Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ kattlåda  (läst 5868 gånger)

Altair

Alternativ kattlåda
« skrivet: 06 nov-09 kl 20:42 »
Jag undrar om det finns någon här inne som har erfarenhet av Litter Kwitter ??
Det står på en svensk sida (coolstuff) att detta gör att katten inte vill täcka över sin skit. Kommer den "glömma bort" det om den får göra sina behov utomhus sen?

http://www.litterkwitter.com/en/index.php

Altair är den starkast lysande stjärnan i stjärnbilden Örnen.
HMS Altair, 1:a klass torpedbåt sjösatt år 1909.
HMS Altair, torpedbåt sjösatt år 1956. HMS Altair, skolfartyg sjösatt år 2007.

ledup

SV: Alternativ kattlåda
« Svar #1 skrivet: 06 nov-09 kl 20:47 »
Skulle inte tro att den glömmer , behovet att inte gömma har nog att göra med att den inte känner lukten av urinen. Gissar att lukten framkallar en nyckelretning som ger gräv reflexen. Ingen lukt =ingen grävning.
Någon som har någon annan idé?

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 nov-09 kl 21:36 »
Jag kör med torv/blomjord i kattlådan. Luktar inte, billigt o passar i rabatten efteråt.
Katterna är nöjda. Skitbra!...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Altair

« Svar #3 skrivet: 06 nov-09 kl 22:07 »
Jag bor i lgh just nu och tänkte skaffa mig en katt. Men jag hade ju inte tänkt bo så här trångt i all evighet. Man ska inte ha djur i bur tycker jag, vilket det nästan blir att ha innekatt..  ;) Därav min fundering.
Jag tror på den här idén, bara inte katten slinter och själv hamnar i sin skit... Bekvämt om man måste skaffa kattvakt. Då behöver vakten inte tömma en snuskig kattlåda och om katten ska sova borta så behöver bara dörr och lock vara öppna :)

evamarta

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 nov-09 kl 11:30 »
Passar den använda "pappers-kattsanden" i komposten tror ni? Jag började med att spola ner de små pappersbitarna i toaletten, men det känns ju alldeles fel...

Ni vet vilken "kattsand" jag menar, va?

evamarta@live.se
0767-933525

sofiaho

« Svar #5 skrivet: 28 nov-09 kl 17:36 »
Min innekatt gräver ner sin skit/kiss inne, men då vi är ute (hon följer med ut lös när jag går m hundarna) så gräver hon aldrig ner något. :P
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 18 dec-09 kl 21:57 »
Jag har en bekant som har Litter Kwitter till sina katter. Hon är allergisk och har svårt med dammet från lådan. Hennes ena katt lärde sig fort och både kissar och bajsar på toan. Den andra kissen har hon haft ett elände att lära och även om hon idag är duktig med kissandet så bajsas det utanför titt som tätt :-X Katten sätter sig på fel håll så det inte trillar ner i hålet utan hamnar på ringen och golvet brevid :-\

När kompisen är hemma hos sina föräldrar får katterna använda vanlig låda och det går hur  fint som helst :) Honkatten som ofta misslyckas hemma har inga problem i en vanlig låda.

Kompisen är inte så snabb att vurma för LK även om hon har den själv. Hon anser att det är det bästa alternativet för henne men inte för katterna.....även om det funkar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

evamarta

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 dec-09 kl 10:26 »
Kattlåde-problemet löste sig på ett lysande sätt! När jag lade i sågspån från grannens verkstad älskade de små djuren att gå dit!

Grannen blir av med sågspån, jag slipper dyr kattsand och långa transporter och ... Ja, det där var ju århundradets idé.

Om det inte finns nackdelar som jag inte tänkt på... ?

Hur är det med oljan i sågspånen, till exempel? När jag skall kompostera den, alltså.
evamarta@live.se
0767-933525

Mamsingen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 20 dec-09 kl 10:39 »
Jag kör med torv/blomjord i kattlådan. Luktar inte, billigt o passar i rabatten efteråt.
Katterna är nöjda. Skitbra!...

Verkar ju skitbra! :D ska jag nog testa t mina katter :)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

evamarta

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 dec-09 kl 19:49 »
Visst är det fantastiskt!

Måste finnas nån hake...   ???
evamarta@live.se
0767-933525

Altair

« Svar #10 skrivet: 28 dec-09 kl 18:25 »
Kattlåde-problemet löste sig på ett lysande sätt! När jag lade i sågspån från grannens verkstad älskade de små djuren att gå dit!

Grannen blir av med sågspån, jag slipper dyr kattsand och långa transporter och ... Ja, det där var ju århundradets idé.

Om det inte finns nackdelar som jag inte tänkt på... ?

Hur är det med oljan i sågspånen, till exempel? När jag skall kompostera den, alltså.

Nackdel: spån ÖVERALLT... Det om något måste ju fastna i tassarna på katten. Det kommer att finnas överallt i hela huset/lägenheten. Om det är grovkornigt så släpper det ganska omgående och katten brukar skaka av sig om den känner att det sitter något i tassarna men smått smått spån..
Annars var idén riktigt fiffig! Hade en katt för länge sedan som älskade att ligga under vår lilla såg i det varma spånet och sova.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 19 jan-10 kl 22:17 »
Sågspån kan vara ett problem för vissa katter. Är spånet gjort på tall finns det ett ämne i som frigörs när spånet blir vått (med andra ord när det kissas i lådan). Detta ämnet är starkt retande på huden och rätt många lkatter är känsliga för detta.

Själv använde jag träpellets i lådorna förr och hade en katt som blev vansinnigt sjuk :( Han fick stora köttiga eksem på tassar, ben  och hela magen :( :o :( Det blossade upp över en natt och blev en hel del dyra veterinärräkningar innan vi kom på orsaken. Alla eksem läkte ut och försvann helt när jag väl bytte ut träpelletsen i lådan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tingeling

• -
« Svar #12 skrivet: 24 jan-10 kl 14:03 »
Vi använder sågspån i lådan till våra katter. Tänk om man kommit på det för flera år sen? Himmel vad pengar man kunde sparat :) Det var någon klok kattägare här som tipsade om
det för ca 1½ år sedan, och det tackar jag verkligen för. Inga problem alls att få katterna att kissa/bajsa i sågspån. Och då är ändå de äldsta katterna 15 resp. 16 år.

Visst.... sågspån överallt  ::) ... men det är det värt, har hellre det än dyyyyyyr kattsand.
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

kattfot

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 25 jan-10 kl 15:30 »
Jag river dagstidningar i strimlor och fyller kattlådan med. Fräscht, enkelt, gratis (om man får tidningarna av grannen eller ändå prenumererar på en tidning) och inget spill på golvet.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
Michaelarids

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser