Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laxaladåb  (läst 2302 gånger)

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
Laxaladåb
« skrivet: 16 nov-09 kl 21:14 »
Hej! Jag undrar om det är någon som har recept på laxaladåb eller på någon annan fisk.
Veronica
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

malines

• Gäst
SV: Laxaladåb
« Svar #1 skrivet: 16 nov-09 kl 21:52 »
Ur "Vårt hems stora kokbok" från 1934

Ā la daube på fisk (under rubriken konservering, min anm.)

1 kg fisk
1 l vatten
1 msk salt
1/2 msk ättika
1/2 lagerblad
5 kryddpepparkorn

Gelé:
6 dl spad
6 blad gelatin
1 äggvita

Sterelisering:
+100 grader C i 3/4 tim.

Vattnet kokas upp med kryddorna. Häri få de putsade fiskbitarna koka 2-3 min. Vid uppkoket skummas väl. Fisken spolas hastigt med kallt vatten och får väl avrinna. Bitarna ordnas därefter på ā la daube-glas. Det upplösta gelatinet röres ned i det ljumma spadet. Den lätt vispade äggvitan tillsättes, och alltsammans får ett uppkok under omrörning. Det silas, avsmakas med mera kryddor, om så behövs, och hälles över fisken i ā la daube-glaset. Fisken sterileseras sedan vid +100 grader C. i 3/4 tim.

(Har inte provat detta recept, min anm.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 4 användare
Antti Lehtinen, ärt, Schwartz kalle, Lagargubben

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser