Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur slaktar man en Myskanka???  (läst 14029 gånger)

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #20 skrivet: 14 okt-11 kl 03:19 »
bedövning före yxhugg ska vara obligatoriskt, enligt forskare är huvudet vid medvetande ända upp emot 10sek.

Intressant. Har du nagon lank pa dessa forskares rapporter?

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #21 skrivet: 14 okt-11 kl 07:36 »
Det har jag förstått, att det krävs mer. Men ankan måste man ju ha såpass lugn att det går att träffa. Att hålla fast den och den sprattlar för sitt liv låter inget vidare.
Men som jag sa innan, hanterar man ankorna så de lär sig att hantering är ok så är det inga problem.

Tycker bara det verkar oerhört komplicerat

Om man tar ett grepp om vingarna längst upp vid kroppen och lyfter den på det viset är ankan helt stilla. Han sträckor huvudet en aning neråt och är lätt att träffa på rätt ställe. Du har en hand fri och kan sköta det hela själv  och blir inte klöst av de mycket vassa klor.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #22 skrivet: 21 okt-11 kl 21:38 »
Att det finns lagar och regler för vissa saker behöver inte betyda att det är det bästa för djuren. Om man skulle känna något mer utan eller med bedövning kan ingen vetenskapligt bevisa eftersom man måste rent utav uppleva det själv för att veta (lite svårt i det här fallet), tycket man ska göra vad man själv tycker är bäst för djuren och då blir det nog bäst i slutändan!  Klart slut!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #23 skrivet: 21 okt-11 kl 21:43 »
Jag har tänkt en del på detta .
Borde det inte vara lättast att skjuta ankan i huvudet o använda ljuddämpare så dom andra ankorna inte hör?

Jag tänkte om man väntade tills den sov o sen sköt den .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neiklot

  • Gäst
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #24 skrivet: 24 okt-11 kl 09:22 »

Jag fick 3st myskankor med mig hem ifrån svärmor...

2st är födda iår men den ena är 3år gammal.

Är det >Ok< (rent gastronomiskt) att slakta en sådan?
Jag menar, han är inte för gammal för att anrättas med gott resultat??

:)


Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #25 skrivet: 24 okt-11 kl 10:12 »
En myskis jag slakta var 6 år gammal o var inget fel på den. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #26 skrivet: 24 okt-11 kl 10:18 »
Jag fick 3st myskankor med mig hem ifrån svärmor...

2st är födda iår men den ena är 3år gammal.

Är det >Ok< (rent gastronomiskt) att slakta en sådan?
Jag menar, han är inte för gammal för att anrättas med gott resultat??

:)
Jag har också ätit någon enstaka gamling. Precis som med höns är tillagningstiden längre.  Jag  brukar inte heller ta tillvara inälvsmaten när djuren är äldre. Annars går det alldeles utmärkt att äta så länge man har ett gott recept  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Neiklot

  • Gäst
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #27 skrivet: 24 okt-11 kl 14:02 »
Linkoso: jag tror inte att ungdrakarna (säger man så?) är till ålders..

Utan den gamla på 3år. :)

Azoo-Lina: Okej, då blir det ankmiddag till helgen. :)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #28 skrivet: 24 okt-11 kl 18:46 »
Va? ??? Jag menade med mitt inlägg att den 3 åriga inte är för gammal för o ätas och att jag själv slaktat o ätit en myskdrake som var 6 år gammal (dubbla åldern mot din 3 åriga) och att köttet smakade bra (likadant som de yngre fast längre tillagningstid) ... Eller vad är det jag inte fattar?  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Neiklot

  • Gäst
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #29 skrivet: 29 okt-11 kl 12:02 »
Va? ??? Jag menade med mitt inlägg att den 3 åriga inte är för gammal för o ätas och att jag själv slaktat o ätit en myskdrake som var 6 år gammal (dubbla åldern mot din 3 åriga) och att köttet smakade bra (likadant som de yngre fast längre tillagningstid) ... Eller vad är det jag inte fattar?  :-[

Äsch, ber om ursäkt!
Det är jag som läser försnabbt, läste "6 mån"..

;)


Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #30 skrivet: 29 okt-11 kl 18:48 »
;D ;D ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #31 skrivet: 07 nov-11 kl 22:18 »
Kom fram till förra helgen att mammas slägga/storhammare som hon köpte i syfte till o slå ned häststolp funkar utmärkt till o klappa till ankor i skallen med innan avblodning. Bred och bra yta att träffa med och tung så att det blir en smäll de ska ha väldans otur om de klarar av o hålla sig medvetna eller ens vid liv av den ... Funkar jättebra till kaniner också... Och antagligen till kalkoner o gäss med... Höns håller jag mig till o svinga bakhuvudet i en kubbe, bord lr sten istället, annars blir väll huvudet totalmosat.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #32 skrivet: 07 nov-11 kl 23:19 »
Jag tyckte det var mkt smidigt att skjuta myskankan vi slaktade i helgen.
In i boxen när dom andra ankorna o djuren var ute , pang! o han var borta , avbloda genom att skära av halsen o så fick han hänga en stund upponer i fönstergallren knöt fast fötterna bara , hink under , inget slabb . Klart!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #33 skrivet: 07 nov-11 kl 23:57 »
Jag tyckte det var mkt smidigt att skjuta myskankan vi slaktade i helgen.
Hagel, bult eller rullebör?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #34 skrivet: 08 nov-11 kl 21:40 »
Vanligt skott ,ej hagel eller bult o vafan är rullebör?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #35 skrivet: 08 nov-11 kl 23:23 »
Vanligt skott ,ej hagel eller bult o vafan är rullebör?
Enhjuling man skjuter framför sig. Med hästskit i...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #36 skrivet: 08 nov-11 kl 23:37 »
Enhjuling man skjuter framför sig. Med hästskit i...


känner att jag har bott i skåne tillräckligt länge att jag börjar få koll nu, känns gött  o:)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur slaktar man en Myskanka???
« Svar #37 skrivet: 08 nov-11 kl 23:46 »
Jösses*skakar på huvudet åt dialektala vridningar av det svenska språket* ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 1 användare
nqt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser