Jag får nog säga att mitt uppvärmningssystem framför allt är optimerat för låg investeringskostnad.
Enplanshus på ca 70 m² med torpargrund. Skorsten med två rökgångar, en vedspis (golvmodell, 50-talstyp) ansluten till den ena rökgången och en relativt modern gjutjärnskamin till den andra. Direktverkande elradiatorer, huvudsakligen oljefyllda, i samtliga rum. Billig luft/luft-värmepump.
Driftläggningen är den att värmepumpen får stå för grundvärmen. Elradiatorerna används normalt inte alls nuförtiden men brukar få vara inkopplade med nerställd termostat som frysskydd om jag är bortrest på vintern. Eldning sker när det börjar vara omkring nollgradigt ute eller ovanligt ruggigt väder. Det kan också förekomma att det eldas om det blir en tillfällig kallperiod på sommaren. I första hand eldar jag i kaminen, i andra hand i vedspisen. Detta för att vedspisen kräver så mycket mer finkluven ved som dessutom brinner ut fortare, det blir betydligt mer arbete med både eldning och vedklyvning jämfört med att elda i kaminen.