Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för raser?  (läst 8009 gånger)

flax

• Halland
SV: Vad har ni för raser?
« Svar #40 skrivet: 21 aug-10 kl 22:30 »
En trevlig gårdshund är annars Weathen terriern. Mycket päls, fäller inte...men hur den är på jakt vet jag inte! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Defender

« Svar #41 skrivet: 25 aug-10 kl 16:12 »
Har en American bluetiked coonhound, helt underbar hund snäll och go och mycket trevlig att jaga med.

timjan86

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 08 dec-10 kl 13:52 »
Har i nuläget en labrador/flatcoated-blandning som jag använder till apport, tyvärr är hon lite väl glad i rådjur och hjort som hon driver med fint skall, men alldeles för fort så har tänkt att skaffa mig en till hund för rådjur och räv.
Har efter en hel del rundfrågningar fastnat för strävhårig normaltax så en sådan blir det framöver, tar gärna emot tips om kennlar med föräldrar med mycket jakt i, men skicka gärna PM så behöver vi inte kapa tråden :)

/Helena
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #43 skrivet: 08 dec-10 kl 14:11 »
Jag var på grytträning tillsammans med min kompis och hans tjt och där var det en som tränade en west highland white och den var faktiskt väldigt duktig :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Nena

• Dalsland
« Svar #44 skrivet: 08 dec-10 kl 15:36 »
Vi har en engelsk springer spaniel och en korsning springer/wachtel. Vi använder inte springern till fågel vilket ju är det vanligaste, utan hon är stöthund på klövvilt. Hennes valp som är en korsning med en wachtel är också tänkt till stöt. Nu verkar det som om vi har vildsvin på g så vi har testat springern på gris och det funkade bra :D
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Lee

• Biodlare, jägare, får-, höns och duvägare
    • Öland
« Svar #45 skrivet: 01 jan-11 kl 22:47 »
Jag har en 7 årig engelsk springer spaniel som jag använder som stötande samt apporterande. Han har alltid koll på var jag är för någonstans. Oftas bli det snabba skott. Han blir alltid ledsen när jag jagar med vår unghund som är en drever på 1,5 år. Vill har omväxling med mycket skall i skogen vid drev och detta är han duktig på.

rackarns

• Närke
« Svar #46 skrivet: 20 maj-11 kl 13:22 »
Efter lite efterorskning så är Borderterriern den ras som passar in på mina önskemål bäst.

Någon med erfarenhet av Bordern som kortdrivare? Gris? Eftersök?

fauve

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 23 maj-11 kl 11:27 »
Jämthund - För jakt på älg & björn
Finsk spets - För jakt på skogsfågel & mård
Basset fauve de bretagne - För jakt på alla möjliga djurslag, otroligt allround och mångsidig jakthund!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #48 skrivet: 23 maj-11 kl 17:41 »
Efter lite efterorskning så är Borderterriern den ras som passar in på mina önskemål bäst.

Någon med erfarenhet av Bordern som kortdrivare? Gris? Eftersök?
var själv sugen på en borderterrier förut...en bekant har en som gärna driver rådjur...

jag fastnade dock för jack russel terrier...högställd och släthårig.. och då de velat bibehålla jakten så går de ej registrera i skk,,, därmed är jakten bevarad ;)
Fjäderfän och kaniner

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #49 skrivet: 23 maj-11 kl 18:53 »
Dom borderterrier jag har träffat har varit väldigt trevliga hundar men har nog aldrig träffat en som man jagat annat än gryt med :)  Ett hett tips som jag tycker skulle passa dig är tysk jaktterrier eller jack russell, men speciellt tjt då det är en hund som älskar att arbeta och gör allt för sin ägare :) Dessutom så kan du göra precis vad du vill om du så vill apportera, kortdrivare, ställand mm. med en tjt :) har tyvär inte själv någon utan håller mig till jack russell ännu men min kompis som jag jagar mycket med föder upp sådana och det är rent ut sagt underbara hundar :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

rackarns

• Närke
« Svar #50 skrivet: 28 maj-11 kl 10:54 »
De tjt jag träffat har alla varit uppskruvade, faktiskt också många av jrt.. vill ha en samlad hund. Visst finns det undantag åt båda hållen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser