Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pappspik?  (läst 10708 gånger)

Strumpan

Pappspik?
« skrivet: 07 nov-09 kl 09:04 »
Nån som har nåt tips om hur man drar ur pappspik på ett smart sätt?
Dom sitter kvar efter en rivning av ett pappspänt tak. Det var helt sunkig papp och måste ner. Under fanns ett härligt trätak. Men med massor av spik. Dom är inslagna djupt och sitter som berget. Tips nån snälla?
Samlar på ufon. Här och vänder.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Pappspik?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-09 kl 09:16 »
Jag har en sån här, den har hjälpt mej massor av gånger:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spikutdragare

Tror den är lite dyr numera, det finns också en kortare variant utan glidhammare, som man använder ihop med en vanlig snickarhammare.

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=kofot

Den här japanska varianten av kofot verkar också väldigt bra, har bara provat den på mässor men ska skaffa en vid tillfälle.
Mycket bättre för småspik än en vanlig kofot.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134498371
« Senast ändrad: 07 nov-09 kl 09:23 av Foppas fot »

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 nov-09 kl 17:04 »
Hovtång brukar gå bra till småspik.
Mvh

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 07 nov-09 kl 21:26 »
hej!
Offra ett stämjärn, tunn spets som går att knacka in under spikskallen, och sen bända ur den!
mvh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 nov-09 kl 21:36 »

trädman

« Svar #5 skrivet: 07 nov-09 kl 23:34 »
Jag har använt ett stämjärn där jag filat en skåra i mitten för att få lite styrning (typ microvariant av kofot). Fungerar ok, men det är ändå ett drygt jobb att få bort all spik. I synnerhet när man måste arbeta uppåt hela tiden.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 08 nov-09 kl 09:45 »
pappspik brukar jag ta med en gammal tunnbladig skruvmejsel genom att köra in klingan under spikhuvudet så det blie wn glipa sen tar man bara en tång och drar ut den
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 08 nov-09 kl 14:31 »
Använd en utrangerad verktång (för att klippa "hästnaglar" med).  Den har ett tunnare bett, sen beror det på hur rädd om underlaget du är ;D
Jag har tagit bort gamla linoleummattor, som limmats på fastspikad masonit, för att få fram ett gammalt plankgolv att slipa. Typ några tusen att dra upp :o
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

Strumpan

« Svar #8 skrivet: 12 nov-09 kl 08:32 »
Jag vet det är millioner med spikskallar!
Och värsta hårt inslagna i taket. Det blir märken om man använder skruvmejsel eller stämjärn. Hade tänkt att behålla taket trärent, ska man måla det kan man iofs spackla i där spikarna setat.  Köpte i Gysinge en spikurdragare, den funkar inte alls. Nu är det lite för kyligt att hålla på då renoveringsobjektet är ouppvärmt. Får ta tag i det till våren. Sen det här med att jobba uppåt hela tiden. Öken!
Samlar på ufon. Här och vänder.

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 12 nov-09 kl 08:51 »
Hej!
En fundering- om det är pappspik efter ett spänntak, sitter inte spiken bara i kanten av taket?
Täcks den isf av taklisten, som du kan göra lite bredare!?
mvh

Sågaren

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 12 nov-09 kl 09:14 »
det blir ju inte snyggt om hålen syns så varför inte spackla och måla?, träet lär väll inte heller vara särskilt snyggt när man valt att spänna papp över.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

manna

• -
« Svar #11 skrivet: 12 nov-09 kl 14:52 »
det blir ju inte snyggt om hålen syns så varför inte spackla och måla?, träet lär väll inte heller vara särskilt snyggt när man valt att spänna papp över.

Om resultatet tvunget ska vara primaprima, kan man ju lika gärna dra upp gips i taket.

---

Jag körde tång-taktiken. De riktigt sega spiken fick sig en jävel av hammaren, och då ramlade skallen oftast av. De allra mest envisa fick sitta kvar. Taket målades ymnigt två gånger och resultatet är strålande. Jo, några spikhål här och var syns ju, men med golven fulla med leksaker, barn och husdjur, glor jag mest nedåt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 17 nov-09 kl 08:21 »
Har själv ägnat mig åt detta med värkande nacke och muskler...  :)

Använd stämjärn som det tipsas om ovan med en liten infilning i mitten. Kan du böja främre delen så kommer du åt lättare.

Själv insåg jag att det skulle ta för lång tid att vara alltför känslig så det är bara att slå med en hammare på handtaget så åker spiken raskt ut. Tyvärr blir det lite repigt och hålen större men man måste ändå spackla för att få det bra.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser