Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket typ av klet behövs? Laga plåt.  (läst 16677 gånger)

Lillan

• Allt är möjligt!
    • Uppland
    • Kaoskvinnan
Vilket typ av klet behövs? Laga plåt.
« skrivet: 11 nov-09 kl 18:22 »
Mitt tak läcker in och jag fick rådet av en bekant att "lägga på något klet" som nödlösning och nu tänkte jag fråga er här vilket klet ni tror jag ska välja. Vet att det finns en hel massa sorters typ "plastic padding"...
Det är någonstans i plåten vid ett avluftningsrör som det läcker in så det ska ju vara något som funkar på plåt...
Tack snälla på förhand för er hjälp!
Förändra världen genom att förändra dina tankar. www.kaoskvinnan.se

esten

• -
SV: Vilket typ av klet behövs? Laga plåt.
« Svar #1 skrivet: 11 nov-09 kl 18:37 »
Om du vet att det är runt ett rör , eller att "hålen" är små går det bra med silicon .
Nackdelen med plastic padding är att det lätt kan släppa från plåten om det blir stora temperatur skillnader , dessutom bör det vara väldigt rent för att den ska fästa .

Moëll i Trädet

• -
« Svar #2 skrivet: 11 nov-09 kl 23:20 »

Hagmans      http://www.hagmans.se/
"Kärleken är livets bäste vän"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 12 nov-09 kl 00:58 »
Något som heter sikaflex är helt underbart.

Det är flexibelt och vatten avstötande. fungerar kanon som limm
Drabbas ej av mögel och stelnar inte, finns att köpa hos bygghandeln.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 12 nov-09 kl 09:30 »
Något som heter sikaflex är helt underbart.

Det är flexibelt och vatten avstötande. fungerar kanon som limm
Drabbas ej av mögel och stelnar inte, finns att köpa hos bygghandeln.

En gång i tiden var det lätt att köpa Sikaflex och räkna med att allt skulle bli bra. Men numera finns det ett helt sortiment av alla möjliga olika fog- och tätningsmassor som säljs under det varumärket.
Den "bra" Sikaflex-massan är baserad på polyuretan, och det är den man ska använda i sådana här sammanhang - alltså inte t ex silikon- eller latexmassor som också heter Sikaflex.

Det går naturligtvis lika bra att använda en polyuretantätningsmassa av något annat märke, t o m Biltema har en sådan i sortimentet.

En nackdel med alla polyuretanmassor är att tuben hårdnar rakt igenom på någon månad sedan man har öppnat den, hur noga man än försöker sätta igen pipen.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #5 skrivet: 13 nov-09 kl 08:46 »
Fillcoatfiber (slemmig seg gummimassa med armering) har jag lagat tak med och det har funkat / hållt hur bra som helst, man kan antingen laga småfel eller stryka på en hel takyta. Det funkar att laga även när taket är blött och tätar direkt. Säljs på byggvaruhuset eller Jula och kostar ca: 300:- litern.

stigman

« Svar #6 skrivet: 19 nov-09 kl 10:00 »
skrapa rent och torrt, värm i beck, är det rost förseglas med rå linolja

Menteverde

« Svar #7 skrivet: 19 nov-09 kl 11:49 »
Klisterasfalt är rätt billigt och fungerar hyfsat.

Yashica

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 18 dec-09 kl 19:57 »
Kanske lite sent att komma med ett inlägg i den här tråden? Såg att någon rekommenderade Sikaflex o ville bara säga till dig med taket att : läs säkerhetsföreskrifterna! (På tillverkarens hemsida finns rekommenderad skyddsutrustning) Jag arbetade med just Sikaflex förra sommaren (stenläggning) o dessutom utan handskar (pga "pilligt" arbete), vilket ledde till en allvarlig allergisk reaktion
Det handlade om utslag som brast, hudinfektioner, 2 rejäla antibiotika-kurer, allergitester o klippkort på hudkliniken, så, om det inte är för sent, se åtminstone till att inte få det på huden

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 18 dec-09 kl 22:23 »
Kanske lite sent att komma med ett inlägg i den här tråden? Såg att någon rekommenderade Sikaflex o ville bara säga till dig med taket att : läs säkerhetsföreskrifterna! (På tillverkarens hemsida finns rekommenderad skyddsutrustning) Jag arbetade med just Sikaflex förra sommaren (stenläggning) o dessutom utan handskar (pga "pilligt" arbete), vilket ledde till en allvarlig allergisk reaktion
Det handlade om utslag som brast, hudinfektioner, 2 rejäla antibiotika-kurer, allergitester o klippkort på hudkliniken, så, om det inte är för sent, se åtminstone till att inte få det på huden

Vilken slags Sikaflex var det du arbetade med? Var det en polyuretanmassa eller någon annan slags produkt? I andra sammanhang (t ex som bas för tvåkomponentfärger) så har ju polyuretan ersatt äldre kemikalier (t ex epoxy), just för att polyuretan är mindre allergiframkallande.

Yashica

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 19 dec-09 kl 18:17 »
Minns ju inte sifferkombinationen efter produktnamnet, men patronen hade röda "stripes" mot vit botten, svart text tror jag Hade innehållsdeklarationen förut, men minns inte om det innehöll polyuretan
Hade det som alternativ till PL 400, vilket jag aldrig fått ngn reaktion av, men Sikaflex skulle, enligt chefen, vara mer hållbart  o bättre resistent mot vatten
Enligt säkerhetsföreskrifterna, vilka jag läste på internet efteråt(!), stod att man vid användande skulle ha andningsskydd samt att de specificerat vilka typer av handskar som gav tillräckligt skydd Det var väl då jag insåg faran i att ha gått med skiten på händer o armar i två veckor!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 19 dec-09 kl 22:11 »
Polyuretanmassan blir mycket mjukare än PL400 sedan den har härdat, så om du hade Sikaflex som var avsedd som sättlim (alternativ till PL400) så var det nog någon annan sort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser