Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner som bor under jorden  (läst 3241 gånger)

matterik

• http://kaniner.matterik.com
Kaniner som bor under jorden
« skrivet: 16 nov-09 kl 18:17 »
En person som jag besökte hade kaniner i trädgården, dvärgkaniner. De såg ut att må så otroligt bra och var så glada. De hade själva grävt gångar under buren som alltså var en bur i marknivå. Buren i marknivå var i princip en inhägnad och vid ena kanten av inhägnaden fanns en isolerad box som stod på marken och alltså hade isoleringsmaterial inuti, vanlig isolering. Det intressanta var att kaninerna inte bet sönder eller förorenade boxen, trots att isolering alltså även var golv i boxen. Inhägnaden som de hade i anslutning av boxen hade ett tak av nät och sidor av kompotgaller och trä. Det var ett område på kanske 2-3 kvadratmeter. Kaninerna hade grävt ett hål själva och de som bodde där hade fått gå iväg med 9 skottkärror med jord pga allt grävande. På ytan såg det bara ut som ett litet hål men jag kan tänka mig att under så fanns det ett system av gångar och hålor. Det var en kaninhona där som fick ungar. Det förekom ingen spillning alls och inget behov av att rensa upp spillning eller kiss. Jag antar att kaninerna hade en grävd toalett under jorden som de använde och skötte sin egen hygien utan människans hjälp. Detta vad jag förstår är en del av kaninens genetiska minne, eller naturliga instinkter. Det snöade in i buren och kaninerna åt snö på vintern. Jag har aldrig sett så glada kaniner och de var friska och fick en hel del ungar.

Det som slog mig va att detta är naturens väg. Dessa människor har hittat ett sätt att föda upp kaniner så som naturen har skapat kaniner att leva. Det var inge problem med köld på vintern eftersom kaninerna hade grävt hålor under tjälen trots att det kan vara minus 40 grader celcius här så är det ju helt varmt och inte blåsigt under jorden på 3 meters djup till exempel.

Efter detta så kom jag i kontakt med detta forum som verkade veta så mycket om kaniner. Men jag inser att på något sätt så visste denna människa som jag träffade mer.

det hände att kaninerna grävde sig ut. Men de ville inte lämna buren. De hade ju sin egen håla där.  Inte ens när burdörren stod öppen så lämnade de den.

Harriet S

SV: Kaniner som bor under jorden
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 09:44 »
Det låter ju idylliskt, jag förmodar att alla djur är lyckligast då dom får utlopp för sina naturliga instinkter. Men jag har faktiskt aldrig hört någon annan som haft lika.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 17 nov-09 kl 11:44 »
Jag har hört av någon som kände en familj som hade det så -och som nästan aldrig sa sina kaniner. När dom lade mat var det borta på morgonen, men kaninerna bodde nästan bara under marken.
Och hur ska man kolla om alla i kullen är okej, hur ska man få bort döda ungar, få tag i sjuka kanin, få tag i vuxna ungar som ska slaktas ?
Det låter idyllisk, men är ju inte ens praktiskt för hushållsuppfödning (inte att prata om när man föda upp till slakt).

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 18:20 »
Jag har en del av mina honor i hägn där dom gräver som dom vill. Som det nämdes kan det blir problem i sjukdomsfall eller när en kanin skadar sig .. och när det är slakt eller flyttning är det fällan som gäller.

En gang per säsong tar jag ut alla kaniner och jämna marken och sedan är hägnet tomt en säsong. Bättre för vegetationen och maskarna.

I början hade jag honor med ungar där men det har nackdelar: Har katterna i närheten (även min egen) begripit att det finns kaninungar där, är det bara att räkna med förluster. Och ungarna blir väldigt skygga när/om dom ser att syskon blir uppätna av rovdjur. Blir aldrig lika tam som burdjur.  Metoden lämpar sig efter min erfarenhet för vuxna djur, men inte riktig för familjer.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #4 skrivet: 18 nov-09 kl 12:27 »
Ja när det gäller att slakta kaniner så kan det ju lösas med fälla eller genom att ha någon annordning som sätter på ett lock över hålet via ett snöre. När det gäller ungar och sånt och katter så är lösningen att låta kaninerna gräva djupt och bygga ett riktigt system av tunnlar. Men visst man måste ändå ha tak över för att stoppa katten och skator och kråkor och sånt. Jag tror att kaniner inte bygger ett system av tunnlar, alltså en äkta kaninhåla, var som helst. Den som jag såg som hade det så här som jag beskrev i början av denna tråd, de bodde vid en å som hade borrat sig ner i marken genom tiderna. De bodde alltså på höjden ovanför ån, åtomt så att säga. Här där jag bor så har isstiden gjort att marken är sand för det mesta och speciellt vid denna å så är det alltså sandmark. Nu bodde de alltså högt upp över ån, en brant sluttning. Så de bodde på en sandkulle som var minst fem meter hög över ån. Så kaninerna hade fem meter sand att gräva i. Ni förstår jag inbillar mig att för att kaninerna ska trivas så får det inte vara för lågt så att vatten kommer in i deras hålor. På många ställen så möter man vattnet vid 1-2 meters djup och det är lera. Jag tror inte att kaninerna skulle kunna bygga ett sådant system där. Så jag tror att det är bara vissa platser som lämpar sig för att ha kaniner på detta sätt. Typ de platser som vildkaniner själva skulle välja för sina hålor.

Men att föda upp kaniner för kött i mindre skala borde inte vara något problem med denna lösning. Vad jag förstår så innebär det ett minskat arbete med bara behov av pellets och hö på vintern och, kanske då pellets och gräs och vatten på sommaren. Men det krävs kanske att marken är fri från vatten och alltså torr och go som sandmark kan vara på en kulle.

En situation som kan uppstå om man inte är uppmärksam och tar bort ungarna i rätt tid i denna lösning kan vara att en son parar om sig med mamman.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 18 nov-09 kl 12:44 »
Jag skulle aldrig kunna ha kaniner så. Man har ju noll koll! Jag vill veta vem som är parad av vem, när ungarna föddes, hur många som föds i varje kull, om nån unge dör vill jag kunna plocka bort den ur boet osv, osv...
Och sen har jag en känsla av att kaninerna skulle bli mer eller mindre förvildade efter bara nån månad. Hur kul är det att behöva använda fälla och hantera en skräckslagen kanin när man ska slakta? Stressat djur = sämre kött.

Möjligtvis om man hade ett par kaniner i ett hägn bara för skoj, tex en kastrerad hane och en hona eller liknande, då skulle det kännas ok, men inte annars.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Januschka

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 18 nov-09 kl 15:31 »
Tja,

man kan inte välja hur marken är där man bor och inga vildkaniner finns här, tack och lov, för att visa var det är lämpligt. Sa mina honor gräver där dom tycker eller där jag gör det intressant för dom att gräva.

Men som sagt, ingenting för ungdjur efter mina erfarenheter. Har man dom i fällan och sedan slakta blir ju köttet bara hundmat, precis  som Sara säger. Fällan är bra för förflyttningen till burar. Att täcka over halet fungerar inte i alla lägen eftersom ungar söker skydd där när nagonting ovanligt händer, t.ex att en 2foting närmar sig ..

Sedan finns det fragan med vegetationsaterhämtning och parasiter. Annars kan man bara släpper in kaniner som bevisligen har inte coccidios.

Men alla som dom vill och tycker.

Januschka

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 18 nov-09 kl 22:11 »
Jag misstänker att mänskliga grannar kan bli ett problem... eller att de får problem  ::)  :P

Att ha flera könsmogna hanar på samma plats verkar inte så lyckat. Vet inte hur de vilda kaninerna gör? Sticker de ranglåga iväg, eller stannar de i utkanten, som rovdjursmat? (de som blir först tagna, alltså).
Landsflykting i storstan...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 nov-09 kl 22:14 »
Var det inte någon artikel i Åter, där några hade ungdjuren lösa? Sköt dem med gevär när det var dags för slakt.

Landsflykting i storstan...

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #9 skrivet: 18 nov-09 kl 22:39 »
Jag har fått berättat för mig att en bror till farfar släppte ut kaniner på en liten ö på våren. Sen när han skulle ta hem dom på hösten var dom helt förvildade och väldigt svåra att få tag i. Han fick skjuta dom flesta för han fick inte tag i dom på annat sätt.
Det måste ha varit för 50-60 år sen.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 18 nov-09 kl 23:12 »
Precis, det blir till att skjuta dom... Och jag har ingen lust att krydda min mat med bly...  ;)

/Sara

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #11 skrivet: 18 nov-09 kl 23:35 »
Precis, det blir till att skjuta dom... Och jag har ingen lust att krydda min mat med bly...  ;)

/Sara

Nej det är godare med salt och peppar.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 19 nov-09 kl 00:25 »
Nej det är godare med salt och peppar.

Exakt!  ;)

/Sara

Januschka

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 19 nov-09 kl 09:07 »
Blyförbud!

Ta wismut eller stal istället.. och knabbrigt blir det  ;D

Som sagt, Matterik kan gärna prova detta, jag har redan gjort det  ;)

Januschka

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 19 nov-09 kl 10:41 »
Blyförbud!

Ta wismut eller stal istället.. och knabbrigt blir det  ;D

Som sagt, Matterik kan gärna prova detta, jag har redan gjort det  ;)

Januschka

Mina tänder är alldeles för dyra för att riskera detta...  ;D

/Sara

Januschka

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 19 nov-09 kl 10:45 »
*skrattar*

Tuggar mindre...

Men allvarligt:
Ingen bra metod för mig heller. I alla fall inte för mina egna kaniner.

Januschka
over and out

Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 2 användare
beekeepern, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser