Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matärtor - var köpa?  (läst 7462 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Matärtor - var köpa?
« skrivet: 04 nov-09 kl 17:54 »
Har tänkt blanda eget foder i fortsättningen och skippa allfordet. Ärtor är tänkt att ingå och då ska det ju vara matärt och inte foderärt. Var på lantmännen idag och frågade om de hade det, men fick ett stort frågetecken till svar (det var inte den kunnigaste personalen i butiken idag...) Hon trodde hur som helst att jag hade större chans att hitta det i mataffären och sa att hon trodde de bara hade foderärt och utsädesärt.

I pdf:en nedan står det att sorten Clara används både som mat och foderärt, den borde vara ok till höns eller? Och borde kanske finnas på lantmännen trots allt.

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=2&ved=0CAkQFjAB&url=http%3A%2F%2Fdirekt.lantmannen.se%2Faciro%2Fbilddb%2Fobjektvisa.asp%3Fidnr%3DYECIKRCPHOtL7ox35jVCvFmMYIGCXCGZin6HUMGXSDjKX1aM29fj6NGNWfHp&rct=j&q=mat%C3%A4rter&ei=lrDxSoX6BMLS-QbMyvXkAg&usg=AFQjCNF2NTdNeySGkq-Uw9uQJPn9Ae-ZcA

Odalmannen har gula ärtor på 20 kg säck, frågan är om det går att beställa någon stans.

Mig veterligen finns ingen ärtodlare i närheten.
Var köper ni era ärtor?

esten

• -
SV: Matärtor - var köpa?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 18:09 »
Alla ärtsorter med vita blommor är OK oavsett om det står foder-, eller mat ärt .
De vitblommiga sorterna har mindre av de skadliga ämnen som ärtor kan innehålla .
Och det borde personalen på lantmanna kunna hjälpa till med om de vet sorten och sedan kolla vilken färg blommorna av den sorten har

Soshila

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 18:13 »
Tack. Det är hopplöst att gå och handla när man inte själv vet exakt vad det är man ska ha.  ::) Får gå dit en annan dag igen...

Daaniel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 nov-09 kl 18:16 »
var du på lantmännen i reftele så vet jag hur det är där, finns 1 som vet allt och några som inte vet något :P

Soshila

• Småland
« Svar #4 skrivet: 04 nov-09 kl 18:31 »
Jo, lite så kan det vara :P. Det gäller att fråga rätt person för rätt område.

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 nov-09 kl 16:43 »
Ja, det är likadant i G-ved och V-mo också... Förmodligen likadant över hela landet. De vet inte ett skvatt.. (Jag fick höra senast i G-ved att Allfoder endast var till för kycklingar, de vuxna skulle jag minsann ge Värpvarianten... ) Jag frågade då varför de sålde Fenix Start? Hmm..  ???
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 nov-09 kl 17:20 »
Många av dom som jobbar i dom där butikerna är ju så unga, så dom vet knappt att man hade 2 olika ärtor förr. Nu odlas ju nästan bara gul ärt, alltså det man kallar mat-ärt i böckerna. och dom används då även till foder.

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 nov-09 kl 15:59 »
Många av de som jobbar på Granngården vet inte vad ett elstängselaggregat är..  ??? Då kanske man borde söka jobb på Lindex istället...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Soshila

• Småland
« Svar #8 skrivet: 10 nov-09 kl 17:43 »
Man kan ju tycka att det borde vara ett krav att ha viss kunskap, eller i alla fall intresse för lantbruk och djurhållning för att få jobb i en lån butik.

Annars tycker jag överlag de är bra i Reftele, men så är jag väl lite partisk eftersom min far jobbar där ;).

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 10 nov-09 kl 20:12 »
Jaså Soshila, då är det till Reftele man skall åka i fortsättningen, och fråga efter Herr Soshila....  ;D Nä, i övrigt ger jag inte mycket för personalen på GG. Nu vet jag ju vad jag skall ha, men stackars de som frågar om hjälp...

Daaniel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 nov-09 kl 20:15 »
Åh vad heter din pappa då? :)
Vi skulle köpa hönsnät på lantmännen i reftele, och då sa en att vi var tvugna att ta hela rullen ( 25 meter) och då frågade vi en annan och hon sa att man kunde köpa delar av nätet :P gäller att fråga rätt person!

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 10 nov-09 kl 20:17 »
Heelt OT, men ni som bor i krokarna. Vad sägs om 50 meter NYTT hönsnät (180 cm högt) för SEK 500... Hos en återförsäljare/importör i A-torp..
« Senast ändrad: 10 nov-09 kl 20:37 av JBF »

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 10 nov-09 kl 21:16 »
Och i vilka krokar menas det då???
Funderar en som ska bygga ut sin hönsgård innan sommaren ;D ;D ;D

Soshila

• Småland
« Svar #13 skrivet: 10 nov-09 kl 21:44 »
Gislaveds kommun, västra småland.

Låter intressant, men jag har ingen koll på hönsnätspriserna. Vet du vad de har för trådtjocklek? Har de någon hemsida? Jag ska bygga ny hönsgård snart, så det kan komma väl till pass!

Och pappsen heter Ingvar.

Daaniel

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 nov-09 kl 21:46 »
Gislaveds kommun, västra småland.

men jag har ingen koll på hönsnätspriserna.

På lantmännen kostar 1 meter 18 kr :)

Soshila

• Småland
« Svar #15 skrivet: 11 nov-09 kl 10:30 »
Nu har jag beställt hem en säck ärtor i alla fall av sorten Clara.

Trodde jag... De ringde åter och sa att det inte gick att beställa. Fanns 700 kg säck. Fanns utsädesärt med, men den var slut i lager, finns troligen inte förrän till våren.
Ni som fodrar med ärtor, var köper ni??
« Senast ändrad: 11 nov-09 kl 10:45 av Soshila »

Soshila

• Småland
« Svar #16 skrivet: 11 nov-09 kl 14:57 »
Granngården i Värnamo skulle ha hemma i alla fall.

Annars funderar jag över om det här kan vara rätt sort? http://www.karragarden.se/?e=search&artnr=0225 Har bekantingar som köper till vildsvinsåtel som jag kunde beställa ihop med. Har mailat dem och frågat.

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 11 nov-09 kl 14:58 »
Jag har alltid beställt av Dalviks Kvarn , de gör egna foderblandningar plus foderblandningar som kunden vill ha så de brukar ha det mesta . Plus god service .
De kör ut till stora delar av landet . Men det borde inte vara svårt att be snällt och få en säck med ex bussgods .

Soshila

• Småland
« Svar #18 skrivet: 11 nov-09 kl 16:00 »
Kärragården svarade att det var gula ärtor, men visste ej om de var vitblommiga. Men om de är gula borde de vara ok va?

Hur är hållbarheten på krossade ärtor? Jag får krossa dem hon bonden jag får spannmål från. Bör man bara krossa lite i taget, eller kan man ta t.ex. 30 kg på en gång? Har för tillfället bara 7 djur så 30 kg går väl inte åt så fort.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 nov-09 kl 21:22 »
Helt snat. Granngården ställe rinte krav på lantbr4ukskunskap. När de söker folk vill de ha såna med "butiksutbildning". Hos oss tar de från gymnaisets ty0 hanel- åbutiklinje. ingen kan ett skit.

Bäst var nrä jag skull eha en trefas-sladd. "jomen det är trefas, titta, en, två ,tre sladdar"

Dela detta:

* Inloggade just nu

966 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser