Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårlycka  (läst 2058 gånger)

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
Fårlycka
« skrivet: 16 nov-09 kl 12:57 »
Nu är lilla gänget klippta, efter att ha hållt på med hästar, kor och grisar ett helt liv, så måste jag då säga att fåren är otroligt lätthanterliga och trevliga. :)De två tamaste stod helt lösa och halvsov på ett bord (inte så högt att de kunde ramla och göra illa sig) medans nybörjarjag vimsade på med min handsax :-[. De två som inte är lika tama fick gubben klia i pannan och då blev de lugna. Inte kan jag påstå att de blev så skitsnygga, jag har en del att lära, men de fick behålla några cm eftersom det är så sent på året, och inte skadade jag någon heller. Jag ÄLSKAR mina bääar de får mig att le oavbrutet, och det kan man behöva i det här blötvädret...

Lyckliga oss som har möjlighet att bo på landet och ha djur...
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

ulfg

SV: Fårlycka
« Svar #1 skrivet: 16 nov-09 kl 17:51 »
Det är roligt med får. Är man inte gammal bonde i rakt nedanstigande led från Hedenhös utan kommer från staden har man inga fördomar mot dem heller (smådjur, inga pengar, rymmer bara, ser inte ut som riktiga kor, bla-bla). Efter ett par år på landet med djur kring sig går det inte att flytta tillbaka till stan längre heller. Djuren blir en del av ens familj helt enkelt. Och det är ju viktigt med "family-values"...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Trasslan

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 16 nov-09 kl 19:55 »
Ja nog är det vanebildande med djur, ibland är man otroligt less på kladd, dyrt foder och dyra veterinärer men hur det än är så är det de ljuvliga stunderna när de tuggar sitt foder i godan ro som tar över och gör att man inte vill leva utan dem.
Jag har alltid önskat mig får men som du sa så har många bönder fördomar, mitt ex sa alltid att" hellre är jag lusig än att jag har får".

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #3 skrivet: 16 nov-09 kl 20:18 »
Jag är imponerat hur du klippte dina får att de stå så stilla! Kanske skulle jag också prova själv någon gång. Vi har haft våra får (5 Åsentackor) i ett år nu och är så glad att vi köpte dem. De är så fin på alla sätt.

Norna

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 16 nov-09 kl 21:45 »
Kul att läsa ditt inlägg, Trasslan, och att du är så glad för dina får! Jag säger detsamma - aldrig hade jag väl trott att får är så roliga och trevliga djur. Bra för oss nybörjare också, dom är ju för det mesta mycket lätthanterbara och aldrig sura eller aggressiva (nu pratar jag tackor  ;))
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Arne Weise

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 16 nov-09 kl 22:19 »
Kära Ni. Skaffa ett liv.
Blommehöner, Linderödssvin, Finullsfår, Rödkullor, Fjällkor och Jersey.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 16 nov-09 kl 23:23 »
Kära Ni. Skaffa ett liv.

Vad menar du med det?

/En med ett stort o innehållsrikt liv med får inkluderade
Grattis till att lyckats klippa fåren själv Trasslan!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Trasslan

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 18 nov-09 kl 19:36 »
Nog har jag ett liv alltid, kanske det bästa. Och jag ser det bara som positivt att glädjas åt det lilla, hoppas att du Arne Weise också kan känna så :)

Birgit

« Svar #8 skrivet: 19 nov-09 kl 07:53 »
Får är LIVET ;D

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 19 nov-09 kl 08:26 »
Är man ensamstående äldre kvinna och har får så vet man att man lever. Men allvarligt, jag har levt ett annat liv (flera förresten) men först nu känner jag att jag har ett BRA liv, som är värt att leva, mycket tack vare fåren.
Åsenfår, hundar och katter

kanka

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 19 nov-09 kl 10:04 »
Arne Weise är nog bara ledsen för att han sålt/ försökt sälja sina får.
Hade alla får så tror jag psykologerna skulle bli arbetslösa. De är så
avstressande ( fåren alltså).

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 nov-09 kl 10:16 »
Hade alla får så tror jag psykologerna skulle bli arbetslösa. De är så
avstressande ( fåren alltså).

Hälsningar från torpet
Njaaa... Det borde vara, de är så avstressande IBLAND.. :)

På sensommaren när mina får inte hade lust att vara i sin hage längre så blev jag väckt varannan morgon nästan exakt 05:00 p.g.a. att fåren kom knallande genom byn på väg hem till ladugården, deras hage ligger en halv kilometer bort.. De har sådana där bjällror om halsen så man vaknade med ett ryck när när man hörde det ljudet. :)

Då låg det nära till hand med både psykolog (för mig) och bultpistol (för fåren)..

Birgit

« Svar #12 skrivet: 19 nov-09 kl 11:02 »
Njaaa... Det borde vara, de är så avstressande IBLAND.. :)

På sensommaren när mina får inte hade lust att vara i sin hage längre så blev jag väckt varannan morgon nästan exakt 05:00 p.g.a. att fåren kom knallande genom byn på väg hem till ladugården, deras hage ligger en halv kilometer bort.. De har sådana där bjällror om halsen så man vaknade med ett ryck när när man hörde det ljudet. :)

Då låg det nära till hand med både psykolog (för mig) och bultpistol (för fåren)..

Men man glömmer så fort..... och annars är de såååå underbara ;)

ulfg

« Svar #13 skrivet: 19 nov-09 kl 19:08 »
Vi skall vara snälla mot Arne Weise och inte ta så hårt på vad han säger. Jag menar. Tänk på vilket trauma det måste vara att ha det namnet  :P
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Norna

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 19 nov-09 kl 21:35 »
Vi skall vara snälla mot Arne Weise och inte ta så hårt på vad han säger. Jag menar. Tänk på vilket trauma det måste vara att ha det namnet  :P

;D  ;D  Ja, frid & kärlek till Arne Weise
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Trasslan

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 20 nov-09 kl 20:00 »
Love, peace and understanding ;)

Idag fick jag dessutom mitt första ägg av hönsen, tänk vad stolt man kan bli.
Skaffade dem eftersom kraväggen är så dyra och samvetet förbjuder mig att handla burägg, men detta första ägg har nog kostat sin vikt i guld är jag rädd, skoj är det iallafall :)

Köpte fårboken och nu när regnet öser ner så får man förkovra sig istället, man kan ju inte krama fåren hela dagarna eller hur!!!!!!!!!1

bacillen

« Svar #16 skrivet: 20 nov-09 kl 20:50 »
Jaa, att ha får i hagen är lycka!
Ett litet tag har det varit oroligt i vår hage. Bagglammen hann bli lite stora i storbaggens ögon så det blev lite skuff ibland. Nu ligger lammen i frysen och lugnet är återställt.
Baggen Johan(Gutenberg) har återigen blida ögon och möter mig vänligt när jag kommer med hö. Det är som att han måste godkänna mig varje gång. Än så länge har han bara givit mig icke godkänt en gång, när jag hade varit borta i två veckor på grund av ett sår på foten.
Nobody puts baby in a corner

Trasslan

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 22 nov-09 kl 16:09 »
Tycker att det känns lite vanskligt med bagge...Våran är ju fortfarande bara en liten en, men ska man fostra dem på något sätt när de börjar bli kaxiga???Man vill ju inte göra fel och få honom emot sig, dessutom så är han ett flasklamm är det en för eller nackdel?????

bacillen

« Svar #18 skrivet: 23 nov-09 kl 18:21 »
Jag har inte alls mycket erfarenhet. Men det jag hört och läst ska man inte gulla och kela med sin bagge, då kan de bli lite för hårdhänta med tiden.
Vår var skygg från start men tuffade till sig under första hösten. Nu går han att hantera när det behövs men vi kelar inte direkt. Nån gång då och då bjuder jag på lite kli under hakan. Oftast får han gå undan för mig. Det gäller att inte hamna i lägen där han känner sig utmanad har jag märkt, då kan han buttas...
Nobody puts baby in a corner

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser