
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

lumpus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov-09 kl 11:03 »
Om man inte får köpa fosforsyra som rostlösare, så kan man ju alltid köpa coca cola... ;)
/Sara

jo men det blir "dyrt"  det är så låg syraprocent i colan så det blir för dyrt och oeffektivt,prova riktig blandning så ser man nästan när rosten försvinner,,men som sagt det är riktigt, i cola så är det fosforsyra,är ju känt sen gammalt att använda cola till rostlösning,tänk då 10 procent syra ,,vilken effekt det blir då.

stedevil

« Svar #5 skrivet: 17 nov-09 kl 11:08 »
Ehhh... hälso/miljöfarliga kemikalier för att få bort rost?!?!  ???

Koka järnet i vatten med lite linoljesåpa i istället... miljövänligt och rostskyddande efteråt.

lumpus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 nov-09 kl 11:21 »
Ehhh... hälso/miljöfarliga kemikalier för att få bort rost?!?!  ???

Koka järnet i vatten med lite linoljesåpa i istället... miljövänligt och rostskyddande efteråt.

tja hälsovådligt???  hur mycket fosfor vräker inte bönnderna ut på åkrarna? livsmedelindustrin blandar det i produkter,finns nog fler som använder fosfor,ja tror den används som just avrostning i metallindustrin,vet att vissa grundfärger till bilar tex har fosfor i sig för rostskyddet

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 17 nov-09 kl 15:40 »
Det fungerar lika bra vilken svag syra man än använder. Prova att lägga ett rostigt järnföremål i vichyvatten, gärna med omrörning (t ex ultraljud) morgonen efter är rosten borta! Citronsyra, ättiksyra, myrsyra etc har också ungefär samma verkan.
En nackdel med syrabehandlingen är att det kan bli syrarester kvar i porer i materialet som orsakar frätskador på längre sikt.

Vätesprödheten är ett problem när det rör sig om stål med relativt höga kolhalter, men mjukt järn riskerar inte att drabbas av den åkomman. Man kan för övrigt driva ut vätet genom värmebehandling - 170 °C i ett par timmar - om föremålet i övrigt tål detta.

Såpa och linolja löser ingen rost, möjligen kan det bidra till att få bort annan smuts och lös rost som sitter fast i smutsen. Den rostskyddande verkan av linolja är också ytterst tveksam, Riksantikvarieämbetet gjorde ju ett jämförande prov av olika rostskyddsmedel för några år sedan - behandlade ett antal provplåtar med olika rostskyddsmedel och placerade ut dem i olika miljöer (utomhus, torrt kallförråd, fuktig källare etc). De plåtar som var behandlade med linolja klarade sig inte mycket bättre än de som var helt obehandlade.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 nov-09 kl 16:00 »
Det finns ett miljövänligt sätt att få bort rost, som jag inte begriper riktigt.
Jag drev förr potatisskaleri, och i avloppsbrunnarna hade jag en traktordriven pump för att tömma dom. Lät man den stå i brunnen, så var den alltid skinande blank när man tog upp den, även andra rostiga järnföremål blev helt blanka efter någon månad i sörjan där.
Har aldrig fattat varför, om det kan ha med stärkelsen att göra tro..

stedevil

« Svar #9 skrivet: 17 nov-09 kl 16:20 »
De plåtar som var behandlade med linolja klarade sig inte mycket bättre än de som var helt obehandlade.

Smeder som brännde av ytan med linolja har varit rostskydd i hundratals år...
Gör det själv när jag smider.

Har även en lada med >100år gamla smidda järnhaspar och gångjärn utomhus utan en rostprick på.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 17 nov-09 kl 16:29 »
Det finns ett miljövänligt sätt att få bort rost, som jag inte begriper riktigt.
Jag drev förr potatisskaleri, och i avloppsbrunnarna hade jag en traktordriven pump för att tömma dom. Lät man den stå i brunnen, så var den alltid skinande blank när man tog upp den, även andra rostiga järnföremål blev helt blanka efter någon månad i sörjan där.
Har aldrig fattat varför, om det kan ha med stärkelsen att göra tro..

Det finns säkert en del organiska syror i potatisen också.

bakben

« Svar #11 skrivet: 17 nov-09 kl 16:36 »
När jag målade fartyg tvättade vi rost med Marisol RW http://www.marisol.nu/arts.asp?art=MARISOL%20RW

Vet inte riktigt var man köper det eller om det finns i mindre förpackningar än 20-25liters dunkar.
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Suresh

• -
« Svar #12 skrivet: 17 nov-09 kl 17:01 »
Såbra då att jag sparade 20 liter, när jag slängde de andra 100.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 02 dec-09 kl 14:45 »
Kan ättika funka att avrosta en gjutjärnsmortel?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

lumpus

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 dec-09 kl 14:48 »
Kan ättika funka att avrosta en gjutjärnsmortel?

ta hellre citronsyra i vatten

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 02 dec-09 kl 14:52 »
Syraresterna på metallen kan väl tagas bort med ett basisk efterbehandling.  Måttligt med fosfor är inte miljöskadligt, finns i allt som lever.  Dock är det redan mycket fosfor via gödling och läckande avlopp på drift.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 03 dec-09 kl 11:55 »

ta hellre citronsyra i vatten
Tack! Ska genast testas!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 dec-09 kl 07:55 »
Rost bekämpar jag helst med elektrolys, det är häftiga grejer

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 04 dec-09 kl 08:57 »
Rost bekämpar jag helst med elektrolys, det är häftiga grejer

Med zink i ena elekroden?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 dec-09 kl 09:00 »

Med zink i ena elekroden?

Om jag kommer ihåg rätt skall zink vara bäst ja. Jag köpte till och med en zinkanod för båtar som jag skulle testa, men det blev inte av. Det var ett par år sedan jag experimenterade nu. Vanlig stålplåt funkar bra, rostfritt kan vara dumt eftersom giftiga gaser kan bildas om legeringen är den rätta. Vilket järnföremål som helst kan användas, men plåt är bäst eftersom det går att vika runt objektet som skall behandlas. Det är mest den sida av objektet som vetter mot anoden som blir behandlat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

877 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser