Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra nybörjarras?  (läst 3731 gånger)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Bra nybörjarras?
« Svar #20 skrivet: 16 nov-09 kl 07:52 »
Som nybliven hönsägare (och dessutom genbanksansluten ;D )vet jag att det är helt okey att ha sina höns i hönsgård fast man har lantrashöns anslutna till genbank.
Det kan finnas många skäl till att man inte kan ha sina höns frigående - trafik,vilda djur och fåglar eller egna djur ;D.
Så ta du och kolla runt och se om du kan göra studiebesök hos hönsägare för att hitta den ras du vill börja med.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 16 nov-09 kl 08:14 »
hej! Det viktiga i "bevarande" av lantraser är att de får leva på ett naturligt sett, :D gör en stor hönsgård med träd och buskar! :P och att man har en lantras! :-[Lantraserna har det (nog) :-* bättre än "industrihönsen" .....Och så blir man så lycklig över sina höner när de värper goda, ;D egna ägg !  Ställ gärna fler frågor!!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Gamina

« Svar #22 skrivet: 16 nov-09 kl 12:10 »
Jag har Gotlandshöns med genbank och de bor i hönsgård (160-170m2) genbanksansvarig för GOtlandshönsen har sina i gård. Det kanske inte är det optimala men tyvärr är verklgieheten som den är och då kan det vara ett måste.
Om du funderar på en lantras men inte har bestämt vilken du vill ha så titta även på antalet individer av rasen. Hedemora, Åsbo och Blommehöns är de som är vanligast så det finns andra raser som har större behov av bevarare. Av de övriga finns det
Gotlandshöna 466
Kindahöna 600
Svarthöna 483
Orusthöna 371
Ölandshöna 440
Jag valde Gotlandshönan för jag ville ha en stor härdig ras och hade sett bilder där de var så fina. Dessa höns passar mig utmärkt mina är dock inga knähönor menkommer gärna fram och pratar lite. Jag var nybörjare när jag skaffade dem.
Genbank för Gotlandshöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #23 skrivet: 16 nov-09 kl 12:12 »
Alla våra hobbyhöns ahr det bättre än industihönsen, det går inte alls att jämföra.

Sätt dig ner och skriv upp vad du vill ha ut av hönsen, som tex äggantal, äggstorlek, ev kött osv. Sen sätter du dig ner o kollar vilka raser som stämmer med vad du önskar så kommer du säkert att hitta nån bra ras. Finnx ju så många med olika äggfäreger, storlekar, utseende, färg osv.

Mårran

• Uppland
    • Mårrans kaniner
« Svar #24 skrivet: 16 nov-09 kl 17:40 »
Undrar också vad som är en lämplig fördelning tuppar/hönor, alltså hur många hönor till en tupp?

putte95

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 nov-09 kl 17:48 »
ungefär 6-7 hönor kan du ha till en tupp!...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 16 nov-09 kl 17:58 »
Håller med Putte. Hos mig har det varit lugnt i grupperna ända tills det blivit över ca 8 hönor.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Mårran

• Uppland
    • Mårrans kaniner
« Svar #27 skrivet: 16 nov-09 kl 22:37 »
Nu lutar det lite åt Gotlandshöns (att genbanksansvarig bor nästan nästgårds är ett enormt plus, då kanske man kan tigga till sig ett studiebesök och kolla in hönsen live  :)). De verkar inte vara så jättemånga så jag kanske kan känna att jag gör en liten insats med min lilla husbehovsskock.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 17 nov-09 kl 07:02 »
Det blir ett bra val!  ;D Då får du det bästa stöd, och tips! och det är just de "små" hushållsflockarna som är viktiga i bevarandet  ;D Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #29 skrivet: 17 nov-09 kl 09:48 »
Fast jag skulle rekomendera att ha två tuppar, annars kan man ge sig tusan på att den ende tuppen blir tagen av ett rovdjur eller dör på annat vis, och det är inte alltid lätt att få tag på en ny... Det går bra att ha två tuppar på 6-7 hönor också...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Daaniel

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 17 nov-09 kl 11:12 »
jag har 3 tuppar på 7 hönor  :-[ men 2 av dem är ungtuppar, dom ska inte bo i den buren sen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser