Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför har ni vaktlar?  (läst 4636 gånger)

mattisvick

• -
Varför har ni vaktlar?
« skrivet: 15 nov-09 kl 11:25 »
Hejsan.
Vi funderar på att skaffa vaktlar. Vi har höns som springer fritt och går in när de vill men antar att vi inte kan ha vaktlar på samma sätt? är en inhängnad ute det bästa så de kan picka och sprätta som de vill?

Vad äter de? Och är efterfrågan så stor att vi har möjlighet att sälja äggen? Vad tar ni för ett ägg? Hur många bör man ha i en grupp? Vi har mycket plats.
Kom gärna med andra tips.

Viktoria

Daaniel

• Gäst
SV: Varför har ni vaktlar?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-09 kl 11:54 »
Hejsan.
Vi funderar på att skaffa vaktlar. Vi har höns som springer fritt och går in när de vill men antar att vi inte kan ha vaktlar på samma sätt? är en inhängnad ute det bästa så de kan picka och sprätta som de vill?

Vad äter de? Och är efterfrågan så stor att vi har möjlighet att sälja äggen? Vad tar ni för ett ägg? Hur många bör man ha i en grupp? Vi har mycket plats.
Kom gärna med andra tips.

Viktoria
Vaktlar kan man inte ha fritt! dom springer iväg och kommer aldrig tillbaka.. ska man ha utegård ska man tänka på att ha tak över, vaktlar flyger väldigt bra.
Mina äter vanligt hönsfoder.

Jag skulle rekomendera 1 tupp och kanske 4 hönor, men går att ha betydligt fler hönor. jag tar 8kr styck för mina kinesiska dvärgvaktel ägg

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #2 skrivet: 15 nov-09 kl 12:04 »
Om du går in på min hemsida så hittar du mycket information om vaktlar!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 15 nov-09 kl 14:06 »
Jag skaffade vaktlar för att jag var ute efter de små söta äggen. ;D Tyvärr så vägrade de värpa under ett halvår men sedan när jag flyttade ned dem i hönshuset i en marsvinsbur... Då jäklar, nu får jag minst 3 ägg om dagen utav mina 3 hönor. Ibland 4 ägg (någon lägger 2 ägg om dagen). Väldigt kul att plocka de små söta prickiga äggen (har japanska vaktlar).

De är inga gosedjur, mina har blivit rätt lugna nu så jag kan plocka ut dem en stund och till och med ha tuppen liggandes lös i mina handflator och prata med honom (vilket inte är så smart för när de får för sig att sticka, då går det fort ;D). Tappa ALDRIG en vaktel utomhus, de flyger åt helsike och det gäller att du får tag i dem så snabbt som möjligt då de förvildas på nolltid och då kan de vara mycket svåra att få tag i om näst intill omöjligt.

I matväg så ger jag mina en blandning av allfoder, snäckskal, havrekross och kalkon göd. De vill gärna ha lite skrymslen och växter/grenar i sin inhägnad.
En sak man får tänka på om man har högvärpande japaner är att man måste kläcka fram nytt varje år för att hålla gruppen vid liv då de bara lever i ca 2 år och i vissa fall ännu mindre beroende på hur mycket de värper.

Köttet ska tydligen vara en delikatess, har ej testat ännu men ska slänga in ett gäng ägg i kläckaren snart och antar att det kommer bli en del tuppar över då.  =/
De blir könsmogna vid ca 6 veckors ålder.

Jag 20kr för ett 6-pack, 40kr för ett 12-pack.... Ingen har köpt hitills!  ;D ;D ;D  ;D (gör inte mig något som äter upp äggen själv ;D)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mattisvick

• -
« Svar #4 skrivet: 15 nov-09 kl 14:29 »
Tack för alla svar. Jag har fått en lite klarare bild ev djuren nu. Och Vi kommer nog skaffa vaktlar till våren då man kan ha dem ute i bur. De är nog livligare än jag trodde, men bättre att skaffa kunskap innan de kommer, 

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 15 nov-09 kl 15:10 »

mattisvick

• -
« Svar #6 skrivet: 15 nov-09 kl 16:10 »
En sak till dök upp i huvudet. Vilken ras rekomenderar ni?  och vilka har ni själva? Jag vill ha någon med fin färg(om det skulle fungera).

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 15 nov-09 kl 16:17 »
Jag har Japanska som sagt. Dessa är rätt tåliga och kan lägga uppåt 300 ägg per år, finns i flera färger, min favoritfärg är honungsfärgad. Den färgen är dessutom könsvisande, man kan se vad som är tupp och höna genom fjäderdräkten.

Så finns det en större verison, japansk jumbo. Tror de lägger lite mindre ägg, de är nog mer avsedda för kött, eller?  ???

Så finns det kinesiska dv vaktlar... De är pyyyyyttesmå! ;D Är nog de vaktlar som funkar bäst att ha som burfåglar inomhus. Värper mest på våren.

Sedan så finns det Bobwhite (som jag inte vet mycket om)... Tofsvaktlar mfl... =) Men den vanligaste och lättaste är nog den japanska skulle jag tro?  ???
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 nov-09 kl 16:19 »
En sak till dök upp i huvudet. Vilken ras rekomenderar ni?  och vilka har ni själva? Jag vill ha någon med fin färg(om det skulle fungera).

Jag har kinesiska dvärgvaktlar och dom är pyttesmåå som linkoso sa.
mina värper nu på hönsen/vintern också, hr man värmelampa så kan dom värpa året runt.

Men skulle nog rekomendera japanska..

Soshila

• Småland
« Svar #9 skrivet: 15 nov-09 kl 16:32 »
Håller också på japanska. Särskilt om det är ägg du är ute efter.

Daaniel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 nov-09 kl 16:38 »
Håller också på japanska. Särskilt om det är ägg du är ute efter.
Vad är man ute efter om man har kinesiska då? inte kött eller ägg :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 15 nov-09 kl 16:41 »
Prydnad! ;D

Soshila

• Småland
« Svar #12 skrivet: 15 nov-09 kl 16:45 »
Kineserna är väl inte lika starkt avlade mot äggläggning som japanerna i alla fall.

Daaniel

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 nov-09 kl 17:06 »
Kineserna är väl inte lika starkt avlade mot äggläggning som japanerna i alla fall.
Mina lade 4 ägg varje dag. även nu på hösten/vintern. men nu när 3 av hönorna dog har den sista hönan slutat att lägga ägg. :/
SÄLJER DOM NU :D så om någon är intresserad finns det 2 kinesiska vakteltuppar och 1 höna till salu :P
måste bli av med dem! >.<

mattisvick

• -
« Svar #14 skrivet: 15 nov-09 kl 17:07 »
Har kollat på hjälmvaktel. Men tyvärr får vi nog välja något tåligare.

Daaniel

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 nov-09 kl 17:09 »
Har kollat på hjälmvaktel. Men tyvärr får vi nog välja något tåligare.
hjälm vaktlar är coola men absolut inga nybörjar djur :(

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 15 nov-09 kl 17:32 »
alla säger nog japanska. de är även "kända" för att vara tåligare mot kyla än andra vaktlar. och tycker de är lagom för kött och så lägger de mycket med ägg. den perfekta rasen ;D dock ruvas det ju sällan...

Soshila

• Småland
« Svar #17 skrivet: 15 nov-09 kl 18:07 »
På tal om det där med ruvning, här http://hos.sandnet.se/stackmurs/ kan man läsa att
Citera
Vaktlar överlever på enbart torrfoder á la höns MEN fett- och framför allt proteinhalten blir alldeles för låg så de ruvar inte. Därav den gängse uppfattningen att de Japanska vaktlarna inte ruvar.

Vad tror ni om det? Där finns också förslag på foder till vaktlar, bland annat torkade insekter (sköldpaddsfoder) ingår i det.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 15 nov-09 kl 18:24 »
jo, har läst det på den sidan. Men jag vet inte, tänk tex hybrid höns som lägger ungefär lika mycket som vaktlar gör. de HÄNDER ju att det ruvar, men det är väl inge brist hos dom som gör att de inte ruvar.. eller? tycker det är bättre och mer ekonomiskt att kläcka i maskine istället för att köpa massor med dyr mat som man aldrig komma tjäna in sen på de vaktlar man säljer  :-X ska testa sedan efter jul att samla ihop en hög och se om de lir sugna. har hört att det kan trigga igång dom :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 15 nov-09 kl 18:31 »
Händer ju att vaktlar ruvar också, precis som hybridhöns... =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser