Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten hönsbur????  (läst 4111 gånger)

Kista

• Gäst
Liten hönsbur????
« skrivet: 14 nov-09 kl 11:58 »
Har tänkt att skaffa yttligare några höns och undrar om denna buren är förliten?
den är 2 meter på längden och 1 meter bred, hur många höns får jag isåfall ha i den???

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Liten hönsbur????
« Svar #1 skrivet: 14 nov-09 kl 12:36 »
Får... det är väl lagligt att trycka in 9 höns/kvm, dvs 18 stycken i din bur, men lämpligare är kanske 4-6st...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Kista

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 nov-09 kl 12:58 »
Får... det är väl lagligt att trycka in 9 höns/kvm, dvs 18 stycken i din bur, men lämpligare är kanske 4-6st...
Okej, men mår hönsen bra av det? att inte kunna flyga runt så mycket? har tänkt att ha en lucka på sidan och öppna den så dom kan gå ut i utegården.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 nov-09 kl 13:04 »
Om hönsen har möjlighet att gå  ut så gör de det. Mina är mest bara inne för att äta och sova :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Daaniel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 nov-09 kl 13:22 »
Jag har tänkt sälja mina problem-vaktlar och har typ en lika stor bur som kista. tänker ha höns där istället, men mina kommer ej ha tillgång till utegård helatiden då jag har flera hönraser som också måste ha tillgång till den, men jag ska fixa ett "tidsschema" så alla får vara ute på egna tider.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 14 nov-09 kl 15:55 »
Jag har tänkt sälja mina problem-vaktlar och har typ en lika stor bur som kista. tänker ha höns där istället, men mina kommer ej ha tillgång till utegård helatiden då jag har flera hönraser som också måste ha tillgång till den, men jag ska fixa ett "tidsschema" så alla får vara ute på egna tider.

men då kan du lyfta ut de hönsen du har i buren ut i hela naturen och de andra som har en utegård får gå i den. alla glada! ;)

Daaniel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 nov-09 kl 15:57 »
men då kan du lyfta ut de hönsen du har i buren ut i hela naturen och de andra som har en utegård får gå i den. alla glada! ;)
så dom går fritt menar du?
går inte då vi har en väg precis "bakom" hönhuset :P
eller menar du lyfta ut hela buren? :P

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 14 nov-09 kl 15:58 »
ah, menade ute fritt.

haha "hela naturen" >_< ¨åste bara skratta åt mig själv  8)

men om buren kan vara ute och du kan göra något litet hus till det så kan man ju göra så också? :)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #8 skrivet: 14 nov-09 kl 15:59 »
kör med en del såna burar under vintern fast mindre 150x60 cm med rede och ovanpå det sittpinnar..har 4-6 höns i en sån bur..dom får gå ut 2-3 ggr i veckan om det är bra väder..sandbad finns nedanför burarna och det har dom tillgång till 2 ggr/vecka..tycker att det funkar helt ok..sen när det blir vår så går dom ute hela tiden med tillgång till krypin med rede och sittpinnar på nätterna
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Daaniel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 nov-09 kl 16:01 »
ah, menade ute fritt.

haha "hela naturen" >_< ¨åste bara skratta åt mig själv  8)

men om buren kan vara ute och du kan göra något litet hus till det så kan man ju göra så också? :)
har tänkt att bygga/köpa en sommar-utebur till dem med en/ett skyddande liten koja/hus där dom får vara på sommaren.
blir nog bra i slutändan :)

Daaniel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 nov-09 kl 16:03 »
kör med en del såna burar under vintern fast mindre 150x60 cm med rede och ovanpå det sittpinnar..har 4-6 höns i en sån bur..dom får gå ut 2-3 ggr i veckan om det är bra väder..sandbad finns nedanför burarna och det har dom tillgång till 2 ggr/vecka..tycker att det funkar helt ok..sen när det blir vår så går dom ute hela tiden med tillgång till krypin med rede och sittpinnar på nätterna
Hur många reden har du alltså "kryp in hål" där dom lägger äggen :P

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #11 skrivet: 14 nov-09 kl 16:28 »
nä redet är  L30xB60xH30 med en vägg mellan så det blir 2 reden 30x30x30..ovanpå redet har jag en plywoodskiva som jag kan dra ut och skrapa utifrån..ovanpå plywooden ca 5 cm ett sluttande nät och 5 cm ovanför nätet sittpinnen som är 60 cm lång..höjden ovanför den är 45 cm till taket eller golvet på nästa bur..har 2 våningar
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Daaniel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 nov-09 kl 19:17 »
hur är det med pärlhöns, kan man ha dom i en bur med det måttet?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 16 nov-09 kl 19:29 »
Låter inte som en bra ide, pärlhöns är väldigt aktiva (och nervösa) av sig...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Daaniel

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 nov-09 kl 19:31 »
Låter inte som en bra ide, pärlhöns är väldigt aktiva (och nervösa) av sig...
aha okej, hur står bör buren vara??

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #15 skrivet: 16 nov-09 kl 20:17 »
Pärlhöns bör gå fritt ute, det är ju litegrann vitsen med dom..varningssirener och att hålla efter möss, ormar och annat trevligt..funkar inte i bur. Är ingen expert på pärlhöns utan har bara haft dom en säsong pga ett jävla oljud och benkvalster(orkade inte  :-\) sen är dom ju såååå smaskiga att äta så dom fick bli mat i stället  :o  8)

Daaniel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 nov-09 kl 20:22 »
Pärlhöns bör gå fritt ute, det är ju litegrann vitsen med dom..varningssirener och att hålla efter möss, ormar och annat trevligt..funkar inte i bur. Är ingen expert på pärlhöns utan har bara haft dom en säsong pga ett jävla oljud och benkvalster(orkade inte  :-\) sen är dom ju såååå smaskiga att äta så dom fick bli mat i stället  :o  8)
Men okej? så pärlhöns ska inte få ha någon bur eller hur menar du? ;s
dom måste ju ha en bur, dom kan ju inte gå utomhus 24/7

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 16 nov-09 kl 20:32 »
har aldrig haft prälhöns men har sett bilder hur folk har dom.. de flesta har dom som med höns vad jag har sett. har du ett tomt hönshus så kan man ju bara ha dom där och bygga en hönsgård till, de ska väl inte ha något special special hus eller nått ???

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #18 skrivet: 17 nov-09 kl 07:56 »
Men okej? så pärlhöns ska inte få ha någon bur eller hur menar du? ;s
dom måste ju ha en bur, dom kan ju inte gå utomhus 24/7

Mina sökte självmant skydd för natten i lagården..hade ingen speciell gård till dom..funkade för mig, vet ju inte hur du bor/har för förutsättningar

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #19 skrivet: 17 nov-09 kl 09:55 »
Visst går det att ha dem som vanliga höns, men inte i en så trång bur... De kommer bara flaxa paniskt där inne så fort du kommer in i hönshuset...

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser