Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bereda älgöron, några frågor.  (läst 4863 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Bereda älgöron, några frågor.
« skrivet: 15 nov-09 kl 17:00 »
Efter älgjakten har man fått hem 2 par älgöron och ett fint kalvskinn. Tänkte börja med öronen och se hur det går.

Visst måste man skära upp öronen? Hur gör man det på bästa sätt?

De ligger i frysen för tillfället och jag hade tänkt att alungarva och jag tror jag vet hur jag ska gå till väga. Men om nu har några tipps så tar jag gärna emot dem.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Bereda älgöron, några frågor.
« Svar #1 skrivet: 15 nov-09 kl 21:23 »
Har sett öron som inte är uppskurna utan urtagna ändå. Det går nog om man är lite försiktig och skraper loss skinnet från brosket så slipper du sy i det sköra skinnet. Lycka till! Sätt in en bild när du är klar med dem, vore kul att se. Bett jägare ta reda på öron åt mig men de har inte fått tag i någon älg än.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 16 nov-09 kl 14:49 »
Jag har garvat ett älgöra för många år sen. Då skar jag loss huden från brosket med skalpell, det var pilligt och det blev ett par små hål i huden... Men de sydde jag igen från insidan när örat var färdiggarvat, syntes ingenting på utsidan.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Rået

« Svar #3 skrivet: 16 nov-09 kl 19:16 »
Jag har berett några öron och då använde jag mest tummarna när jag skulle ta skinnet från brosket. Lite kniv framförallt från början där det sitter ganska rejält, men så fort man får loss tillräckligt med skinn går det bra att "trycka" lös skinnet. Lycka till.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 18 nov-09 kl 12:40 »
Tack. På vilket sätt öppnar ni upp öronen. Som det ser ut så går ju brosket inte hela vägen upp. Öppnar ni bara upp så att man kan få ut brosket? Och om man inte öppnar upp utan bara billar bort brosket hur kommer man åt att bereda skinnet? Mina öron ligger nedfrysta i frysen. Man måste ju börja bereda dem så fort det tinat så jag vill vara hundra på hur jag ska göra.

Rået

« Svar #5 skrivet: 22 nov-09 kl 19:12 »
Jag börjar med att använda kniven lite försiktigt där jag skurit av örat från älgen, när jag fått lös tillräckligt med skinn för att få grepp om det trycker trycker jag lös skinnet (med lite hjälp av kniv här och där). Brosket finns ju i hela örat och är man bara försiktig ute i kanterna så blir det som en ficka. Brosket är så tunt längst ut att det ibland blir små bitar kvar, dom kan man dra bort med en liten tång. När du fått lös allt brosk från örat finns det några tjocka "ränder" mot den öppna delen som du får skära upp och pilla lite för att tunna ut. Sedan är det dags för eventuell skrapning och beredning.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 23 nov-09 kl 12:55 »
tack för det utförliga svaret

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #7 skrivet: 23 nov-09 kl 23:09 »
Varning för att det är extremt lätt att trycka fingrarna genom "kantsömmen" på örat. Man kan förstås sy ihop det igen, men lite trist är det allt!

/Martina

Fiat

• -
« Svar #8 skrivet: 25 nov-09 kl 11:46 »
Lite nyfiken vad använder man ett älgöra till ??? ???

Rået

« Svar #9 skrivet: 27 nov-09 kl 09:53 »
Jag har hittills bara lagt dem på hög, men det är meningen att det ska bli små väskor. Jag tar gärna emot fler ideér vad man kan göra.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 28 nov-09 kl 17:35 »
Jag Hade mest tänkt mig att börja med att bereda öronen och se om jag lyckas innan jag ger mig på mitt älgkalvskinn. Lite som övningslappar. Ska bli kul om vi lyckas. Hyresvärden har övertygat oss om att det är omöjligt att bereda ett skin och att vi garanterat kommer att misslyckas. Pepp kille!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 28 dec-09 kl 08:01 »
Nu är jag klar med två lappar. ett tredje öra är på gång. Läste nu att håren ramlar av efter några år. Kan man avhåra efter garvning?

finduss

« Svar #12 skrivet: 29 dec-09 kl 13:42 »
Om håren ramlar av så har du inte garvat ordentligt igenom narven.

När du ska göra kalvskinnet så ska du tänka på att tunn skära skinnet så mycket som möjligt efter det att det legat i badet någon dag.
Det är ett tungt och blött arbete och det ger ett stelt skinn, men det är roligt att man gjort det själv.

Finduss

Acleja

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 29 dec-09 kl 14:59 »
Lite nyfiken vad använder man ett älgöra till ??? ???
Jag har hört att man göra jättefina mössor genom att sy ihop några älgöron.
/Acleja

finduss

« Svar #14 skrivet: 31 dec-09 kl 15:13 »
Jag har hört att man göra jättefina mössor genom att sy ihop några älgöron.
/Acleja

Ja det var inte dumt, ta ytterörats päls och sy ihop några stycken ;)

/Lars

Rået

« Svar #15 skrivet: 07 jan-10 kl 19:37 »
Att göra mössor lät som en kul ide. Är det ingen som har en bild på nån? :D

Acleja

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 09 jan-10 kl 23:47 »
Att göra mössor lät som en kul ide. Är det ingen som har en bild på nån? :D
För några år sedan hade tidningen Land en artikel om en kille som utnyttade absolut allt på de älgar han fällde. Där fanns en bild på en jättefin mössa gjord av fyra, tror jag, älgöron.

Jag kan ingenting om skinnberedning - Så jag måste fråga: Skulle det vara svårt att bereda älgöronen för att kunna använda dem?

/Acleja

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser