Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mura i sten.  (läst 11326 gånger)

Baltazaar

• WHAT DOESNT KILL YOU,IS YOUR LIFE
    • -
Mura i sten.
« skrivet: 10 nov-09 kl 15:22 »
Hej på er murarmästäre.

Har efter ett omfattande grävjobb på tomten blivit stenrik på stora stenbumlingar.
Vill utav dessa bygga en grund till ett växthus och undrar hur man gör med marken
där själva muren skall ligga.
Jag förmodar att jorden skall grävas bort och ersättas av grus eller stenkross,som underlag
för stenarna.Växthuset skall bli ganska stort,så det kommer säkert väga en hel del.Enligt skrönor skall stenmurarna i småland vara lika djupa under mark som över,men det kanske beror på att de ville göra av med så mycket sten som möjligt,eller så är det just skrönor.
Jag skulle vilja få klarhet i vad som gäller för att göra en stabil grund,med bärighet för ett
växthus på ca 100 kvadratmeter,utan att för den skull behöva bygga en bunker som står emot
missiler.
Efterlyser tips på hur man går tillväga med förarbete,dränering m,m och även tips på tex litteratur om själva murningen,eller helst av allt era egna erfarenheter.
Vänliga hälsningar.
Baltazar.
Bättre en tia i handen än en tjuga i foten.

sub rosa

SV: Mura i sten.
« Svar #1 skrivet: 10 nov-09 kl 15:44 »
Ska du odla i bänk eller direkt i jorden? Om du ska odla i jorden kanske ett paddat bärlager inte är bästa grejen? :-\
Förslag till bärlag är att gräva ett ca500cm brett *90cm djupt dike. grunda med 0-40 och padda. (frostfritt) sen gjuta en syll på ca 20cm som du kan mura på. armera direkt i våt betong med hela armeringsjärn och var noga med hörnen. Men hela grejen kan kosta en slant ??? 40m*50cm*20cm betong=4m3 betong+armering+0-40 ???
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

stedevil

« Svar #2 skrivet: 11 nov-09 kl 00:31 »
"Stabil grund för ett växthus på 100m2"

Det där kan ju betyda vad som helst. Du kan ju klara dig med stampat jordgolv i ett växthus och huset stående på betongplint tex.
Är du mer specifik med dina uppgifter så kan du få mer och bättre råd. :)

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #3 skrivet: 11 nov-09 kl 16:13 »

Skrönor har ibland ett korn av sanning... Visst finns det murar som är lika höga under som ovan jord. Men är ju sällan så naturligtvis. Speciellt inte dom som ligger ute i marken. Man var av naturliga skäl nogare närmre gården. Sedan hängde det ju naturligtvis på vilken snits läggaren hade.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Baltazaar

• -
« Svar #4 skrivet: 11 nov-09 kl 17:08 »
Tack för visat intresse.

Sub rosa: Marken är sluttande och jag tänkte mig mura upp ena änden mer för att v-huset
skall hamna rakt. Min tanke är att bygga v-huset i direkt anslutning till bostaden,annars hade jag valt en annan plats,men det är utsikten att ha ett stort uterum som lockar.Odlingen kommer ske både på bäddar och i marken,men om man verkligen behöver 500 cm breda bärlager går det åt en massa yta och dessutom går man miste om mojligheten att odla intill muren,vilket vore synd.Betyder "paddad" att man tryckt till gruset med en såndär vibrerande manick?
Stadevil:Ursäkta om jag är luddig,men projektet är bara i sin linda. I nuläget har jag bara ett par annonser från blocket på beg växthus,en jättehög stora stenar och lika stora drömmar...
När du skriver plintar,-menar du sådana man gjuter i rör eller bara plintar man ställer på backen med ett grusat hål under?
Lallas:Det är just precis den snitsen jag är ute efter...
Tackåbock. Baltazar.

bakben

« Svar #5 skrivet: 11 nov-09 kl 18:23 »
[...]
Odlingen kommer ske både på bäddar och i marken,men om man verkligen behöver 500 cm breda bärlager går det åt en massa yta och dessutom går man miste om mojligheten att odla intill muren,vilket vore synd.
[...]

Jag tror det smög sig in en nolla för mycket i bredden, titta på "sub rosa":s sista uträkning där är bredden bara 50cm vilket låter rimligt tycker jag.

"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 11 nov-09 kl 18:29 »
Hej!
På platser där man är "stenrik" är oftast en stenmur så djup att den åtminstone börjar på ett frostfritt djup.
Det var av flera orsaker, man tog den jord man då fick och lade i de gropar som blev då stenen togs bort, dessutom ville man inte att en stenmur skulle lyftas av tjälen vilket på sikt resulterade i att den rasade på vissa ställen, visst var arbetskraften billigare än idag men att hushålla med kraften visste man definitivt redan då.
mvh

Baltazaar

• -
« Svar #7 skrivet: 11 nov-09 kl 21:51 »
-Såklart är det 50cm han menar. Tack bakben.
Bo i dala. Tack för det tipset. Jag hör för min inre hörsel hur glaset rämnar när tjälen lyfter växthuset......

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #8 skrivet: 12 nov-09 kl 09:01 »

Den klassiska stenmuren är ju en sk skalmur. Dvs det är två murar med fyllning emellan. Detta kräver bredd. En normal stenmur ligger på kanske ca 1.20 vid marknivå. Skiljer sig naturligtvis men det ligger i den häraden.
Naturstenssocklar är ju normalt bara en enkelmur med noga utvalda stenar som ligger i en eller två varv. Baksidan av en sådan sockel är ju inte snygg. Men det spelar ju ingen roll på ett hus eftersom det inte syns. Men beroende på hur du har tänkt dig ditt bygge så spelar det ju roll i detta fallet.
Men man kan ju naturligtvis kombinera med hålsten och på det viset bara använda natursten rent estetiskt. Är ju otvivelaktigt det enklaste.
En meter djupt är nog vad de flesta skulle säga räcker ifall man inte bygger för århundraden framåt då kanske man skall lägga sig lite djupare...  ;D

stedevil

« Svar #9 skrivet: 12 nov-09 kl 09:39 »
Stadevil:Ursäkta om jag är luddig,men projektet är bara i sin linda. I nuläget har jag bara ett par annonser från blocket på beg växthus,en jättehög stora stenar och lika stora drömmar...
När du skriver plintar,-menar du sådana man gjuter i rör eller bara plintar man ställer på backen med ett grusat hål under?

Ja sådana man gjuter (man vill ju helst ner på frostfritt djup om man hade tänkt sig att huset ska stå rakt många år...).
Fast det absolut enklaste/billigaste sättet är att skippa rören och bara borra med jordborr och sen hälla ner betongen i hålet och avsluta med att trycka ner ett järn att fästa syll eller pelare till v-huset i.

Naturstenarna hade jag sparat till dekoration, små kallmurade murar mm för att göra en snygg omgivning. Att gräva ner hälften i backen där de inte syns förskönar ju ingenting. Det gjorde man förr för det var ett otyg man försökte bli av med från åkrarna på enklaste sätt.

Annalinnea

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 nov-09 kl 20:59 »
hej alla!

jag kapar tråden lite här för jag skruvar på liknande projekt.....
min fråga är hur välmurade behöver stenarna vara på en 50cm hög grund. jag menar, är det bara att ta sten för sten och slabba på med bruk emellan eller ska de vara de vara välmurat...
alltså... måste man mura lika noggrannt som när man gör en kallmur, eller kommer bruket hålla ihop muren så att man inte måste vara lika noggrann i sitt upplägg

odlar och äter, bygger och bor.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 12 nov-09 kl 21:35 »
Utan att vara murare så lutar jag åt att det beror på vad du ska belasta muren med.
Ju högre last ovanifrån, desto viktigare att den byggs upp ungefär som en kallmur.

stedevil

« Svar #12 skrivet: 12 nov-09 kl 22:26 »
I princip, antingen kallmurar man eller så gjuter man en sockel/platta på frostfritt djup. Att bara mura en 50cm hög mur utan förbereda marken lär inte hålla så länge och i värsta fall trillar den på någon.

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #13 skrivet: 13 nov-09 kl 08:30 »
hej alla!

jag kapar tråden lite här för jag skruvar på liknande projekt.....
min fråga är hur välmurade behöver stenarna vara på en 50cm hög grund. jag menar, är det bara att ta sten för sten och slabba på med bruk emellan eller ska de vara de vara välmurat...
alltså... måste man mura lika noggrannt som när man gör en kallmur, eller kommer bruket hålla ihop muren så att man inte måste vara lika noggrann i sitt upplägg

Visst skulle man kunna mura den 'helt åt helvete' och bruket skulle hålla stenarna på plats ifall dom inte är för stora. Men det skulle bara vara för att göra något som skulle se snyggt ut (fast det hade inte blivit snyggt i mina ögon eftersom en grann murning är en stor del av skönheten...) och absolut inte belastas.
Eftersom den då altså är dåligt murad och ameringsjärn är svårt att få dit bland stenarna så säger det ju sig självt att den inte kan belastas.
Man får mao använda hålsten eller dylikt bakom som belastningen ligger på.
Men det går helt klart att fuska fram något som ser bra ut. Men en vällaggd kallmurad stenmur med rejäl storlek på stenarna är och förblir oslagbar...
Baksidan av att fuska fram en mur är att när man är färdig så kan man i stort sett lika lite som innan. Men har man gjort den med avsikten att göra ett så bra jobb som man kan då är läget ett annat när man är färdig...

Annalinnea

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 13 nov-09 kl 10:32 »
hoj hoj!

tack för svaren, självklart vill vi ju göra något som står sig även i framtiden. muren ska ju ha en bärande funktion. vi bygger det av gamla fönster och reglar, cirka 2-2,5m högt. och självklart lägger vi ju inte bara muren på backen utan grundar ordentligt med bärlager. vi bor ju i skåne så det är ju inga vargavintrar här inte. nä, bäst är att göra rätt från början istället för att stå där sen med granna tomatplantor i ett växthus som håller på att krasha.
okej, tack för oss och lycka till baltazaar med dit projekt. kanske får man se ett foto i slutänden av tråden??

o_0

Baltazaar

• -
« Svar #15 skrivet: 13 nov-09 kl 14:07 »
Tack för lyckönskningarna Annalinnea.
Nu har jag låtit grävmaskinisten göra ett dike där muren ska ligga och radat upp alla bumlingar.
Nu börjar världens nog tyngsta pussel...och du kan själv se hur musklad jag är...-Det blir kul.
-Det är  svårt att fotografera luftslott,så bilder kan dröja..
Lycka till själv.
Baltazar.

Annalinnea

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 13 nov-09 kl 18:43 »
tjoho!

ja det är rätt baltazaar... full on! det är det enda som gäller. verkar dock som ditt bygge är några cm större än vårt.
muskler är ingenting emot lite jävla anamma.
peace

sub rosa

« Svar #17 skrivet: 13 nov-09 kl 20:02 »
Tack för visat intresse.

Sub rosa: .Betyder "paddad" att man tryckt till gruset med en såndär vibrerande manick?

Ja kostar omkring 350kr+moms/dygn att hyra hos lokala maskinuthyrningsfirma! Du bör klara dig med ett dygn. 0-40 är ett stenkross med blandad storlek mellan stenmjöl=0mm och 40mm i diameter. Detta låter sig packas väl och bildar en bärande och dränerande yta. Samma princip som nästan all byggnation av husgrunder - om än detta är en enklare version.
En minigrävare kostar runt 800kr/dygn att hyra+bränsle - Jäv..gt kul att köra och inte speciellt svårt!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 nov-09 kl 21:22 »
En grip, typ på en skogsvagn eller liknande, är oslagbar när det gäller att hantera de större stenarna vid stenmursbyggen.
Mvh

Baltazaar

• -
« Svar #19 skrivet: 14 nov-09 kl 14:23 »
Nu har jag grävt det som ska grävas för tillfället,men till nästa etapp ska jag leja
in grannens bobcat,defenitivt. Har en annan granne som har en stor skogskärra med
grip,till det gängse priset: gentjänst/flaska brännvin.
När jag hade det stora sjabraket med larvfötter och maskinförare här var allt tvunget att gå
så förtvivlat fort.Snart insåg jag att det här måste få ta sin tid.
Man måste klura och vända och vrida stenarna tills de hittat "sin"plats.
Hälsningar
Baltazar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

897 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser