Jag går här och planerar så smått för mina höns och har några små funderingar över hur jag ska ordna så bra som möjligt för dem.
Jag gissar att det kan bli ganska blött och lerigt i hönsgården och undrar om det kan vara en bra idé att gräva ner ett par dräneringsrör i marken? Bör man ha någonting på marken också, grus eller liknande? Det trevligaste är väl gräs, men jag kan tänka mig att det snart är uppätet eller nedtrampat. Tänkte försöka ha mina hönor fria på gården så mkt som möjligt men med både rovdjur och egna "lekfulla" hundar känns hönsgård som ett måste. Om man varvar frigång med utevistelse i hönsgård, blir hönorna då sura när de tvingas vara instängda i hönsgården? Hur stor bör utegården vara, alltså kvm/höna?
Har en liten obebodd stalldel i den stora ladan och tänkte göra om hästboxen/boxarna till hönshus, finns det något särskilt jag ska tänka på? Golvet är gjutet och väggar och tak är i gott skick. Tänkte foga i springor och måla för att undvika att ohyra trivs och göra det lättare att städa, finns det någon särskild typ av färg som rekommenderas?