Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyköp av vaktlar (och höns)  (läst 2451 gånger)

Archibald

Nyköp av vaktlar (och höns)
« skrivet: 05 mar-06 kl 16:38 »
Skall skaffa lite mer vaktlar, ägg till hönskycklingar finns i den lånade kläckaren.
men jag funderar ändå på att köpa några andra nya.
tidigare så fick jag tag på en i kalmar som hade vaktlar billigt.
törs man köpa de upp till stockholm nu, så som läget är?
de måste ju passera oskarshamn, och de kanske redan kan ha smittan, och de kanske kan få den på vägen.
vad tror ni?
vaktlar bor ju så här års inomhus, så de borde klara sig, tycker man, eller?

jag har blivit lite skeptisk till transporten, men då jag har en kompis som just nu är i kalmar, så hade det varit praktiskt om han kunde ta med sig dem upp.

« Senast ändrad: 05 mar-06 kl 16:39 av Archibald »

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Nyköp av vaktlar (och höns)
« Svar #1 skrivet: 05 mar-06 kl 16:44 »
Eftersom du känner den som ska köra så köp dem. De är ju som sagt inne och packas inne. Du packar upp dem inne - smart kanske om du inte tar in lådan i ditt hönshus utan packar upp dem någon annanstans och därefter tar in dem där de ska vara.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Archibald

« Svar #2 skrivet: 05 mar-06 kl 16:50 »
man skulle egentligen ha dem som karens någonstans, men du syftar på att lådan i sig skulle kunna vara källa till smitta?

tycker det låter väldigt praktiskt att ta dem den här vägen och mina 3 vakteldamer saknar sin tupp, kanske.... de säger inte så mycket.
iofs är de lugnare nu, men det kan bero på många saker, tuppen var ju hispig.

känner att skall man ha vaktlar är det roligare att få lite fler ägg snabbare så man kan göra något med dem. 3 ger inte så mycket...

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #3 skrivet: 06 mar-06 kl 08:38 »
Ja du vet ju inte vart lådan har stått och vilken smitta den kan föra med sig.
Visst är det allra bäst med karantän, det använder jag alltid numera men har ännu inte fått till någon sådan i isolerat hus utan det får än så länge bli bara i et eget rum i samma hus som hönsrummet - inte bra men bättre än inget. Då vi har något djur där är vi nog med att sköta dem sist för att inte föra ev. smitta fårn dem til våra egna djur.

Nej 3 är alldeles för lite! ca. 10 hönor + tupp tycker jag är mer lagom per flock.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser