Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktelsnack  (läst 9068 gånger)

Archibald

Vaktelsnack
« skrivet: 05 mar-06 kl 17:04 »
Nu har jag haft vaktlar sedan i juli, så man börjar få lite kläm på dem.

funderar lite över om jag skall bygga om deras bur, så deras mark kommer upp lite grann, de nyttjar inte riktigt utrymmet om man så säger. och då kan man ha förvaring under dem....

hur har ni gjort för era vaktlar?

sedan så har jag en upp och nervänd plastback med hål i som de kan gömma sig i, vilket de aldrig gör, så den är mest praktiskt för att vattenbehållaren skall stå plant.

problem, tja, problem och problem... de lägger äggen precis överallt.
de är ganska renliga, för de skiter mestadels i samma hörn, men sedan så lägger de äggen överallt i buren.
hur skall man göra för att de skall lägga dem på samma plats? kan man bygga ett rede som fungerar för dem?

jag har spån över hela botten, något de nyttjat att gömma fodret i, upptäckte jag när jag rengjorde sist. tyckte de åt mycket, men de hade bara 1 dm med mat nedgrävt bredvid matkoppen.

jag har testat att ha halm i 'buren'...det trampad de mest ner.
kutterspånet gräver de ner sig i så att de lägger halvägs ner. äggen läggs i gropparna som sedan täcks för, ibland.

har funderat på att så gräs på fat och lägga in i buren, det kan ju växa bredvid, och så kan man skifta.

gör jag fel som har kutterspån på hela botten,kanske skall jag bara ha det där jag vill att de skall lägga äggen? men jag tror de skulle sluta röra sig i buren om jag tog bort spånet.

i julas tog jag in en gran de kunde gömma sig under, vilket var halvuppskattat, i alla fall nedersta delen, men de satte sig aldrig i granen, de håll sig på marken, som väntat. därav att jag tror de klarar sig med en lägre bur.

dagens bur är plcead i ett hörn, med nät runtomkring de två resterande kanterna.
på ena sidan, som vätter mot hönsen, satte jag upp ett finmaskigt nät, så att hönsen inte skulle försöka hacka en sovandes vakel och för att tuppen inte skulle försöka fastna med huvudet i hålen.

nu ser jag att vaktlarna brukar sitta där och kika på hönsen och framför allt kycklingarna, som de verkar tycka vara spännande.
jag hade planer på att sätta upp en 20-30 cm hög kant runt i buren , för att de skulle kunna ta skydd i alla hörn, men deras nyfikenhet gör att det har stoppat mig hittills.

skulle vilja se era vaktelburar och veta hur ni har gjort.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Vaktelsnack
« Svar #1 skrivet: 05 mar-06 kl 17:23 »
De lever ju i gräsområden i det vilda så plastväxter som har lite hängande blad tycker de är bra att lägga äggen under. Jag har en konstgjord ampellilja, där unde ligger alltid äggen och de själva tycker också om att ligga där.

Jag har dem just nu lösa på hönshusgolvet (ihop med mina hedemoror) men kommer att göra långa burar i flera våningar inför avelssäongen. Vi måste bara komma ihåg att göra ett mjukt tak så de inte slår skallarna då de flyger!
Förra året vingklippte jag dem för att få dem att stanna i sina utrymmen ( med 1 meter höga väggar) men efter ombyggnaden slipper jag det, vilket ska bli skönt.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Archibald

« Svar #2 skrivet: 05 mar-06 kl 17:36 »
vad kommer du göra för mått på de burarna?

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 05 mar-06 kl 17:39 »
 Jag går också i vakteltankar :)
Kommer att ta hem ägg bara det blir så pass varmt att äggen inte "fryser ihjäl" i posten och det nu inte blir problem med "Fågelinfluensaeländet".
 Har ni några smarta lösningar på "mjukt tak". Jag vill helst inte vingklippa dom jag heller.
                       Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Archibald

« Svar #4 skrivet: 05 mar-06 kl 17:44 »
min fru tycker de är rätt tråkiga och menlösa, i förhållande till hönsen, men äggen är ju trevliga.

jag tycker de är lite roliga och gillar att se dem fluffa och prata lite som de gör.

tänkte öka på besättningen med några till så att man får någon skörd, vet inte var jag skall stanna i mängden...

de äter lite och gör inte så mycket väsen av sig.

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
« Svar #5 skrivet: 05 mar-06 kl 18:15 »
Vi har våra vaktlar i en stor bur av mjukt plastnät,perfekt för dem,ingen fara att de slår sig!
Har dem på spån och hö,har hängt in knippen med torkade nässlor till dem som de gillar att ligga under.
Vad ger ni era för mat?-våra älskar morötter,sallad,groddar och alger som de får förutom kalkon start.
Hur svårt är det att få vaktlar att ruva,någon med erfarenhet som kan berätta?

Archibald

« Svar #6 skrivet: 05 mar-06 kl 18:19 »
de skall ha mycket protein för att börja ruva. vissa säger att det är svårt, andra att bara de får ordentligt med mat så sätter de igång.
jag har gett mina sojaprotein medans tuppen levde, men nu är det liksom ingen ide ...

mina får kalkon start, lite sallad, äpple, lite rester, fågelfrö den typen man ger undulater. jordnötter m.m.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 05 mar-06 kl 20:20 »
Ser att ni ger vaklarna kalkonstart, finns det både med och utan antibiotika ?
Mina får allfoder och undulat/finkblandning, just nu bor de i en stor innekaninbur, sån med plastback tilll botten. Jag  har ställt upp den på två lastpallar som står på högkant, bekväm arbetsställning.
Skulle oxå köpa några fler (Gruff:jag har inte glömt, bara dåligt med tid ;))just nu har jag bara fem st och det känns lite lite, då jag tror det är max två hönor.....
Som underlag har jag kutterspån och brukar lägga in en tuss hö som är uppskattad att krypa i.
Ska göra nåt mer "vaktelanpassat" till sommaren har jag tänkt.

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Archibald

« Svar #8 skrivet: 05 mar-06 kl 21:15 »
kalkon start är utan antibiotika, det är kalkon start cocc som har det, och det måste man beställa, får inte finnas på lager hos granngårdenbutikerna....
... eller är det fasan start jag har där ute... blev tveksam nu...tror det är fasan start....
jaja, får kolla på säcken i morgon.

jag funderade på att ha dem inne, men det blev ett blankt nej från regeringshåll.
kanske om vi fixar till bottenvåning .... ::)

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #9 skrivet: 06 mar-06 kl 08:29 »
Måtten kommer att bli ungefär 0,70x3 meter med möjlighet att dela dem på mitten så jag får två burar med måtten 0,70x1,50. Taket kommer nog att bli bärnät, Högbergas fasannät eller Granngårdens fyrkants-plastnät.
Jag har pappersströ med hö ovanpå som bottenmateriel.
Ska också göra utegård till dem á la hönsgård i miniformat, ca. 2x3 meter stor, med planterat randgräs i  - sedan får vi se om det går att ha dem ute i sommar eller ej...
- har just registrerat mitt fågelinnehav till länsstyrelsen. Har ni andra gjort det?

Ja visst är de mysiga - köp maggots på någon fiskesportaffär ska ni höra på frekventa minikluckanden från vakteltupparna. Det låter supergulligt!

Jag ger mina vuxna fasan hög, undulatblandning, hampfrö, frukt och grönsaker, groddar och gröpe (av kornkross, alger och linfröpellets). Köper även maggots, syrsor och torkade insekter (som blötläggs ihop med gröpen) som jag ger ungefär en gång i veckan.
Vaktelkycklingarna får undulatblandning, kornkross, hampfrö och  fasanstart.

Camhed har haft flera ruvande vaktelhönor. Hon kan berätta. De har ruvat ute i grästuvor.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 06 mar-06 kl 08:35 »
Kicki: torkade insekter, köper du det i zoo affären, är det typ sköldpaddsfoder.

Vilken könsfördelning har ni tyckt passat bäst om man inte vill ha så många, 4:1, 5:1 eller ?

/Anna
« Senast ändrad: 06 mar-06 kl 08:36 av Anna Ho »

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #11 skrivet: 06 mar-06 kl 08:41 »
Ja det säljs som sköldpaddsfoder och finns både på zooaffärerna och på ÖB. Syrsor m.m. är levande foder som finns på zooaffärerna och maggots är också levande som finns på fiskesportaffärer.

Jag tycker 1 tupp till uppemot 10 hönor är lagom per flock - i alla fall minst 1:5 annars blir hönorna så kala på ryggarna.

Har kursverksamhet!

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 06 mar-06 kl 08:46 »
Kalkon/fasan start är det bästa köpefodret för vaktlar.
Vill man ge dem billigare och trevligare mat, så är en mjölmaskodling bra. mjölmaskar + krossade spannmål ges till vaktlar i sydostasien i deras "äggfabriker", det är säkert ett riktigt bra foder, eftersom de värper supermycket.

Vaktlar trivs på marken, så burar behöver inte va höga, de kräver inte så mycket plats heller, det går att ha 15/kvm utan att det är trångt. I kommersiella odlingar har de upp till  50/kvm eller tom mer.

När jag hade ett större antal vaktlar, gav jag dem fasan start.
Det fungerade utmärkt, även om jag (kanske inte vaktlarna) tyckte det verkade enahanda, så jag hade lite mjölmaskar som "godis".

Jag hade torvströ till mina vaktlar, och skiktet var bara nån centimeter, så att äggen skulle kunna hittas. Strö bytte jag ofta och det blev ett kraftigt gödsel.

När det gäller könsfördelning är 1 till 10 bra hos de som ska värpa konsumtionsägg. I avelsburen bör 1 till 4 vara bäst, för att få tillräckligt befruktade ägg. Honorna uppvaktas hårt med för många tuppar, och tupparna slåss ganska mycket.
« Senast ändrad: 06 mar-06 kl 08:59 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 06 mar-06 kl 09:15 »
Fodret Fasan hög finns på granngården och är 40:- billigare per säck. Det är för äggläggande viltfågel och innehåller protein och annat väl inom vaktlarnas behov. Jag har produktblad på datorn om någon vill ha.

Anna Ho, dina vaktlar ligger snart i frysen. Man kan inte lägga undan fågel i flera månader och ta för givet att uppfödaren har plats och foder till dom medans man "gör annat" eller "ska komma nästa helg" och "nästa vecka" i all evinnerlighet.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #14 skrivet: 06 mar-06 kl 09:55 »
Nackdelen med fasan hög är att den är stort pelleterad så man måste stå och krossa den till vaktelkycklingar

Har kursverksamhet!

ekl

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 mar-06 kl 11:21 »
Gruff:
jag vill gärna ha ett produktblad fasan hög.
tack.

Helenan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 mar-06 kl 11:32 »
Kan man ha tre vaktlar i en bur i barnens rum som andra har en hamster?? Det låter ju kul!!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 06 mar-06 kl 11:45 »

Anna Ho, dina vaktlar ligger snart i frysen. Man kan inte lägga undan fågel i flera månader och ta för givet att uppfödaren har plats och foder till dom medans man "gör annat" eller "ska komma nästa helg" och "nästa vecka" i all evinnerlighet.

Ursäkta, men jag fick uppfattningen när vi "pratats " vid att det inte va nån brådska, men lägg dom då i frysen, det finns nog andra att köpa sen framöver.
Och ursäkta så mycket igen för besväret.... :-\

(Det är inte lätt att hinna vara överallt med lagårn full med djur och barn med ett aktivt fritidsliv, allra helst inte denna årstiden med snöiga och hala vägar.)

//Anna
« Senast ändrad: 06 mar-06 kl 13:39 av Anna Ho »

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #18 skrivet: 06 mar-06 kl 13:11 »
Har du sett mitt mail Gruff? Jag köper dem gärna - om de inte kostar en förmögenhet förståss...

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #19 skrivet: 06 mar-06 kl 13:12 »
Kan man ha tre vaktlar i en bur i barnens rum som andra har en hamster?? Det låter ju kul!!
Mnja, visst kan man. De är söta men inga kramdjur precis.

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser