Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur värmer NI era hus?  (läst 2085 gånger)

Pia från Finland

• Övriga världen
    • Livet med Bosse
Hur värmer NI era hus?
« skrivet: 03 nov-09 kl 16:56 »
Ska inom kort börja renovera en gammal bondstuga från slutet på 1800- eller början av 1900-talet (är inte riktigt säker hur gammal kåken är). Huset har blivit renoverad nån gång och har värmts upp med el och genom eldning i en plåtkamin och en vedspis i köket. Huset är i två plan, men övervåningen är inte inredd, men den kommer att bli när vi börjar på. Skulle jag tippa så är ytan drygt 100m2 i ett plan. Nu funderar jag på uppvärmningen i detta hus. Skulle inte vilja ha något pannrum i huset (alternativt kan man kanske ha det i någon annan byggnad på gården), men skulle vilja ha en ekonomisk och långsiktig lösning som helst inte leder till så stora påfrestningar på Moder Jord. :) Nu skulle jag veta vad NI har för uppvärmning i era hus och jag tar gärna emot tips och förslag på hur vi ska ordna med värmen.

Tack för eventuella tips och idéer!  :D

bo_i_dala

SV: Hur värmer NI era hus?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-09 kl 17:53 »
Hej Pia!

Jag anser att ved eldad i en miljögodkännd panna är det bästa alternativet! Kombinerat med en acctank är det inte alltför mycket jobb (som är en nackdel med veden)
Ett annat bra alternativ är pellets eller flis!

Bästa komforten får du med ett vattenburet system.

Alla mina förslag går att ha i en intillliggande byggnad, fliseldning närmast kräver det!
mvh

incarnadine

« Svar #2 skrivet: 03 nov-09 kl 18:05 »
Eldar också med ved har två acctankar. Vi eldar en gång per dag i ett praktiskt taget oisolerat  tvåplanshus. Men jobb är det! Vi kapar och klyver själva det behöver ju inte alla göra såklart!

Det jag tänker på är ju att det blir dyrt att sätta in ett vattenburet system i huset! Det är ju väldigt bra men det är ju mkt jobb med en sån sak. Ska man ha golvvärme så får man ta upp golven och ska man ha element får man ju borra sönder golven med ju!

Sen behövs ju varmvattnet och det är ju skönt (billigt) att ha det veduppvärmt

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 03 nov-09 kl 19:43 »
Vi har en sådan här ispinne: http://www.octopus.tm/
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #4 skrivet: 03 nov-09 kl 19:47 »
vad kostade pinnen?
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #5 skrivet: 03 nov-09 kl 19:52 »
Den minsta modellen kostar ca 61000 inkl moms och kompressor. Våran är en hybrid då den är kombinerad med en jordslinga som är 60 meter och ligger i en grop om 1x1x15 meter. 
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 03 nov-09 kl 22:44 »
Jag får nog säga att mitt uppvärmningssystem framför allt är optimerat för låg investeringskostnad.
Enplanshus på ca 70 m² med torpargrund. Skorsten med två rökgångar, en vedspis (golvmodell, 50-talstyp) ansluten till den ena rökgången och en relativt modern gjutjärnskamin till den andra. Direktverkande elradiatorer, huvudsakligen oljefyllda, i samtliga rum. Billig luft/luft-värmepump.

Driftläggningen är den att värmepumpen får stå för grundvärmen. Elradiatorerna används normalt inte alls nuförtiden men brukar få vara inkopplade med nerställd termostat som frysskydd om jag är bortrest på vintern. Eldning sker när det börjar vara omkring nollgradigt ute eller ovanligt ruggigt väder. Det kan också förekomma att det eldas om det blir en tillfällig kallperiod på sommaren. I första hand eldar jag i kaminen, i andra hand i vedspisen. Detta för att vedspisen kräver så mycket mer finkluven ved som dessutom brinner ut fortare, det blir betydligt mer arbete med både eldning och vedklyvning jämfört med att elda i kaminen.

vilde

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 nov-09 kl 22:50 »
Jag eldar med en vedpanna och 1500 liter ackumulatortankar samt har solfångare.

Om jag skulle få göra om det i en stuga skulle jag vilja ha en kökspanna med självcirkulerande system. Går det så skulle jag ha det kombinerat med en ackumulatortank och solfångare. JAg har inte tittat på en sådan här lösning så jag vet inte om den är möjlig, Jag vill ha självcirkulation för att kunna elda på utan el, samtidigt så måste man nog ha el för att ha en ackumulatortank och solfångare, men det borde vara möjligt att kunna slå av elen, koppla bort tanken och solfångarna när man är utan el.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 06 nov-09 kl 01:18 »
Ska man ha golvvärme så får man ta upp golven och ska man ha element får man ju borra sönder golven med ju!

Det går att installera golvvärme underifrån oxå... hi hi... Pappa drog in vattenburen golvvärme i deras Älvsbyhus med krypgrund från slutet av 70-talet. Han frilade isoleringen under golven, borrade sig igenom golvåsarna, skruvade fast allt med spridarplåtarna, satte tillbaka isoleringen och kopplade på fjärrvärmen. Funkar kanon!  :D En aning knöligt att få det det, men garanterat lättare än att bryta upp alla parkett-golv...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #9 skrivet: 10 nov-09 kl 11:43 »
Att montera in en större täljstenskamin är kanske oxå en variant, det är dyrt att dra in vattenburet.
Själv värmer vi upp vårt 1½ planshus (120 kvm) från 1870- talet med orginalkakelugnarna (tre st.) och en vedspis i köket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser