Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olycklig....  (läst 4470 gånger)

_olfi_

• Medelpad
Olycklig....
« skrivet: 05 nov-09 kl 17:17 »
För ett tag sedan hittade vi en köpare till våra får, som vi lite motvilligt beslutat oss för att sälja. De flesta tackorna såldes tidigt, men vår superfina Gotlandsbagge samt en äldre tacka blev kvar - de hade en annan köpare. Nu har köparen dragit sig ur i sista sekund så nu måste vi antagligen slakta avelsbaggen och tackan. Köparen fick sig en utskällning i telefonen, och sen dess har vi frenetiskt letat andra fåruppfödare - vi hittade ett par gotlandsuppfödare som kunde köpa baggen men eftersom vi inte hade papper på att våra får inte dragit på sig sjukdomar från någon annan flock (även fast de inte varit någon annanstans än här) så blev det inget där heller.. Vill bara lägga mig ner och gråta!! Förbannad!!!
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

ulfg

SV: Olycklig....
« Svar #1 skrivet: 05 nov-09 kl 19:19 »
Beklagar verkligen - det är så trist när det går fel på det viset. Livdjursmarknaden är stenhård när man inte har de rätta papperen. Folk litar inte på varandra och MV är tyvär en levande realitet. En bonde på Öland fick visst slakta ut hela sin besättning på flera hundra gutar förförra året för att han fått in sjukdomen.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 05 nov-09 kl 19:31 »
Vad trist... Hoppas att ni hittar någon annan köpare.

Det är verkar bli allt svårare att sälja djur utan status, vi kommer själva att påbörja MV-programmet nu i vinter.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 06 nov-09 kl 06:44 »
Det rimmar inte med att ni tänkt sluta med får. Men om ni verkligen tycker om  djuren och inte kan bli av med dem. MV-testa dem och håll dem som gräsklippare en säsong till så skall ni nog få dem sålda nästa år. M1 status håller för de flesta.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 06 nov-09 kl 18:03 »
Det rimmar inte med att ni tänkt sluta med får. Men om ni verkligen tycker om  djuren och inte kan bli av med dem. MV-testa dem och håll dem som gräsklippare en säsong till så skall ni nog få dem sålda nästa år. M1 status håller för de flesta.

Vad rimmar inte med det?  ??? Det är ingen på gården som varken har intresse eller tid med dem längre - det betyder inte att vi inte bryr oss om dem.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 06 nov-09 kl 19:42 »
Jag menade bara att mitt förslag om att behålla dem en säsong till inte rimmade med att ni ville bli av med dem. Även om ni vill bli av med dem tänkte jag att det skulle vara lättare att sälja dem som livdjur om ni testade dem för MV så skulle ni få M1 status på dem och då få lättare att sälja dem. Om ni kör det testet kanske ni rentav kunde få dem sålda ganska snabbt. Kostnad för test avräknat livjdurspriset plus minus noll, men ni slipper slakta dem.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #6 skrivet: 06 nov-09 kl 21:54 »
Beklagar verkligen - det är så trist när det går fel på det viset. Livdjursmarknaden är stenhård när man inte har de rätta papperen. Folk litar inte på varandra och MV är tyvär en levande realitet. En bonde på Öland fick visst slakta ut hela sin besättning på flera hundra gutar förförra året för att han fått in sjukdomen.

Det spelar ingen roll om man litar på varandra eller inte. Alla som har M1 eller högre status skulle sänka den.
Jag tycker det skulle vara tvång att meadi visna testa alla djur i sverige.
Har själv slaktat ut min besättning då de var smittade och alla tackor på jobbet (450st) likaså.

vårlängtan

• Småland
« Svar #7 skrivet: 06 nov-09 kl 22:26 »
Man kan inte heller MV testa färre djur än fem. Det har försvårat det för oss.
Men nu kan vi komma igång.
Njuter av värme och allt det gröna!

hustran

« Svar #8 skrivet: 07 nov-09 kl 01:44 »
Som jag ser det så är det nog så att har vi "tagit död på" alla MV3 i Sverige så skall vi jaga alla andra ev. sjukdomar i EU området..... vi kommer aldrig att kunna ha en får avel i sverige. Kostnaderna för alla vet. instanser. Experter!!! och dyl. Tar kål på oss.  Även om du "flyr" till flälls med dina får  så vakar EU över dig. Dessutom så har du barnavårdsnämnden hängande över dig..".Kan det vara farligt för barnen att leva här?" Osv. Hur i hellsicke skall vi kunna leva och bo?  Har allting inte gått för långt?.....Snälla Hjälp!

vårlängtan

• Småland
« Svar #9 skrivet: 07 nov-09 kl 06:42 »
Jo, hustran! Nog har det blivit lite väl mycket byråkrati av
en god längtan efter ordning och reda.

Njuter av värme och allt det gröna!

Lilla Tackan

« Svar #10 skrivet: 07 nov-09 kl 17:19 »
Jag har svårt att förstå att Hustran sågar Maedi- Visna programmet.
I dag är 70 % av landets får kontrollerade vid minst ett tillfälle.
Programmets mål var från början att skapa en MV-fri livdjurshandel men ses möjlighet att
på sikt helt utrota sjukdomen. 

Om man börjar med djur som har M3 status, så är det inte mycket arbete som krävs för att behålla den
och det är inte dyrt heller.

Om man står utanför programmet finns ju det förenklade programmet.

Läs om programmet på svenska djurhälsovårdens hemsida.

Jacob

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 07 nov-09 kl 17:25 »
Vi funderar på att testa våra, är det någon som vet vad det kostar?  ???
Köttfår

hustran

« Svar #12 skrivet: 07 nov-09 kl 18:06 »
Jag "sågar" absolut inte MV-programmet. Har själv varit med i ca 10 år och har MV-fria djur. Vad jag menar är att det hela tiden dyker upp nya sjukdomar som vi bör prova våra djur för. Blåtunga är väl ett exempel. Dessutom en del andra kommande farsoter verkar det som. Jag tycker bara att pappersexersisen börjar bli alltför betungande. Att köpa en livbagge är numera värre än att köpa bil eller hus tycks det. Att inneha barn verkar ju rent av livsfarligt (för ungarna). Vi hade förut sk. öppen gård för barn som kunde se och uppleva hur får, höns och grisar levde och luktade ;D men det fick vi sluta med när det behövdes både fotbad och div. skyddsutrustningar.                 
 Märkligt att våra egna barn har överlevt. Kontrollsamhället oroar mig. Ryser när jag måste märka lammen med stora gula plaffor. ( har gått över till metallmärken). Väntar bara på att alla barn chipsmärks direkt på BB. 

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #13 skrivet: 07 nov-09 kl 21:05 »
Vi funderar på att testa våra, är det någon som vet vad det kostar?  ???

Jag hade fem får som jag MV-testade. Blodprovgrejorna och papper fick jag hemskickade och när jag ändå hade veterinär här tog han även MV-proven. När jag hade betalat veterinären skickade jag en blankett in och fick 850 kr tillbaka från mV.programmet. Så inte var det dyrt. MV-testet var fint fint och jag hade MV3 status men tyvärr finns det också fotröta och för en månad sedan fick jag slakta mina fina MV-fria och blåtungavaccinerade får. Fotröta är en tråkig sak!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Jacob

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 07 nov-09 kl 21:42 »
Hur mycket blev det totalt på 5 får?
Köttfår

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #15 skrivet: 07 nov-09 kl 23:00 »
Jag betalade veterinären 1859 kr iallt   Han tittade på en klöv som var dålig, gav tackan smärtstillande och penicillin samt tog blodprov på alla fem. Jag fick 850 kr i tillskott av MV-programmet så det kan inte ha varit så mycket för de fem fåren. Läkemedlet kostade 90 kr. Jag vet inte hur vet räknar men det finns ju en framkörningsavgift samt en timavgift tror jag . Det är inte specifierat på fakturan och lappen han lämnade vid besöket vet jag inte var den är. Men det kan ju inte bli mer änn 1000 kr i slutändan alla fall.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #16 skrivet: 10 nov-09 kl 19:03 »
Vad kostar det att MV testa, har själv 10 tackor och en avelsbagge?
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #17 skrivet: 10 nov-09 kl 22:18 »
Det kostar veterinären som skall ta blodproven minus 850 kr som man får tillbaka från MV-programmet

_olfi_

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 11 nov-09 kl 17:31 »
Ibland fattar jag ingenting..  :P Vi har haft får i typ... forever, alltså det har alltid funnits får här. I alla tider har man i bygden köpt baggar av varandra, men nu går det inte längre för nu måste man ha intyg på allting! Vi har ALDRIG haft nån smittsam sjukdom på våra får, fotröta är helt obekant för mig också. Jag vet inte hur det är med lantraserna men ibland känns det som det är alldeles för besvärligt att ha får numera - en massa extrakostnader som inte existerat förut. Alla som har renrasigt verkar köra med alla möjliga sorters vaccinationer här också, medan vi som inte haft det, ja vi kör inte med det. Ändå känner jag inte till att någon av våra andra "fårbekanta" haft något utbrott av nånting. De övriga är mer paranoida än nånsin, ser sjukdomar i varenda djur tror jag.. sjukt bokstavligen, och sorgligt eftersom det verkar som man inte har något val numera. Är det större spridning på dessa sjukdomar nu än föut? Varför då isåfall?

ulfg

« Svar #19 skrivet: 11 nov-09 kl 17:45 »
Var bor du? Det låter som rena Shangri la där du bor. Ingen MV, klövröta, inte ens blåtunga. Finns det gårdar till salu i området?

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser