Ibland är jag bestämd. Ibland spekulerar jag. Så jag försöker bara vara tydlig de få gånger som jag faktiskt har en bestämd uppfattning. I många andra fall är jag beredd att ompröva och diskutera fram andra förklaringsmodeller. Fast jag ändrar mig ibland även i mina bestämda åsikter så jag är öppen för allt.

Men jag måste ändå säga att jag argumenterar för mina ståndpunkter - kanske man behöver backa tillbaka och se vad jag skrivit i hela tråden för att få ihop vad jag menar.
Med äldre hus skulle jag nog säga 1880-talet (i en del fall även äldre) fram till modernismen och andra material - ungefär 1930-50-talet beroende på om man hållit kvar vid äldre traditioner.
En byggnads princip är egentligen samma oberoende konstruktionssätt. Man har tilluft, frånluft och värme. Dagens byggnader kräver mekanisk ventilation där man i många fall samtidigt passar på att utnyttja värmen i en värmeväxlare. På äldre byggnader sker tilluften antingen i ventiler i ytterväggarna eller i otätheter i exempelvis fönster. Frånluft sker genom ventiler i murstocken eller genom eldstaden. Eldningen värmer murstocken som även gör att luftkanalerna i skorstenen fungerar som frånluft.
Slutar man elda eller inte lika ofta så vandrar den fuktiga luften ut genom innertaket och bjälklaget (äldre byggnader har i regel ingen fuktspärr). Eftersom vindsutrymmet dessutom i regel är kallare än tidigare genom att man inte eldar men också genom att man ofta har tilläggsisolerat bjälklaget. Den varmare fuktiga inneluften möter undertaket som är kallt och vatten faller ut i form av kondens.
Universallösningen idag är mekanisk frånluft som ska suga ut den fuktiga inneluften och blåsa ut den i skorstenen eller i en ventilationshuv. Problemen kan bli att det blir en väldig fukttillförsel i en kall skorsten som riskerar att frysa sönder. Dessutom kvarstår problemet att man har en kall stenpelare i huset som kyler ner.
Jag har själv dessa problem och jag kommer förhoppningsvis att lösa dessa genom att:
1. Täta alla luckor och liknande för att undvika att få upp fuktig luft.
2. Alla fönster förses med nya tätningslister för att undvika kondens mellan rutorna.
3. Insatseldstad har installerats i den öppna spisen. Eldning kommer att ske dagligen.
4. En frånluftsfläkt installeras på vindsutrymmet med anslutning till badrummet samt två sovrum till att börja med. Ansluts till det tidigare kalla skorstenen som jag nu ska börja elda i.
5. Översyn av ventiler i ytterväggar. Eventuellt installation av moderna som justerar sig själva vid kallt väder.
6. Kontinuerlig mätning av temperatur och fukt på vindsutrymmet.
Jag kommer inte att öppna upp vindsutrymmet mer i första läget som annars brukar vara en standardlösning. Det är inte säkert att ökad luftgenomströmning här innebär lägre luftfuktighet men det får man prova sig fram när man har en fuktmätare monterad.