Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tänker skaffa får  (läst 2046 gånger)

kinna2000

tänker skaffa får
« skrivet: 04 nov-09 kl 12:45 »
Hej, jag funderar starkt på att skaffa några finullsfår. Jag vill lära mig att klippa dem, och ta hand om ullen (bereda den). Vi bor på en liten gård. Vilken ras vore lämplig? Kräver de mycket skötsel? Måste man låta tackorna få lamm? Vet någon om det finns en förening eller liknande i Linköpingsområdet där man kan får råd och hjälp? Var kan man köpa får? Har sett lite annonser på blocket osv, är det ok att köpa får så? Tacksam för svar.

Birgit

SV: tänker skaffa får
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 13:19 »
Du frågar om lämplig ras, samtidigt som du vill köpa finullsfår ??? Finullsfår är ju en ras!
Kolla Svenska Finullsföreningens hemsida för mer info. Finullsföreningens ordförande bor utanför Mjölby, så gör ett besök hos henne vet ja? Annars finns andra raser med bra ull. Finull är lite resurskrävande, då de får många lamm. Låt dem lamma vart annat år kanske?
Annars kan du kontakta den lokala fåravelsföreningen i Östergötland.
Blocket är ok om det är ok får. Registrerade, MV-fria, öronmärkta osv.

kinna2000

« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 16:01 »
Ja där ser du hur okunnig jag är... :-[  Jag trodde finull var ett samlingsnamn för raser där man i första hand tar tillvara ulllen... Tack för tipsen!

Birgit

« Svar #3 skrivet: 05 nov-09 kl 07:36 »
Utöver finull finns ju rya och Svenska Allmogefår (detta är ett samlingsnamn för ett antal gamla allmogeraser) www.allmogefar.se Där finns flera raser med bra ull, exempelvis, Svärdsjö (mest lik finull) Värmland och Åsen. Även många av de övriga har bra ull, men den varierar mycket då de inte är avlade i en viss riktning utan att man försöker bevara just mångfalden. De är lättskötta och trevliga som regel och får inte många lamm.
Även Gotlandsfår (f.d. pälsfår) har ju en trevlig ull, även om det är skinnen som är mest eftertraktade.

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 05 nov-09 kl 08:33 »
Hej!
Skaffa alla fårägares "bibel" !
Får av Erik Sjödin- finns då och då på blocket, tradera eller på nåt loppis/ bokantikvariat!
Jättebra bok om man vill lära sig om får!
mvh bo
PS Svenska Fåravelsförbundet är en bra kontakt också DS

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 05 nov-09 kl 11:24 »
Jag skulle vilja rekommendera den lilla boken "Starta med får" av Nils-Åke Fag att börja med. Den är inte så omfattande, lättläst och bra och innehåller allt man behöver veta när man skaffar får. Sedan är det förstås nästan nödvändigt att ha boken "Får", som man kan använda som uppslagsbok.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

« Svar #6 skrivet: 05 nov-09 kl 11:35 »
Erik Sjödin tar knappt ens upp allmogefåren (de är ju ingen produktionsras) så där har man inte mycket att hämta om man vill veta nåt!
Det är bättre att kontakta föreningarna och prata med dem!

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 05 nov-09 kl 16:51 »
Erik Sjödin tar knappt ens upp allmogefåren (de är ju ingen produktionsras) så där har man inte mycket att hämta om man vill veta nåt!
Det är bättre att kontakta föreningarna och prata med dem!

Får tar kortfattat upp många raser (även Allmogefåren), boken handlar ju mer om fårskötsel generellt och är inte en bok om fårraser....
 Och eftersom Ts inte valt vilken ras det ska bli kan det ju vara intressant att lära sig mer om flera raser förutom Allmogefår...
Här finns länkar till de olika rasföreningarna och distrikten i Fåravelsföreningen:
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/distrikt
 En ras som inte nämnts i tråden är ju Leicester som har fin glansig ull, lockiga fina skinn och producerar bra med kött.
 Om man ska skaffa boken Får så rekommenderar jag att man köper den senaste upplagan, jag tycker den tar upp en hel del nya rön bla angående mineraler och den behandlar olika produktionsformer och är helt klart värd pengarna :)
                          Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

_olfi_

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 05 nov-09 kl 17:50 »
Gotlandsfår är ju också en bra ras! Vi har en avelsbagge till salu nu!!!
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 05 nov-09 kl 19:15 »
Ur bevarandesynpunkt är det ju guld värt med människor som vill pröva på allmogeraserna utom gutefår - dem är det ju ganska gott om. Svärdsjöfår, Värmlandsfår mfl behövs det fler besättningar av och de har ju mycket intressanta ull och skinn. Annars är ju Gotlandsfåret tacksamt eftersom de ger både bra slaktutbyte och lättsålda skinn.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

kinna2000

« Svar #10 skrivet: 05 nov-09 kl 22:06 »
Tack för alla goda råd! Läste i Corren häromdagen om nån som har gamla fårraser, t ex Åsenfår tror jag den hette.

kinna2000

« Svar #11 skrivet: 05 nov-09 kl 22:07 »
En sak som jag undrar är: Måste man låta tackorna lamma eller...?

Birgit

« Svar #12 skrivet: 06 nov-09 kl 10:35 »
Jag anser ändå att det är bättre att vända sig till rasföreningarna och därifrån få info mtrl. Välj ut de raser du tycker verkar intressanta och försök informera dig om dem och framförallt: åk och hälsa på besättningar med tänkta raser.
Att prata med folk som har erfarenhet av de aktuella raserna ger mer än att läsa en så pass omfattande bok som Sjödins Får.
Anser "Starta med får" är betydligt mer överskådlig och tillgänglig för en nybörjare.

Emmaibäcka

« Svar #13 skrivet: 06 nov-09 kl 14:33 »
Nej, man måste inte låta dem lamma. Nästan bättre att låta bli kanske om man är ovan och vänja sig med fåren först och sen kanske prova om man vill..

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser