Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dyraste och mest exlusiva raserna ?  (läst 13066 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Dyraste och mest exlusiva raserna ?
« skrivet: 16 nov-09 kl 14:58 »
Kom igen alla vilka raser är dyrast och exlusivast .
Om man skulle börja avla för slantarna , vilka raser ska man ge sej in på då?

För och nackdelar med dessa raser ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

trallallaa

• Gäst
SV: Dyraste och mest exlusiva raserna ?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-09 kl 15:17 »
Citera
dyrast och exlusivast
Seebright verkar dyrast på många sätt  :-\  De som lyckas få dem att leva får dem garanterat sålda verkar det som... ::)

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #2 skrivet: 16 nov-09 kl 15:55 »
Jadu man kan inte räkna på att man ska tjäna pengar på att föda upp höns och sälja det vet jag ingen som kläckt och sålt och fått vinst på detta :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 16 nov-09 kl 17:20 »
Säger som Minnas att det är nog svårt att vinna på det oavsett ras... =) Det skulle väll vara isf om man kläcker en massa och säljer allt som dagsgammalt för någrulunda högre priser innan de hinner börja äta av den dyra maten.  ::) ;D Och då gäller det ju att få allt sålt också + att om det handlar om exklusiva raser brukar inte dessa vara av lättaste laget att ha att göra med vilket slutar nog med att man inte får så många djur till övers att sälja... >-<''
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

putte95

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov-09 kl 17:32 »
tror du får sattsa på prydnads fjäderfä då!...  eller riktigt ovanliga färger på höns men då e det inte säkert att den färgen är godkänd innom utställningar i sverige..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 17 nov-09 kl 23:29 »
Jo jag vet , det är väldigt svårt att tjäna slantar på höns eller djur över huvud taget .
Men det finns ju raser som är mera lättsålda än andra .
Jag har gratis käk så mina hönor kostar mej inte mkt , bara snäckskalen o det är ju ingen stor kostnad .

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

putte95

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 nov-09 kl 09:55 »
maraner är lätt sålda, för äggens skull..

bea

« Svar #7 skrivet: 18 nov-09 kl 10:10 »
Jag tycker att det går i vågor vilka höns raser som är populära.
Sen beror det ju på vart du bor...långt att åka för folk....då måsste man ju ha något som är svårt att få tag på.'
Bor man bra till så går nog det mesta....men att få mycket betalt för dag gammla....det tror jag inte e så lätt iom att man inte vet vad det är för kön.
Sen tror jag att har man ung höns så går det alltid att få sålt, folk vill ju inte gärna ha gammla höns och dom vill ju gärna veta säkert att det är just höns ;)
Sen finns ju den klicken av oss som vill kläcka själva...så en kombination av avelsäggs försäljning och ung höns försäljning torde vara det som skulle gå bäst i min tanke.
Själv är jag ju sådan att finns det som jag för tillfället vill ha så köper jag det ...även om det kostar lite extra....men hutlöst får det ju inte vara.
En proffsig hemsida med bilder på avelsgrupper som det går att beställa ägg ifrån bilder hur dom packas porto priser ,priser på ungdjur mm tror jag går hem.
Men för mig är det viktigt att se att djuren har det bra och att det ligger ett genuint intresse bakom och inte bara pengar.
Jag tror att  hedemora är något som många vill ha samt dvärgkochin...inte så exklusivt men man kan ju varva det med en svårare ras.
Något som jag letat eftr i många år Helsvart Brahma

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 18 nov-09 kl 10:50 »

Om du har gratis foder så kan du ju satsa på stora, tunga raser som äter mycket och växer långsamt som brahma och kochin och kanske orpington. Dessa är ju oekonomiska för de flesta att föda upp. Kläck dem tidigt, fodra bra, sälj dem på Nationalutställningen, dit kommer ju folk från hela landet. Du måste förstås ställa ut för att få sälja. Allra bäst är att sälja utställda djur, då kan ju köparen se hur fina de är.

Att föda upp Sebright till vuxen ålder är väl heller inte så ekonomiskt, då en stor del av ungdjuren dör och det ofta då de har blivit ganska stora och alltså ätit en hel  del. Så vuxna Sebright  borde vara eftertraktade.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 18 nov-09 kl 10:52 »
Fast vissa färger och raser är ju könsvisande som dagsgamla... ;D Kan man isf skaffa en sådan ras. Cream legbar är väll ett exempel och de lägger ju dessutom turkosa ägg, kuligt! ;D

Men som putte skrev så är maraner lättsålda pgd äggfärgen. Om du dessutom lyckas hitta en gökfärgad linje som har fina mörka ägg så lär det nog bli rätt poppis då det tyvärr inte finns så många gökfärgade maraner som lägger möööörka ägg kvar.  :-\

Isbar har jag märkt verkar gå åt också, där med antagligen för äggfärgen och även araucanor.

Sebright är eftertraktade men en svår ras att avla på. Det största problemet med riktigt ovanliga färger och raser är nog att hitta nytt avelsmaterial...  :-\ Slutar med att alla djur kommer ifrån samma uppfödare eller något om man inte importerar in nytt blod då (dyrt och behöver tur att det ska bli något bra resultat).  :-\

Skriver också som bea att det gäller ju också att det ligger något intresse i det hela också och att man inte endast har djuren för pengarnas skull.  :-\ Kan ju inte vara kul för varken djuren eller ägaren annars.  :-\

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 18 nov-09 kl 12:13 »
Jag tycker det är jätte kul med höns  :-[ o min tanke var ju att förena nytta med nöje.
Hamburger är en väldigt vacker ras oxå men är dom eftertraktade ?

Cream Legbar lät intressant , jag har inte hört om den rasen förut faktiskt .
Är dom vackra att se på oxå?

bea

« Svar #11 skrivet: 18 nov-09 kl 12:23 »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 18 nov-09 kl 12:31 »
Åååh, Lakenvelder!! Snygga!!! *.* Vet inte varför, men har inbillat mig att de såg helt annurlunda ut även fast jag säkert sett bilder på dem förut!! XD

bea

« Svar #13 skrivet: 18 nov-09 kl 12:33 »
Ja.....dom skulle jag köpa om det fanns tillgång på dom!!! ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 18 nov-09 kl 12:36 »
Oj! Och tack Bea! ;D Upptäckte nu att det fanns en standard för mina araucanor på hemsidan (har letat efter en utan framgång så kommer du med länken).  ;D ;D ;D

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #15 skrivet: 18 nov-09 kl 13:11 »
Ska du sälja och få ett bra rykte ska du hålla dig ENDAST till rastypiska bra djur. Det finns alldeles för "många hönshandlare" som avlar på djur som inte har i avel att göra tyvärr. dvärg cochin finns  i massor med många håller inte måttet folk är galna i färger ....den och den färgen vill dom ha men hur djuret ser ut i typen verkar inte vara noga alls så tråkigt. En del har inte alls rätt teckning och har kammar så ser förfärliga ut stora bläffiga.
Så om  du vill satsa på dvärg cochin se till att du får köpa av en seriös uppfödare som vad hon eller han håller håller på med. En del färger är väldigt svåra få till och det kräver en hel del av uppfödaren.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 19 nov-09 kl 07:48 »
Cream Legbar var ju jätte snygga .
Älskade hönornas utseende.

Så om jag sammanfattar domsom går att sälja :
Alla raser med kul äggfärg .
Svåra raser att få att överleva .

Finns det raser som man ställer ut o är speciella på det sättet .

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 19 nov-09 kl 09:34 »
Mes:ar är väll rätt populära med? Du kan nog skriva dit: Raser med konstiga/kul utseenden med. :D

bea

« Svar #18 skrivet: 19 nov-09 kl 10:18 »
Man ställer ut alla raser, och som någon skrev att avla på rastypiska djur,och att ringa dom är ju oxå viktigt tycker iaf jag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 19 nov-09 kl 10:20 »
Och dv kochin är också poppis (tänker)! ;D Fast det kanske någon redan hade sagt?  ???

Edit: Oj, ja det hade de visst...  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser