Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Retarderade växter  (läst 3323 gånger)

Mysse

Retarderade växter
« skrivet: 04 nov-09 kl 14:01 »
Hej,

Jag hittade ingen rubrik som passade då det här egentligen inte alls har med självhushållning att göra, så denna fick duga.

Jag önskade mig en porslinsblomma i födelsedagspresent - och fick två! -av min sambo. De var dessvärre inte riktigt som jag hade önskat att de hade sett ut. De var alldeles knöliga och ihopfällda blad på dem, som växer väldigt tätt och så de var uppspjälkade på en "tjusig" spiral. så vill jag inte ha dem.
De är Retarderade sa min far, som tycker att retardering är ett jä...la ofog. De är fula tänkte jag, inte alls vad jag ville ha.

Min pappa säger att vid retardering så tillsätter man något i jorden som gör att växterna blir knubbigare och bladen växer tätare. Han säger också att om man häller ut jord från en sådan kruka kan man få samma missbildning på det man odlar med förödande konsekvenser.

Så till min fråga: Om jag lyckas trassla bort dem från spiralställningen och sen tar bort all jord, det vill säga spolar rötterna rena. Kan de då bli fria från sin missbildning i framtiden och börja växa normalt. Och hur ser blommorna ut på sådana här porslinsblommor? det är ju dem som är själva behållningen. Någon som har erfarenhet?

Hälsningar Emma
Välkommen hem till oss på en kopp te!

esten

• -
SV: Retarderade växter
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 14:39 »
Jag tycker också om porslinsblommor .
Jag är osäker på om dessa blommor kommer att ändras , åtminstonde inte inom snar framtid .
Men däremot om du tar sticklingar och börjar med nya plantor , tror jag du kan få dem normala igen .

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 20:29 »
Hej!
Retarderingen försvinner så småningom. Det finns hoyor som naturligt ser ut som du beskriver så du får se hur plantorna blir när de vuxit ett tag. Förhoppningsvis har du ett vetenskapligt namn på plantorna så att du kan kolla på nätet att det är vad du vill ha.
MVH
Jan

fishyerik

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 nov-09 kl 23:24 »
Jag är ingen Hoya-fanatiker själv, men jag kan säga att nästan helt säkert rör det sig om en mutation, det är det vanligaste när växterna ser väldigt "annorlunda" ut.

Blommorna kommer troligtvis att se ut som "vanliga porslinsblommeblommor", Då dessa mutationer är vanligast från de mest odlade arterna av naturliga själ.

Googla på Hoya compacta och se om det är vad du har. 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 10 nov-09 kl 14:05 »
Min pappa säger att vid retardering så tillsätter man något i jorden som gör att växterna blir knubbigare och bladen växer tätare. Han säger också att om man häller ut jord från en sådan kruka kan man få samma missbildning på det man odlar med förödande konsekvenser.

Hej,
är ingen Hoya expert, men har tillbringat en del tid i krukväxtodling. Retarderar gör man genom att spruta växterna med ett ämne som gör att de inte växer normalt. t ex julstjärnor, som naturligt blir en buske. Det gör att du kan hålla ner höjden på växten, få ett knubbigare växtsätt osv. Dessa ämnen är såklart giftiga och egentligen inte något man vill sprida överhuvudtaget. Men att det skulle märkas synbart om du skulle lägga ut jorden har jag personligen inte märkt. Inte så att det växer upp retarderade maskrosor där. T ex julstjärnor i svensk odling besprutas en gång i veckan för att "hålla formen" Det är alltså en procedur som måste upprepas. Det finns ett antal retarderingsmedel som är tillåtna i Sverige idag: http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr87.pdf De kan också vara importerade, då medel som inte är tillåtna i Sverige kan ha använts. Alla dessa bekämpningsmedel är starkt giftiga för alla levande organismer, särskilt vattenlevande.

Jag tror som föregående personer som svarat, att de kan bli normala på sikt. Men du kanske ska ta reda på det vetenskapliga namnet på de porslinsblommor du tycker om, och söka rätt på dem. De är ju så många!

Vänliga hälsningar / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser