Jag skaffade vaktlar för att jag var ute efter de små söta äggen.

Tyvärr så vägrade de värpa under ett halvår men sedan när jag flyttade ned dem i hönshuset i en marsvinsbur... Då jäklar, nu får jag minst 3 ägg om dagen utav mina 3 hönor. Ibland 4 ägg (någon lägger 2 ägg om dagen). Väldigt kul att plocka de små söta prickiga äggen (har japanska vaktlar).
De är inga gosedjur, mina har blivit rätt lugna nu så jag kan plocka ut dem en stund och till och med ha tuppen liggandes lös i mina handflator och prata med honom (vilket inte är så smart för när de får för sig att sticka, då går det fort

). Tappa ALDRIG en vaktel utomhus, de flyger åt helsike och det gäller att du får tag i dem så snabbt som möjligt då de förvildas på nolltid och då kan de vara mycket svåra att få tag i om näst intill omöjligt.
I matväg så ger jag mina en blandning av allfoder, snäckskal, havrekross och kalkon göd. De vill gärna ha lite skrymslen och växter/grenar i sin inhägnad.
En sak man får tänka på om man har högvärpande japaner är att man måste kläcka fram nytt varje år för att hålla gruppen vid liv då de bara lever i ca 2 år och i vissa fall ännu mindre beroende på hur mycket de värper.
Köttet ska tydligen vara en delikatess, har ej testat ännu men ska slänga in ett gäng ägg i kläckaren snart och antar att det kommer bli en del tuppar över då. =/
De blir könsmogna vid ca 6 veckors ålder.
Jag 20kr för ett 6-pack, 40kr för ett 12-pack.... Ingen har köpt hitills!

(gör inte mig något som äter upp äggen själv

)