Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögliga flaskor  (läst 1317 gånger)

KjellX

• Västergötland
Mögliga flaskor
« skrivet: 03 nov-09 kl 19:22 »
Har fått en omgång Grolsh ölflaskor med patentkork (vet inte om det heter så?)
Men dom e mögliga på botten, hur rengör man dom bäst? Tänkte dom kunde fyllas med hembryggt för servering på Julbordet :)

Kabo

SV: Mögliga flaskor
« Svar #1 skrivet: 03 nov-09 kl 20:00 »
Steg !: Börja med varmt vatten och lite maskindiskmedel eller (var försiktig) kaustiksoda. Låt det stå ett dygn eller så. Skaka, borsta osv. Har du tur försvinner det.
Steg 2: Skaffa sand. Inga stora stenar inblandad utan jämn och fin. Töm sand, vatten och diskmedel i flaskan och skaka utav bara den. OBS det måste vara vatten och diskmedel i annars kan sanden repa.

Sanden kan återanvändas gång på gång; jag brukar tömma den i ett kaffefilter och låta den torka till nästa loppisfynd.

Om det fortfarande är läbb kvar upprepa steg 1 och 2.

Om gummipackningarna ser hela och fina ut; koka dem med lite diskmedel.

(Varför ger ingen mig ett gäng grolshflaskor :( )

KjellX

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 nov-09 kl 08:34 »
Tack för tipsen Kabo, menar du att det går att koka gummitätningarna? Jag testar nog med att diska dom i varmt vatten.

Jo, jäkla tur att jag fick tag på dom, det var på håret att de skulle slängts...

Appeltorp 12

« Svar #3 skrivet: 05 nov-09 kl 10:00 »
köp en flaskborste eller två, det är alltid bra att ha hemma och kostar inte många tior.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Kabo

« Svar #4 skrivet: 05 nov-09 kl 12:33 »
Jag brukar alltid koka mina packningar; både till flaskor och konservburkar. Diskmedel i kokvattnet använder jag bara första gången eftersom man inte vet vad "loppisfynden" varit innan dom flyttat hem till mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Ljunghonung, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser