Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en brädfodring kan väll vara bärande?  (läst 1732 gånger)

lumpus

• Gäst
en brädfodring kan väll vara bärande?
« skrivet: 15 nov-09 kl 09:14 »
jo jag har en dålig utegångshall fd traktorgarage,  en dålig naturstengrund bara lagd direkt på marken , söderväggen är slut även syllen är halvdålig, den används för häst nu och det är ju dåligt vindskydd med denna dåliga fasad,det ligger ett tungt eternittak som börjat bukta,,  jo nu kommer min undran om jag river väck söderväggen och ersätter den med vanlig tp20 plåt, då tänker jag på bärigheten,är ju ett tungt tak som redan börjat bukta,,  inbillar mig att en frisk brädvägg hjälper till att bära upp bygdnaden,,kanske det blir sämre stabilitet av beg takplåt på väggen?  ja jag vet jag har svårt att förklara ,,snurrar gärna ihopa det hela men hoppas ni fattar vad jag menar?

Existens?

• Gäst
SV: en brädfodring kan väll vara bärande?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-09 kl 12:08 »
Nej, jag tycker nog korrugerad plåt är väl så stabilt som brädor, fördelen med plåt är ju att den även strävar upp väggen i sidled på ett helt annat sätt än brädor.

Men...

Det är väl knappast huvudfrågan? Det måste väl finnas bärande stolpar med jämna mellanrum??

Och så måste du ju kolla upp konstruktionen, och räta det som behövs, det är ju ingen mening att greja med det och förvänta sig att plåten ska bära upp hela bygget.. för det gör den inte.

symbiosis

• Jojo
« Svar #2 skrivet: 15 nov-09 kl 21:03 »
en dålig naturstengrund bara lagd direkt på marken

Blev nyfiken, hur ska en naturstengrund helst vara lagd? Förhoppningsvis för jag nytta av att veta det nån gång...

lumpus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 nov-09 kl 21:07 »
Nej, jag tycker nog korrugerad plåt är väl så stabilt som brädor, fördelen med plåt är ju att den även strävar upp väggen i sidled på ett helt annat sätt än brädor.

Men...

Det är väl knappast huvudfrågan? Det måste väl finnas bärande stolpar med jämna mellanrum??

Och så måste du ju kolla upp konstruktionen, och räta det som behövs, det är ju ingen mening att greja med det och förvänta sig att plåten ska bära upp hela bygget.. för det gör den inte.

är bara stolpar i hörnen ca 5 meter långt är skjulet,

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 nov-09 kl 21:09 »
vad är det som är snett? vad har gett sig?

lumpus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 nov-09 kl 21:15 »
i framkant så har de bägge stolparna glidit av grundstenen så det är bara hörnstolparna som håller hela taket i framkant är väll ca8 meter brett så taket börjar bukta ner i framkant mitten,sen lutar det hela åt högersidan också,vet inte om jag förklarar så nån förstår,,men det blir ett spann på 8 meter med bara stolpar som bär i hörnorna.

lumpus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 nov-09 kl 21:21 »
ska se om kameran kommer fram så jag kan lägga in en bild på eländet,  ser lite komiskt ut ;D som skjulet är berusad på nåt vis liksom vinglar å sitter i hopsjunken

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 nov-09 kl 21:50 »
Citera
en dålig naturstengrund bara lagd direkt på marken

Blev nyfiken, hur ska en naturstengrund helst vara lagd? Förhoppningsvis för jag nytta av att veta det nån gång...

Beror på jordmånen. Har lagt kallmurade grunder här direkt efter att ha avlägsnat matjorden. Ligger som fastgjötet i urberget, men här är det en ganska grov morän under. Direkt på lerjord eller andra mindre dränerade jordar är nog ingen höjdare.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 15 nov-09 kl 22:09 »
8 meter brett och 5 meter långt?  ;)
Du måste sätta en stolpe mittpå som hjälper till att ta upp lasten, 8 meters spann är för mycket, om det inte är nåt slags fackverktakstolar.
Kanske tom två stolpar, det beror på lasten.
Och snedstagning också, så inte hela kalaset viker sig.
Sen kan du välja vilket fasadmaterial som helst.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 15 nov-09 kl 22:32 »
Till att börja med skulle jag lyfta tillbaka dom stolpar som glidit av grunden och säkra dessa så att dom står kvar, lämpligen genom att borra ner ett par skruvar i grunden och skruva fast Spikbleck mellan sten och stolpe. sen kan man ju se över takkonstruktionen och göra ev förstärkningar.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

lumpus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 nov-09 kl 14:46 »
8 meter brett och 5 meter långt?  ;)
Du måste sätta en stolpe mittpå som hjälper till att ta upp lasten, 8 meters spann är för mycket, om det inte är nåt slags fackverktakstolar.
Kanske tom två stolpar, det beror på lasten.
Och snedstagning också, så inte hela kalaset viker sig.
Sen kan du välja vilket fasadmaterial som helst.

har jag inte varit tydlig nog? det fanns två stolpar på de 8meterna men de har glidigt av stenarna och stenarna är bara laggda direkt på marken ,,så jag får gjuta nån ny stödbalk och sen hissa upp med domkraft mm mm  så nu så buktar ju taket lite granna, men det var främst söder väggen som ska åtgärdats i vinter det andra är sommar jobb.

Dela detta:

* Inloggade just nu

832 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser